کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سبزپوشی بازارهای فرابورس ایران در مهرماه 95


کد خبر : ۲۹۱۱۷جمعه، ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱:۰۲۲۸۹ بازدید

افزایش حجم و ارزش معاملات فرابورس در مهر نسبت به ماه قبل، دو عرضه اولیه سهام، پذیره‌نویسی اوراق بدهی، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی و ...

افزایش حجم و ارزش معاملات فرابورس در مهر نسبت به ماه قبل، دو عرضه اولیه سهام، پذیره‌نویسی اوراق بدهی، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی و معامله عمده 3.13 درصد سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران روی داد.

نخستین ماه از فصل پاییز در حالی برای بازار فرابورس ایران به پایان رسید که بازارها ضمن افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به شهریورماه، شاهد دو عرضه اولیه سهام در بازار دوم، آغاز و اتمام پذیره‌نویسی سه اوراق بدهی، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم و معامله عمده 3.13 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران بودند.

در مهرماه تعداد 4 هزار و 239 میلیون ورقه بهادار در 601 هزار دفعه در بازارها دست به دست شد که ارزش آن به 35 هزار و 704 میلیارد ریال رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در مهرماه شاهد رشد بیش از 50 درصدی حجم و تعداد دفعات معاملات و 100 درصدی ارزش دادوستدها بودیم.

طی این ماه بازارهای اول، دوم و پایه به‌ترتیب نقل و انتقال 1066، 1983 و 1096 میلیون سهم به ارزش 2280، 7229 و 2068 میلیارد ریال را تجربه کردند که نسبت به شهریورماه حاکی از رشد 22، 84 و 51 درصدی حجم معاملات و افزایش بیش از 100 درصدی ارزش معاملات در این بازارها است.

در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی نیز همچون سایر بازارها از روند رو به رشدی در معاملات برخوردار بود به طوری که 95 میلیون ورقه به ارزش 24 هزار و 126 میلیارد ریال در این بازار دست به دست شد که با رشد 41 و 88 درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود.

به‌طور کلی در ماه مهر و طی 18 روز معاملاتی، روزانه تعداد 235 میلیون ورقه به ارزش 1984 میلیارد ریال در بازار فرابورس ایران مورد مبادله قرار گرفت و شاخص کل با رشد 9 واحدی در آخرین روز معاملاتی این ماه به ارتفاع 825 واحدی رسید.

روند رو به رشد بازار بدهی فرابورس

در ماهی که پشت سر گذاشتیم ابزارهای مالی از قبیل اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز با رشد ارزش معاملات روبه‌رو شدند.

اوراق بدهی دادوستد 23 میلیون ورقه به ارزش 22 هزار و 701 میلیارد ریال را تجربه کرد که با رشد بیش از 90 درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود. همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز با نقل وانتقال 697 و 728 میلیارد ریال اوراق روبه‌رو شدند که رشد 73 و 13 درصدی نسبت به شهریورماه را به ثبت رساند.

صنایع پیشرو معاملات

سه صنعت پالایشی‌ها، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و صنعت فلزات اساسی به‌ترتیب سه صنعتی بودند که بیشترین سهم از ارزش معاملات بازار سهام فرابورس را به خود اختصاص دادند. گروه پالایشی‌ها با ارزش معاملاتی بالغ بر 1311 میلیارد ریال سهم 14 درصدی، گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با دادوستد 1134 میلیارد ریال، سهم 12 درصدی و گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 1062 میلیارد ریال سهم 12 درصدی را از مجموع ارزش معاملات سهام در بازارهای اول، دوم و پایه در اختیار گرفتند.

در نهایت در ماهی که گذشت عرضه اولیه سهام دو شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان و تولید نیروی برق ماهتاب کهنوج در بازار دوم رقم خورد. همچنین اوراق اجاره شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، اوراق مرابحه گندم و اوراق مشارکت شرکت لیزینگ امید به ارزش مجموع 11 هزار و 480 میلیارد ریال پذیره‌نویسی شدند. ضمن آنکه عرضه اولیه "اخزا10" با قیمت هر ورقه 837 هزار  و 350 ریال صورت گرفت و 3.13 درصد از سهام غیرمدیریتی "سمگا" به فروش رسید.

آخرین هفته مهرماه چگونه گذشت؟

در آخرین هفته از مهرماه تعداد 1579 میلیون ورقه بهادار به ارزش 9782 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس دادوستد شد که با رشد 158 درصدی حجم و افت 30 درصدی ارزش معاملات همراه بود.

بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ایران نیز با افزایش حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند در حالی که بازار ابزارهای نوین مالی در مقابل رشد بیش از 50 درصدی حجم نقل و انتقال اوراق بهادار، افت 52 درصدی ارزش آن را تجربه کرد.

گروه پالایشی‌ها، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و فلزات اساسی نیز به‌ترتیب سهم 22، 13 و 9 درصدی از ارزش معاملات بازار سهام فرابورس ایران در اختیار گرفتند.

در نهایت در آخرین روز معاملاتی فرابورس ایران در مهرماه به‌ترتیب بازارهای دوم، پایه و اوراق بدهی بیشترین سهم از ارزش بازار را به میزان 45، 26و 14 درصد به خود اختصاص دادند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها