کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هزینه نقل و انتقل رسمی برخی از خودروهای ایرانی مدل 95


کد خبر : ۲۹۵۵۶یکشنبه، ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۳۷۸۲۷۳ بازدید

رئیس کانون سردفتران مهر‌ماه امسال اعلام کرد که دفاتر اسناد رسمی در سال گذشته مبلغ 842 میلیارد تومان حقوق دولتی بابت 2 میلیون و ...

رئیس کانون سردفتران مهر‌ماه امسال اعلام کرد که دفاتر اسناد رسمی در سال گذشته مبلغ 842 میلیارد تومان حقوق دولتی بابت 2 میلیون و 585 هزار فقره سند قطعی خودرو و یک میلیون و 46 هزار فقره وکالت برای فروش خودرو و وسایل نقلیه موتوری به‌حساب خزانه واریز کرده‌اند اما هیچ آماری از میزان دریافتی توسط کانون‌ها و سردفتران اعلام نکرد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از همشهری، مدتی قبل پایگاه اطلاع‌رسانی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از محمدرضا دشتی‌اردکانی اعلام کرد که 7 هزار و 98 دفتر اسنادرسمی در سراسر کشور فعال هستند و 842 میلیارد تومان بابت مالیات نقل و انتقال و حق‌الثبت تنظیم اسناد قطعی و وکالت برای فروش انواع خودرو و وسایل نقلیه موتوری دریافت شده است. به‌گفته وی از مبلغ‌ فوق 280 میلیارد تومان بابت حق‌الثبت و 561میلیارد تومان بابت مالیات نقل و انتقال بوده که به موجب ماده42 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387و ماده 10 قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت مصوب 1384، وصول مالیات و حقوق دولتی مذکور هنگام تنظیم اسناد قطعی و وکالت بابت فروش خودرو برعهده دفاتر اسنادرسمی محول شده است.

براساس توضیحات دشتی اردکانی از 280میلیارد تومان حق‌الثبت، 117میلیارد و 600 میلیون تومان به‌حساب جمعیت هلال احمر و 22 میلیارد و 400 میلیون تومان به‌حساب شهرداری واریز می‌شود.

  • درآمد سردفتران

کانون سردفتران نه در آن خبر و نه پیش از آن هرگز به میزان درآمد خود از محل صدور سندهای خودرو اشاره نکرده و پیگیری‌ها برای اعلام رسمی این مبلغ نیز بی‌نتیجه مانده است.اما به استناد آمار اعلام شده از سوی رئیس کانون سرفتران و دفتریاران مبنی‌بر تنظیم 2میلیون و 585هزار فقره سند قطعی خودرو در سال94 و با درنظر گرفتن مبلغ 400هزار تومان به‌عنوان میانگین هزینه نقل و انتقال هر خودرو در سال94 و با یک حساب سر انگشتی می‌توان گردش مالی دفترخانه‌ها از نقل و انتقال خودرو را دست‌کم هزار و 34میلیارد تومان تخمین زد.

جدولی که توسط کانون سردفترداران از جزئیات درآمد‌های مربوط به سند منتشر شده است، 9ستون دارد. در یک ستون نام خودرو‌ها و ستون بعدی جمع مبلغ سند آمده است.یک ستون دیگر از این جدول جمع مالیات یک درصد سند و ستون دیگر نیز جمع حق‌الثبت سند است. مبالغ مندرج در این ستون‌ها همانگونه که در قانون آمده و رئیس کانون نیز توضیح داده، به دولت تحویل می‌شود. براساس‌ جدول اعلامی از سوی این کانون برای سال94 مجموع درآمد از مالیات 561میلیارد تومان و میزان درآمد‌ها برای حق الثبت نصف این مبلغ یعنی 280 میلیارد تومان بوده است که این به‌حساب جمعیت هلال احمر و حساب شهرداری واریز می‌شود. ستون بعدی از این جدول نیز مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که مطابق قانون دریافت می‌شود و به این کانون تعلق نمی‌گیرد. یک ستون دیگر هم با عنوان «هزینه سند الکترونیک» آمده که به‌طور ثابت و برای همه خودرو‌ها مبلغ 5هزار تومان است که در تخمین مبلغ درآمد کانون سردفتران این ستون و جمع مبالغ آن را نادیده می‌گیریم.

اما 2ستون دیگر یعنی «سهم کانون» و «دریافتی سردفتر» مواردی هستند که می‌توانند به تخمین درآمد کانون‌ها از محل صدور سند کمک کنند.میزان این دو ستون یعنی «سهم کانون» و «دریافتی سردفتر» برای هر خودرو برابر است و البته درخودروهای مختلف تغییر می‌کند.

تغییر این مبلغ نیز با قیمت خودرو رابطه معکوس دارد؛یعنی هرچه قیمت خودرو بالاتر برود این مبلغ کمتر شده و هر چه قیمت خودرو و مدل آن پایین‌تر بیاید این مبلغ افزایش می‌یابد.به این ترتیب کانون سردفترداران در سال1395 از یک خودرو ماکسیما 10درصد برای سردفتر و 10درصد هم برای کانون و نماینده ثبت و کارکنان و... دریافت کرده است که به حدود 370هزار تومان از یک میلیون و 800هزار تومان مجموع هزینه سند می‌رسد. این کانون اما از خودرو پیکان برای سردفتر بیشترین مبلغ یعنی 8/21درصد و همین میزان را هم برای کانون و نماینده ثبت و کارکنان و... دریافت می‌کند که در مجموع به حدود 80هزار تومان می‌رسد.

بیشترین رقم‌های دریافتی براساس این جدول مربوط به همین خودروی پیکان با 43.5درصد (درمجموع برای سردفتر و سهم کانون) و کمترین آنها 8.2درصد برای بنز S500 (درمجموع برای سردفتر و سهم کانون) است.اما اگر قرار باشد خودروهای لوکس و کم مشتری مانند بنز و بی.ام.دبیلو را منها کنیم و سراغ خودروهای پرتیراژ و پر مشتری برویم می‌توان به یک عدد تخمینی دست یافت. با جمع 19مورد خودرو پرتیراژ در این لیست(شامل انواع پژو، پراید، سمند، ال90، رانا،‌ام.وی.ام.‌ پیکان، لیفان، مگان، زانتیا و حتی خودورهایی مانند ماکسیما و ویتارا) میانگین متوسط دریافتی توسط سردفتر 13.8درصد است که با درنظر گرفتن همین مبلغ برای ستون دیگر این جدول (سهم کانون و کارکنان) به دو برابر یعنی 28درصد افزایش می‌یابد. به این ترتیب هر سندی که برای هر خودرو در این دفاتر صادر شود، به‌طور میانگین 28درصدش به کانون سردفتران (سردفتر و کارکنان و...) خواهد رسید.

اگر گردش مالی هزار و 34میلیارد تومان برای این کانون را ملاک قرار دهیم، 28درصد این عدد حدود 290میلیارد تومان خواهد بود.به این ترتیب می‌توان حدس زد کانون سردفتران برای فعالیت 7هزار و 98دفتر خود در طول سال نزدیک به 290میلیارد تومان درآمد داشته است. اگر این عدد را بر تعداد دفاتر تقسیم کنیم، در دفتر کانون ثبت اسناد در هر‌ماه حدود 3.5میلیون تومان فقط از محل صدور سند، درآمد داشته است.

  • کانون سردفتران پاسخگو نیست

حتما این مبالغ تخمینی و غیردقیق است اما پس از آنکه سایت کانون سردفتران از واریز مبلغ 842میلیارد تومان حقوق دولتی بابت 2میلیون و 585هزار فقره سند قطعی خودرو و یک میلیون و 46هزار فقره وکالت برای فروش خودرو خبر داد، این ابهام از سوی خوانندگان همشهری مطرح شده که چرا ما باید حق عضویت سردفتران در یک تشکل صنفی را بپردازیم ودوم اینکه چرا باید از هر سند 14.4درصد سردفتر درآمد داشته باشد؟ برای شفاف‌سازی، ابهامات مطرح شده از سوی مخاطبان را طی نامه‌ای در 25مهر‌ماه به ریاست محترم کانون سردفتران منعکس و خواستار اعلام میزان درآمد کانون و دفترخانه‌داران بابت نقل و انتقال خودرو شدیم که پس از گذشت حدود 2هفته هنوز پاسخی از کانون دریافت نشده‌ است.

هزینه نقل و انتقل رسمی برخی از خودروهای ایرانی مدل 1395 (مبلغ به هزار تومان)
نوع خودرو جمع مبلغ مالیات 1 درصد مبلغ سند حق‌الثبت 0/5 درصد مبلغ سند ارزش افزوده هزینه سند الکترونیکی سهم کانون و کارکنان و غیره دریافتی سردفتر درصد حق‌التحریر سردفتر نسبت به جمع هزینه سند مجمع درصد دریافتی سردفتر، کانون و کارکنان
پژو 405 GLX بنزینی 577 260 130 15 5 83/5 83/5 14/4 28/8
پژو پرشیا اتوماتیک 832/8 400 200 18/8 5 104/5 104/5 12/5 25

پژوRD

283/3 110 55 9/36 5 52 52 18/3 36/6
پژو 206 معمولی 631/8 290 145 15/8 5 88 88 13/9 27/8
پراید صندوقدار 324/2 130 65 10/2 5 57 57 17/5 35
سمند XU معمولی 522/2 230 115 14/2 5 79 79 15/1 30/2
زانتیا 2000SX 741/4 350 175 17/4 5 97 97 13/08 26/16
رنومگان 2000 اتوماتیک 1472/2 750 375 28/2 5 157 157 10/66 21/32
لیفان 520 540/5 240 120 14/5 5 80/5 80/5 14/8 29/6
ماکسیما معمولی 1381 700 350 26/9 5 149/5 149/5 10/8 21/6
راناEL 613/5 280 140 15/57 5 86/5 86/5 14/09 28/18
جک 2000 دنده ای 1326 670 335 26/1 5 145 145 10/9 21/8
پیکان 181/1 60 30 7/11 5 39/5 39/5 21/8 43/6
MVM110 عادی 3 سیلندر 436/7 185 92/5 12/7 5 70/75 70/75 16/2 32/4


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها