کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اجاره به شرط تملیک، برد سیستم بانکی و تولید


کد خبر : ۲۹۴۵۹جمعه، ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۵۳۶۴۶ بازدید

ماشین‌سازی و صنایع غذایی ازجمله اصلی‌ترین نوع صنایع در استان لرستان هستند که بسیاری از آنها به دلیل مشکلات رکود در سال‌های گذشته از ...
اجاره به شرط تملیک، برد سیستم بانکی و تولیداجاره به شرط تملیک، برد سیستم بانکی و تولید

ماشین‌سازی و صنایع غذایی ازجمله اصلی‌ترین نوع صنایع در استان لرستان هستند که بسیاری از آنها به دلیل مشکلات رکود در سال‌های گذشته از چرخه تولید خارج شده بودند. با این حال مسئولان در استان لرستان توانستند با درنظر گرفتن برخی سیاست‌ها این مشکلات را برطرف کنند.

سیاست‌هایی که ازجمله آنها راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی و تعامل با بانک‌های عامل برای ارائه تسهیلات است. یکی از کارگروه‌هایی که در این زمینه نقش بسیار مهمی داشت، کارگروه احیای ظرفیت‌های راکد است. این کارگروه در کنار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این استان باعث شد مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی برطرف شود. به گفته مسئولان، در کارگروه احیای ظرفیت‌های راکد مجریان طرح با مسئول بانک عامل و دیگر مسئولان استان به گفت‌وگو می‌پردازند و بهترین راه‌حل برای رفع مشکل را انتخاب می‌کنند. نکته‌ای که در این زمینه اهمیت زیادی دارد اجرای این نسخه در دیگر استان‌های کشور برای رفع موانع تولید و رونق‌دهی به واحدهای راکد است.

بر این اساس، گزارش "روزنامه صمت" از روند حل مشکلات تولید در این استان را می‌خوانید:


تعیین تملک‌های بانکی

بختیار رازانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان درباره فعالیت‌هایی که برای رفع رکود در این استان در حال انجام است، به صمت گفت: «برای حل این مشکل ابتدا باید درنظر داشت که براساس تعاریف، واحدهای راکد واحدهایی هستند که بیش از ۲ سال از تعطیلی آنها گذشته باشد. با بررسی وضعیت صنایع در استان لرستان آنچه به‌دست آمده شامل این است که حدود ۶۱ واحد در تملک بانک‌ها هستند. بر این اساس، در گارگروه رفع موانع تولید بررسی‌هایی انجام می‌شود که بتوانیم این واحدها را به چرخه تولید بازگردانیم. » رازانی با اشاره به نقش بانک‌ها در خروج از رکود گفت: «اگر بانک‌ها با اجاره به شرط تملیک موافقت کنند مشکل این واحدها برطرف می‌شود. این واحدها می‌توانند به چرخه تولید برگردند و پس از بازگشت بدهی بانک‌ها را پرداخت کنند. اکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری صنعتی در استان لرستان راکد بوده و در تملک بانک‌ها قرار گرفته است. »

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان با اشاره به اینکه راهی جز اجاره به شرط تملیک در شرایط کنونی وجود ندارد، گفت: «این شیوه اکنون راه‌حلی است که منافع همه را پوشش می‌دهد و به نوعی برد - برد است. اگر واحد فعالیت کند، می‌تواند بدهی بانک‌ها را پرداخت کند در غیر این صورت نه بانک به بدهی خود می‌رسد و نه تولیدکننده می‌تواند کار خود را ادامه دهد. وی با بیان اینکه همچنین برخی از طرح‌ها هم وجود دارد که هیچ‌وقت به تولید نرسیده‌اند، گفت: «این واحدها هم برای شهرک‌ها اهمیت بسیاری دارد. برخی از این طرح‌ها به‌دلیل مشکلات موجود راه‌اندازی نشده‌اند که در تلاش هستیم با رفع مشکلات آنها را به چرخه تولید برسانیم اما برخی دیگر این‌طور نیستند. به عبارتی، برخی از طرح‌ها قرار نیست اجرایی شود و درصدد هستیم بتوانیم زمین‌ها را آزاد کنیم تا دیگر تولیدکنندگان بتوانند از آن استفاده کنند. » 

رازانی افزود: «برای حل این مشکل کارگروهی با عنوان «کارگروه پایش» راه‌اندازی شد. این کارگروه قراردادهای راکدی را که قرار نیست راه‌اندازی شوند، فسخ می‌کند و زمین به واحدهای متقاضی داده می‌شود.


کارگروه تخصصی و رونق تولید

رضا صفی‌خانی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان درباره چگونگی رفع مشکلات واحدهایی که با رکود روبه‌رو شده‌اند، به صمت گفت: «یکی از موضوعاتی که در راه‌اندازی دوباره این واحدها تاثیر بسیاری دارد، تعامل با بانک‌های عامل در استان است. اکنون خوشبختانه بانک‌ها در استان لرستان همکاری مناسبی با واحدهای تولیدی دارند و به این دلیل مشکلی در پرداخت تسهیلات وجود ندارد. »رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به اینکه در بحث رونق تولید به لحاظ پرداخت نخستین استان کشور هستیم که بانک‌ها بیشترین همکاری را کرده‌اند، گفت: «باید درنظر داشت که برای رفع مشکلات تولید تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط باید بهترین همکاری را با یکدیگر داشته باشند. اگر این روند اجرایی شود، به طور حتم مشکلات موجود برطرف خواهند شد. » صفی‌خانی درباره تاثیر و شاخص‌های اولویت‌بندی برای رفع مشکلات این‌گونه توضیح داد: «اولویت‌بندی برای رفع مشکلات واحدها و ارائه تسهیلات با توجه به میزان رقابت‌پذیر بودن محصولات تولیدی بود. بر این اساس، واحدهایی که می‌توانند محصولات رقابت‌پذیر تولید کنند در اولویت قرار گرفته‌اند. همچنین عمده این تسهیلات به واحدهایی داده شده که راکد بوده‌اند. »

وی به این پرسش که کدام دسته صنایع بیشترین تعداد واحدهای راکد را تشکیل داده‌اند، گفت: «صنایع غذایی و ماشین‌سازی عمده صنایعی بودند که مشکلات آنها رفع شده است. این دو صنعت در استان لرستان رونق بسیار مناسبی داشت که متاسفانه برای آنها مشکلاتی ایجاد شده بود. اکنون با احتساب راه‌اندازی کارگروه‌های مورد نیاز برای رفع مشکلات بسیاری از مشکلات آنها برطرف شده است. »رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان همچنین با اشاره به نقش استانداری در رفع مشکلات گفت: «خوشبختانه مدیریت ارشد استان در این زمینه همکاری بسیاری مناسبی داشت و با همکاری دیگر سازمان‌های مرتبط توانستیم واحدهایی را که دچار رکود شده بودند، راه‌اندازی کنیم. برخی از طرح‌های صنایع غذایی چندین سال با مشکل روبه‌رو شده بودند و به دلیل برخی نارسایی‌ها این واحدها به تولید نمی‌رسیدند که مشکلات این دسته از واحدها نیز برطرف شده است. »

صفی‌خانی درباره نقش کارگروه احیای ظرفیت‌های راکد گفت: «این کارگروه که با حمایت استانداری راه‌اندازی شد در رونق تولید استان نقش بسیار مهمی داشت و البته با همین هدف هم راه‌اندازی شده است. در این کارگروه مدیران واحدهای مشکل‌دار مشکلات خود را مطرح می‌کردند و مسئولان برای رفع آن مشکلات برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند. وی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را هم در همین راستا دانست و افزود: «ستاد تسهیل هم در همین فرآیند فعالیت می‌کند و ستاد تسهیل استان لرستان سال گذشته رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد. به این دلایل است که استان لرستان توانسته در راه‌اندازی واحدهای راکد رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دهد. »


راه‌اندازی واحدهای راکد 

واحدهای مشکل‌دار، راکد و نیمه‌راکد استان لرستان به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته نخست واحدهایی هستند که براساس مشکلات کلان دچار مشکل شده‌اند و دسته دوم واحدهایی هستند که در استان به مشکل برخورده‌اند و می‌توان مشکلات آنها را به طور استانی برطرف کرد. بر این اساس، واحدهایی مانند نساجی و کارخانه‌هایی که محصولات مورد نیاز صنایع ساختمانی را تولید می‌کنند، به‌دلیل اینکه در کل کشور دچار مشکل شده‌اند باید از راه‌حل‌های کلان و با برنامه‌ریزی‌های کشوری برای آنها اقدام کرد. البته این به معنی رها شدن واحدهای صنایع ساختمان و نساجی نیست و اکنون برای این واحدها هم برنامه‌هایی وجود دارد اما مشکلات این واحدها به وضعیت استان لرستان ارتباطی ندارد و به نوعی این صنایع در کل کشور دچار بحران رکود شده‌اند. دسته دوم از صنایع اما وضعیت بهتری دارند و به نظر می‌رسد بازگشت آنها به چرخه تولید یا تولید با بیشترین ظرفیت موضوع دشواری نیست.

در استان لرستان برای رفع مشکلاتی که در واحدهای تولیدی به وجود آمده، کارگروهی با عنوان «احیای ظرفیت» راه‌اندازی شده که این کارگروه توانسته مشکلات بسیاری از واحدها را برطرف کند. مسعود رضا، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان درباره وضعیت واحدهای راکد در این استان به صمت گفت: «در شرایط کنونی یکی از اولویت‌هایی که وجود دارد، راه‌اندازی واحدهای راکد است. درصورتی که واحدهای راکد به راه‌اندازی دوباره برسند می‌توان امیدوار بود که وضعیت صنعتی استان بهبود یابد. »معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات کنونی در زمینه واحدهای راکد و نیمه‌فعال کارگروهی تشکیل شده است، گفت: «یکی از سیاست‌هایی که درنظر گرفته شده و براساس آن می‌توان این واحدها را به چرخه تولید بازگرداند کارگروه احیای ظرفیت است. این کارگروه راه‌اندازی شده و مشکلات واحدهای راکد را بررسی می‌کند. پس از بررسی‌های لازم راهکارهایی که با استفاده از آن می‌توان این واحدها را راه‌اندازی کرد، مشخص می‌شود. »

وی با بیان اینکه عمده واحدهای موجود در استان در زمینه کانی‌ها فعالیت می‌کنند، گفت: «متاسفانه در این زمینه به دلیل رکود سنگین ساختمان در کل کشور این صنایع هم با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند. برخی از مشکلات در صنایع استان لرستان فقط به این استان مربوط نیست و به نوعی مشکل این صنایع در کل کشور است. ساختمان و نساجی از این دست صنایع هستند. »

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به اینکه برخی از مشکلات اما به بیشتر به امور استانی مربوط می‌شود که برای آنها برنامه‌ریزی‌هایی وجود دارد، افزود: «صنایعی مانند نساجی و صنایع پایین‌دستی ساختمان به تصمیم‌گیری‌های کلان نیاز دارد. »



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها