کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه/ نگویید اختلاس، بگویید معوقه!


کد خبر : ۲۹۶۹۶چهارشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰:۵۷۵۱۷ بازدید

در حالی که در ارتباط با فساد 8000 میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان مدیرعامل این صندوق و همسر و فرزندش دستگیر شده‌اند رئیس جمهور در جلسه دیروز ...

کیهان نوشت: در حالی که در ارتباط با فساد 8000 میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان مدیرعامل این صندوق و همسر و فرزندش دستگیر شده‌اند رئیس جمهور در جلسه دیروز مجلس گفت: «اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند!»

مدتی قبل خبری دهان به دهان گشت که در صندوق ذخیره فرهنگیان، اختلاسی عظیم صورت گرفته است! طبق معمول، ابتدای کار به تکذیب گذشت ولی با افشای جزئیات بیشتر، مدیرعامل صندوق ذخیره نیز این فساد را قبول کرد و مدعی شد مبلغ آن 3 هزار و 500 میلیارد تومان ناقابل  است! 

انکار بخش مهمی از مبلغ به یغما رفته، باعث شد اسناد بیشتری منتشر شود و معلوم شد که عدد 8000 میلیارد تومان از صندوق کم شده و به جیب افراد و جریان سیاسی خاصی رفته است!

وام 8000 میلیاردی صندوق فرهنگیان!

از زمانی که دولت یازدهم رسما کار خویش را آغاز کرد صحبت پیرامون فساد در دولت قبل به روالی عادی در میان دولتمردان و روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت تبدیل شد. این رسانه با شدت تمام مشغول کنکاش و شخم زدن هشت سال دولت قبل هستند تا نکته‌ای را به عنوان فساد مطرح کنند اما اکنون که فساد 8000 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شده است رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت می‌گوید: «برای بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است... اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم، نه اینکه آن را بزرگ کنیم. بعضی‌ها در جامعه فساد را عادی‌سازی می‌کنند. کار بد را نباید شیوع داد.»

وی گفت: «اگر کسی گناهی کرده باید پیش خدای خود توبه کند و اگر حق‌الناس است باید جبران کنیم. اگر به یک نفر گفته شد دو گناه، اگر به جمعی گفته شد ده گناه، اگر به روزنامه‌ای گفته می‌شود میلیون‌ها گناه، اگر گناهی کرده باید جبران کنیم، نه اینکه جار بزنیم آن هم به دروغ، نباید عادی‌سازی کنیم!»

حسین مقصودی، سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس 10 شهریور 1395 در در همایش اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه همسر و فرزند مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت‌ شده‌اند، گفت: «شخص مدیرعامل در مصاحبه‌ای فقط فساد 3هزار و 800 میلیون تومانی را قبول کرده لذا نمایندگان مجلس شورای اسلامی وکیل مردم هستند تا بتوانند از حقوق اقشار مختلف مردم دفاع کنند.» وی در ادامه تاکید کرد: «در صندوق ذخیره فرهنگیان هم بر اساس مدارک مستند بیش از 8000 میلیارد تومان فساد مالی صورت گرفته است.»

با این وجود روحانی در ادامه اختلاس 8000 میلیاردی را وام معوقه نامیده و در حالی که رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان و همسر و فرزندش به این جرم دستگیر شده‌اند گفته است: «اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند» 

چه اتفاقی افتاده است؟!

امیر خجسته،  رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس در مصاحبه‌ای تصریح کرد: «وضعیت بانک سرمایه و شرکت‌های اقماری زیر نظر صندوق ذخیره فرهنگیان، واقعا فاجعه است به طوری که برخی مدیران آنها به کمک بستگان، همسر دوم و پسر خود دست به اختلاس زده‌اند.»

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان، امید آینده قشر مظلوم فرهنگی است، افزود: «مدیر و هیئت مدیره بی‌کفایت این صندوق به سرمایه این قشر زحمت‌کش رحم نکرده و در موارد متعددی از موقعیت خود سوء استفاده کرده‌اند به طوری که تنها در یک قسمت 8000 میلیارد تومان سوء استفاده مالی شده و خود آنها نیز در مجلس اعتراف کرده‌اند.»

این نماینده مجلس در ادامه افزود: «تخلفات مالی در این صندوق بر اساس گزارش‌های رسیده از چند ماه پیش در دستور کار مجلس قرار گرفت و با توجه به ورود مجلس و درخواست از دستگاه های نظارتی، تعدادی از عوامل دخیل در این موضوع، دستگیر شده و تعداد دیگری نیز در آینده نزدیک بازداشت می شوند. روز گذشته ۲۰۰ نفر به تحقیق و تفحص از این صندوق رأی دادند که بی سابقه بود.»

قاسم احمدی لاشکی، نماینده نوشهر و چالوس در نشست علنی مجلس در 25 مهرماه گذشته گفت: «صندوق ذخیره فرهنگیان که 917 هزار معلم عضو دارد چند هزارمیلیارد از پول آنها گم شده است و در وضعیت نابسامانی قرار دارد؛ تنها در سال 94 بانک سرمایه بیش از 1500 میلیارد تومان خسارت و زیان دیده است.»

احمدی لاشکی افزود: «در 2 سال بانک سرمایه 6مدیرعامل عوض کرده که شاید برای سرپوشی از بروز تخلفات انجام شده باشد؛ بیمه معلم که امروز خنثی شده است تنها 20 مشاور از آن محل حقوق دریافت می کنند این در حالی است که شخصی به بانک حدود 3 هزار و 900 میلیارد بدهکار است و 90 درصد تسهیلات تنها به 30 نفر ارائه می شود.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «حال امید است این تحقیق و تفحص در راستای شفاف سازی گام بردارد و معتقدیم نباید دارایی معلمان به تاراج رود.»

ارتباط بانک سرمایه با صندوق فرهنگیان 

بانک سرمایه بانکی است که عمده سهام آن متعلق به آموزش و پرورش است و این تعلق، به دلیل سهامداری صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه است. حدود نهصد هزار فرهنگی از سراسر کشور، سهامدار و سپرده‌گذار صندوق ذخیره فرهنگیان هستند و این صندوق با سرمایه‌گذاری و تاسیس بانک سرمایه، کوشیده بود سپرده فرهنگیان را سود آور کند.

اما آیا چنین اتفاقی افتاد!؟ این بانک 400 میلیارد تومانی در نیمه اول سال 94 معادل بیش از نیمی از سرمایه اسمی‌اش را زیان کرد! یعنی  در عملکرد 6 ماهه اول سال 94 برای هر سهم 593 ریال زیان شناسایی کرده که معادل 237 میلیارد تومان بوده و بیش از نیمی از سرمایه 400 میلیارد تومانی آن را شامل می‌شود.

اما چند روز قبل احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر و چالوس در مجلس در خصوص اوضاع اسفبار و تکان‌دهنده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه حقایق دیگری را افشا کرده و  گفته بود: «چند هزار میلیارد تومان از پول 917 هزار معلم عضو در این صندوق گم شده است، این صندوق وضعیت بیماری دارد، طی دو سال گذشته 6 مدیرعامل در بانک سرمایه تغییر کردند. البته شاید این تغییر مدیران عامل بانک سرمایه برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات این بانک بوده است، بانک سرمایه در سال 94 حدود هزار و 500 میلیارد تومان خسارت و زیان دیده است...یک نفر سه هزار و 900 میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار است و 90 درصد تسهیلات تنها به 30 نفر ارائه شده است.»

دستگاه قضایی چه می‌گوید؟

با افشا جوانب مختلف این فساد عظیم، دولتمردان انکار را بی‌فایده دیدند و تصمیم به حذف مهره‌ها و پادوها گرفتند! بر این اساس هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان تلاش کرد با ایجاد تغییرات در اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق، از بازتاب مشکلات بکاهد اما مشکلی در میان بود!

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری 2 آبان ماه جاری درخصوص رسیدگی به پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: «تاکنون 8 نفر در حین رسیدگی به این پرونده بازداشت شده‌اند و این تعداد افراد بازداشت شده به پرونده بانک سرمایه نیز مربوط است.»

سخنگوی قوه قضائیه گفت: «این احتمال وجود دارد که در ادامه رسیدگی به پرونده با تکمیل شدن تحقیقات عده‌ای با قرار وثیقه آزاد شده یا عده جدیدی دستگیر شوند.»
28 مهرماه گذشته بود که شهاب‌الدین غندالی مدیر عامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان، پس از احضار توسط شعبه اول بازپرسی دادسرای پولی بانکی (ناحیه ۳۶) پس از تفهیم اتهام در خصوص پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.

پیش از این همسر و فرزند همسرش و قائم مقام سابق بانک سرمایه که نیمی از سهام آن متعلق به شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان است، بازداشت شده بودند. این خبر با تایید و تکذیب‌های متعدد همراه شد اما حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در این‌باره گفت: «از قرار معلوم مدیرعامل این صندوق به همراه همسر و پسرش که از مدیران مالی صندوق ذخیره فرهنگیان بودند(!) اسنادی جعلی تهیه و مبالغ زیادی از صندوق ذخیره برداشت و به حساب‌های شخصی خود واریز کردند. حراست و بازرسی وزارت آموزش و پرورش با پیگیری موضوع، وی و همدستانش را بازداشت کرده و تحویل مقامات قضایی داده‌اند.»

بار دیگر بی‌توجهی دولت به اخطارها!

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران با انتقاد از انتصاب برخی افراد مسئله دار در مناصب مهم، افزود: «به آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش گفتم که مدیر قبلی را بر دارید، اما با تاخیر و در آخرین روز وزارت اقدام کرد.» دادستان تهران در ریشه‌یابی این فساد، اشاره کرد که یکی از متهمان این پرونده در منزلی سکونت دارد که متعلق به فردی است که وام کلان از صندوق ذخیره فرهنگیان دریافت کرده است.

وی با اشاره به این که پرداخت تسهیلات توسط مسئولان صندوق با ارتکاب جرایمی از جمله رشاء و ارتشاء به عمل آمده و حال موجب نگرانی اقشار شریف آموزش وپرورش را فراهم نموده است، افزود: «تاکید می شود پرونده به خوبی در حال رصد دادستانی و وزارت اطلاعات است و پیش از رسانه‌ای شدن پرونده، تحقیقات در حال انجام بوده و متهمان از دو ماه پیش بازداشت بوده‌اند.»

پیش از این نیز عدم توجه به هشدار قاضی سراج به حسین فریدون منجر به آن شد تا سوءاستفاده مدیر عامل بانک رفاه از بیت‌المال با فیش 234 میلیونی برملا شود.

چه چیزی مردم را ناامید می‌کند؟!

کشف فساد و مبارزه با آن و افشای سوءاستفاده از بیت‌المال باعث نا امیدی مردم می شود یا سرپوش گذاشتن بر فسادی گسترده به خاطر حفظ آبروی دولت و همراهان اطلاح‌طلب آن؟! در حالی که تمام شواهد و قرائن گواه تخلفات گسترده در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است و به گواه سخنگوی قوه قضائیه افرادی تا کنون در این خصوص دستگیر شده اند رئیس جمهور در جلسه دیروز مجلس گفته است: «بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است. اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند! اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم، نه اینکه آن را بزرگ کنیم. بعضی‌ها در جامعه فساد را عادی‌سازی می‌کنند. کار بد را نباید شیوع داد.»

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز مجلس خطاب به روحانی گفت: «آقای روحانی کلیدتان به جای گشایش اقتصاد کشور صندوق ذخیره فرهنگیان را برای رانت‌خواران گشوده است و اقتصاد کشور با مشکلات عدیده‌ای روبروست.»

نادری با اشاره به استعفای فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت: «دولت با فشار آوردن به آقای فانی باعث شد ایشان در صحن علنی مجلس حاضر نشوند و درباره فساد صندوق ذخیره فرهنگیان توضیحی ندهند.»

عباسی نماینده مردم رودسر و املش در جلسه دیروز مجلس که به رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت اختصاص داشت در مخالفت با احمد دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سخنانی  خطاب به رئیس جمهور گفت: «چرا باز هم طبق معمول آقای روحانی همواره مشکلات کشور را به گردن دولت قبل می‌اندازید؟» 
وی افزود: «آقای رئیس جمهور درباره مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح شما کافی نبود. ما هم نمی‌گوییم در این صندوق اختلاس صورت گرفته، 8 هزار میلیارد تومان از پول بیت‌المال و فرهنگیان کجا رفته است و عدم وصول از سوی چه کسانی است؟»

عباسی همچنین از رئیس جمهور به دلیل اینکه از حقوق‌های نجومی صحبتی نکرد انتقاد و اظهار کرد: «در جریان استیضاح آقای فانی وزیر سابق آموزش و پرورش انتظار این بود که تیم دولت به کمک وی بیاید و در جهت رفع مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام کند و مانند مجلس هفتم که آقای حاجی استیضاح نشد، آقای فانی نیز استیضاح نشود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها