کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ضرورت افزایش قدرت رقابتی بنادر کشور با بنادر منطقه


کد خبر : ۲۹۴۴۹پنجشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹:۰۳۵۳۹ بازدید

وزیر راه و شهرسازی گفت: خلیج فارس نماد هویت تاریخی ملت ایران است و یکی از دسترسی های عمده ما به خلیج فارس در حوزه بندرامام(ره) است و ...

وزیر راه و شهرسازی گفت: خلیج فارس نماد هویت تاریخی ملت ایران است و یکی از دسترسی های عمده ما به خلیج فارس در حوزه بندرامام(ره) است و بنادر خوزستان یک سوم حمل و نقل دریایی ایران را به خود اختصاص می دهند.

عباس آخوندی امروز - ششم آبان‌ماه - در حاشیه بازدید از پروژه های بندر امام (ره) اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل جاده ای، دریایی و ریلی خوزستان اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است. خلیج فارس یک نقطه هویت ملی برای ماست.  

وی افزود: خیلی خوشحالم که در این بندر حضور پیدا کرده ام. امروز روز بسیار خوبی برای من بود که شاهد به بار نشستن خدمات و زحمات همکاران خود در چهار بخش حمل و نقل هوایی، ریلی، زمینی و دریایی بودیم.

آخوندی تصریح کرد: استان خوزستان از هر حیث چه از حیث تاریخی، فرهنگی، ثروت انسانی، موقعیت جغرافیایی، جغرافیای سیاسی و چه از حیث ثروت مادی، استانی است که کاملا برازندگی نمایندگی تمام ایران را دارد و همواره برای ایران استانی عزیز بوده است.

وی عنوان کرد: مردم ایران در این استان یکپارچگی ملی و وحدت را با خون خود رقم زدند و هرچه در این استان تلاش کنیم در واقع برای خودمان و برای تمام ملت ایران تلاش کردیم و اولین سفری که بعد از پذیرش مسئولیت وزارت داشتم به استان خوزستان بود و در بندر خرمشهر حضور پیدا کردم.

آخوندی ادامه داد: برنامه جدیدی که بعد از برجام برای این استان داریم، این است که نه تنها بندر را توسعه دهیم بلکه در مقیاسی توسعه دهیم که قدرت رقابتی با سایر بنادر منطقه افزایش یابد. مقیاس من نحوه دسترسی به بازارهای جهانی و میزان سهم ما در بازار جهانی حمل و نقل دریایی است.

وی بیان کرد: بخشی از این قدرت رقابت پذیری به اقدامات زیربنایی از جمله توسعه بندر، لایروبی منظم برای حفظ کانال های ورودی و خروجی و تجهیز اسکله های مختلف، سیستم های تخلیه و بارگیری مواد سوختی، مایعات و مواد معدنی و سایر تجهیزات لازم، سیستم امداد، نجات و هلی کوپترها و همه سیستم های لازم برای ارتقای سطح بندر برمی گردد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بکارگیری سیستم های IT و فناوری اطلاعات و مدرن کردن بندر یکی از ابزارهایی است که می توانیم برای رقابت پذیری بندر با سایر بنادر منطقه داشته باشیم.

آخوندی اظهار کرد: امکانات پس کرانه ای به عنوان لجستیک و فرآیندهای نهایی تولید خیلی ضروری است و بندر امام در زمینه این پس کرانه ها خیلی خوب کار کرده و امکان توسعه دارد و ایجاد انواع انبارها و سیلوها را نیز می توانند داشته باشند.

وی افزود: یکی از نقاط قوت که می توان قدرت رقابت به منطقه بدهد، امکانات پس کرانه ای است که در این بندر بسیار بی نظیر است. خوشبختانه امکان اختصاص تا ۱۱ هکتار برای پس کرانه داریم که بندرامام(ره) را به یک بندر مهم در منطقه تبدیل می کند.

آخوندی گفت: حمل و نقل ترکیبی را در بندر امام مدنظر داریم تا حمل و نقل دریایی را به حمل و نقل ریلی متصل کنیم. اتفاقات بزرگی در زمینه هم راستایی بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن شکل گرفته که نوسازی کل شبکه ریلی منتهی به بندرامام هم اتفاق بسیار بزرگی است.

وی اظهار کرد: با بازسازی کامل راه آهن بندر امام(ره) به تهران و افزایش خطوط دوم و افزایش سرعت، سهم بیشتری از تخلیه بندر را توسط ریل انجام می دهیم و با این اقدام شاهد افزایش امنیت و سرعت در رسیدن بار به مقصد و کاهش قیمت را شاهد خواهیم بود.

آخوندی گفت: کریدور شمال به جنوب را با تقویت بندر امام خواهیم داشت که بعد، از اینجا به آذربایجان و اروپا می توان حرکت کرد. در کنار بحث بندر، کریدور توسعه بندر امام تا بازرگان در ماکو را هم داریم. این کریدور توسعه را تعریف کردیم که می تواند کوتاهترین کریدور اتصال خلیج فارس به اروپا از طریق ترکیه باشد.  

وی افزود: افزون بر تمام این اقدامات زیرساختی که در حال اجرا است از نظر من مهمترین عامل برای افزایش قدرت رقابتی، شبکه تجاری است که هم اکنون در این منطقه در حال شکل گیری است. اگر شبکه تجاری نباشد هر توسعه زیرساختی در بندر بدون فایده خواهد بود.  

آخوندی بیان کرد: امیدوارم بتوانیم این توسعه را همچنان ادامه دهیم و فکر می کنم هنوز از ظرفیت های خوزستان بسیار اندک استفاده کردیم و استان ظرفیتی بیش از این دارد.

وی ادامه داد: گردشگر، توریست، شبکه روابط انسانی و فرهنگی در این منطقه ظرفیتی است که هنوز در این استان مورد بهره برداری قرار نگرفته است و از این بحث که چگونه بندر را به زندگی مردم شهر پیرامون خودش وصل کنیم، استقبال می کنم.

آخوندی افزود: همکاری بین فرمانداری، شهرداری و بندر در واقع تعاملی است که بین بندر و محیط مسکونی پیرامون خودش شکل می گیرد. از مسئولیت اجتماعی حمل و نقل همواره صحبت می کنم و باید به این مسئولیت ها توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: هر بنگاه، صنعتگر و یا سازمانی مسئولیت اجتماعی دارد که به مسئولیت اجتماعی بنگاه ها خیلی کم توجه شده است. آنها باید تا حد امکان به این مسئولیت ها توجه داشته باشند.

آخوندی افزود: بندر خرمشهر یکی از بنادر مهم کشور است و خود بندر خوشبختانه مورد بازسازی کامل قرار گرفته ولی باید به چند نکته توجه کرد. آماده کردن آبراهه اروند و نجات مغروقه ها از جمله این نکته ها است. اروند ۶۹ مغروقه دارد که ۴۳ مورد آن را نجات دادیم و در این زمینه قرارداد ۶۲ میلیاردی را طی چند روز اخیر امضا کردیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: لایروبی اروند ابعاد بین المللی دارد که بر اساس آن هماهنگی های گسترده ای را انجام دادیم و یکی از اقدامات مهم و مورد تأکید، لایروبی اروند است.

وی  با بیان اینکه نحوه اتصال و شبکه ای شدن بنادر را در دستور کار داریم، بیان کرد: بار بسیاری از فلات مرکزی ایران باید به خوزستان بیاید که فولاد از جمله آنها است. ۴۰ درصد سنگ معدنی فولاد از طریق ریل وارد فولاد خوزستان می شود که قصد توسعه این درصد را داریم. چهار میلیون تن بار را می توان از جاده به سمت ریل منتقل کرد تا فرسایش جاده ای کمتری داشته باشیم و شبکه شدن بنادر را نیز محقق کنیم.

آخوندی اظهار کرد: بنادر مختلفی که در ساحل جنوب داریم باید ارتباط شبکه ای با هم داشته باشند. برای صادرات خرما از بندر شادگان اگر شناورهای بیش از ۵۰۰ تنی داشته باشیم و ارتباط شبکه ای با بندر امام داشته باشد آن وقت امکان صادرات کانتینری به تمام دنیا وجود دارد.

وی افزود: بنادر متعددی در کشور داریم که باید ارتباط شبکه ای را با یکدیگر برقرار کنند. نظام شبکه سازی بنادر کوچک و بزرگ ایران همیشه مورد تأکید است. در حوزه سازمان بنادر سرمایه گذاری های عظیمی را در کشور داریم. توسعه فاز دو و سه بندر شهید رجایی از جمله این سرمایه گذاری ها است.

آخوندی گفت: امیدوارم قدرت رقابت دریایی ایران در حوزه بار، مسافر، حمل و نقل و امنیت را یک بار دیگر به دست بیاوریم و سهم ایران را از حمل و نقل دریایی جهان کسب کنیم.

وی افزود: امروز بنادر ایران حدودا به ۱۶ یا ۱۷ خط جهانی بنادر ارتباط دارند و این دروازه ای به سمت ترانزیت است. ابتدا باید قدرت رقابتی بنادر ایران را افزایش دهیم تا سهم ترانزیتی کشور افزایش پیدا کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها