کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

داعش مانع اجرای فریز نفتی


کد خبر : ۲۹۳۰۷سه شنبه، ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲:۰۹۷۵۵ بازدید

به دنبال درخواست عراق برای مستثنا شدن از طرح فریز نفتی بازار طلای سیاه بار دیگر متلاطم شد و قیمت این کالای استراتژیک بار دیگر درصدی کاهش ...

به دنبال درخواست عراق برای مستثنا شدن از طرح فریز نفتی بازار طلای سیاه بار دیگر متلاطم شد و قیمت این کالای استراتژیک بار دیگر درصدی کاهش را تجربه کرد. آن‌طور که جابر اللعیبی وزیر انرژی عراق در یک نشست خبری در بغداد اعلام کرده است مقابله با داعش در درخواست عراق که هم اکنون بیش از 4.7 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند بی تاثیر نبوده است. جابر اللعیبی با اشاره به توافقی که اخیرا و پس از هشت سال در مورد فریز نفتی حاصل شد، عنوان کرده است: «عراق باید در این توافق مستثنا باشد، چون در حال حاضر در جنگ با شبه نظامیان داعش است.» این در حالی است که پیش از این روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان نفت جهان با تولید روزانه 10.9 میلیون بشکه نفت در روز طرح فریز نفتی را نپذیرفته بود.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از آرمان، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، اعلام کرده بود که روسیه هنوز نمی‌تواند برای فریز تولید اعلام آمادگی کند، چون هنوز راه‌های دیگری برای سرعت بخشیدن به بازار نفت وجود دارد. البته برای اعلام آخرین موضع روسیه برای فریز تولید، هنوز زود است. با اتفاقاتی که اخیرا در حوزه نفت رخ داده است، چشم انداز اجرایی شدن توافقی که پس از سال‌ها حاصل شده تیره و تار است. از طرف دیگر، اختلافات کشور‌های نفت‌خیز بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده و قیمت‌های نفت در معاملات آسیایی روز دوشنبه به دنبال درخواست عراق برای معاف شدن از کاهش تولید و به خطر افتادن دورنمای توافق فریز تولید اوپک، با کاهش رو‌به‌رو شده است. ایران هنوز واکنشی به اظهارات اخیر نشان نداده و به نظر می‌رسد همچنان بر توافق نشست اخیر اوپک پایبند است.

نفت مفت

در سال‌های اخیر بازار طلای سیاه یکی از بی رونق‌ترین دوره‌های خود را پشت سر گذاشته است. پس از دوران طلایی نفت که در ایران مصادف با دولت‌های نهم و دهم بود، نفت با کاهش قیمت زیادی مواجه شد و از این رهگذر درآمد‌های نفتی دولت‌های نفتی کاهش چشمگیری پیدا کرد. یکی از گمانه‌ها درباره کاهش قیمت نفت این بود که میزان تولید از سقف اوپک بیشتر شده و کشور‌های نفت‌خیز باید به نظام سهمیه بندی بازگردند. بیش از هر چیز تحریم‌های اعمال شده بر دولت ایران این فرصت را به رقبای کشورمان داده بود تا تولید نفت خود را افزایش دهند. در این دوره و همزمان با کاهش چشمگیر تولید نفت در ایران، عربستان تولید نفت خود را به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز رساند. به دنبال توافق برجام و با برداشته شدن تحریم‌ها ایران به سرعت اقدام به احیای جایگاه خود در بازار نفت کرد.

اکنون ایران نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند و این میزان باید تا بیش از 4.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. در توافق اخیر کشور‌های نفتی این افزایش تولید پذیرفته شده است؛ همان‌طور که عربستان از افزایش تولید منع شده است. در حالی که انتظار می‌رفت عربستان مانع اصلی توافق اوپکی‌ها باشد، اما در روز‌های اخیر شاهد مخالف سرایی‌هایی روسیه و عراق بوده‌ایم. پس از روسیه حالا عراق عنوان می‌کند چون درگیر جنگ با داعش است نمی‌تواند فریز نفتی را بپذیرد. این درخواست که رسما از سوی مسئولان عراقی اعلام شده بر بازار نفت تاثیر گذاشته است. نفت خام سبک و شیرین آمریکا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک، هر بشکه 50.55 دلار معامله شد که ۳۰ سنت یا 0.6 درصد نسبت به معاملات قبلی کاهش داشت. نفت برنت برای تحویل در دسامبر در بازار لندن ۲۴ سنت یا 0.5 درصد کاهش یافت و به 51.54 دلار رسید.

دوران ارزان‌فروشی تمام شده است

روز گذشته خالد الفلیح وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان طی یک کنفرانس خبری مشترک با الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: با توجه به بهبود عوامل اصلی بازار جهانی نفت، دوران قیمت پایین نفت رو به پایان است.

به گزارش «آرمان امروز» و به نقل از العربیه، فلیح در این کنفرانس خبری که پس از دیدار با وزیر انرژی روسیه صورت گرفت اعلام کرد: عوامل بنیادی بازار نفت موثر در تعادل بین عرضه و تقاضا روند رو به بهبودی را آغاز کرده است. او تاکید کرد: نظرات بین عربستان سعودی و روسیه به عنوان دو کشور بزرگ تولید کننده نفت جهان در مورد لزوم تثبیت شرایط در بازار نفت در حال نزدیک شدن به یکدیگر است. فلیح ادامه داد: عربستان روندی را برای ایفای نقش در جهت هماهنگ کردن روسیه با اوپک و شورای همکاری خلیج فارس آغاز کرده است. به گفته او در مذاکرات امروز ما زمینه را در جهت رسیدن به توافق در ماه نوامبر آماده کردیم. نوواک در این کنفرانس خبری عنوان کرد: سطح تولید نفت روسیه برای افزایش قیمت نفت به توافق کشورهای عضو اوپک بستگی دارد. او ادامه داد: من مجددا تاکید می‌کنم که هم‌اکنون ما آمادگی ارائه آمار نداریم چرا که همچنان به مشاوره بیشتر نیاز داریم و تصمیم نهایی ما به توافق اوپک و مذاکرات ما با این سازمان بستگی دارد.

نوواک با اشاره به سطح فریز نفتی روسیه گفت: هم‌اکنون در حال بررسی برخی گزینه‌ها هستیم اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌ایم. همچنین فلیح در این اجلاس گفت: روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است و از جمله طرف‌های تاثیرگذار در تثبیت بازار نفت محسوب می‌شود.او ادامه داد: نوواک از حضور در این اجلاس استقبال کرده که نشان دهنده تمایل این کشور برای همکاری در حوزه نفت برای تثبیت بازار است. نوواک نیز اعلام کرده بود که پیشنهاداتی را در اجلاس ریاض مطرح خواهد کرد. با اتفاقات اخیر که در حوزه نفت رخ داده شاید باید منتظر کاهش قیمت نفت باشیم، مگر اینکه کشور‌های نفتی تمهیدی برای عراق بیندیشند و آن‌طور که عراقی‌ها درخواست کرده‌اند هزینه‌های تولید این کشور را پایین بیاورند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها