کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بنیاد مستضعفان رقبای خارجی را کنار زد


کد خبر : ۲۹۰۰۹سه شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۴۷۲۸۴۰ بازدید

ظرفیت مسافرگیری فرودگاه امام‌خمینی به 100میلیون نفر در سال خواهد رسید؛ این اصلی‌ترین محور برنامه کلانی را می‌سازد که اجرایی شدن آن ...

ظرفیت مسافرگیری فرودگاه امام‌خمینی به 100میلیون نفر در سال خواهد رسید؛ این اصلی‌ترین محور برنامه کلانی را می‌سازد که اجرایی شدن آن می‌تواند نام ایران را در کنار دیگر غول های هوایی منطقه مطرح کند. 

در شرایطی که فرودگاه های امارات در طول سال چند برابر بیش از جمعیت این کشور به مسافران هوایی خدمات فرودگاهی ارائه می کنند و ظرفیت مسافر گیری کشورهای همسایه ایران به پرترافیک ترین فرودگاه های جهان نزدیک شده، ایران در طول سال های گذشته نتوانسته آنطور که باید در این حوزه جهشی جدی را تجربه کند. فرودگاه مهرآباد در حالی همچنان به عنوان پرترافیک ترین فرودگاه ایران فعالیت می کند که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مناطق شهری ادامه فعالیتش با اما و اگرهای بسیاری رو به رو بوده است و اگر بنا بر تعطیلی آن نیست لااقل نمی توان به افزایش بار پروازهای این فرودگاه نیز فکر کرد. فرودگاه امام خمینی نیز که در طول سال های گذشته متولی اصلی پروازهای بین المللی بوده، در حالی در طول سال نزدیک به 10میلیون مسافر را جابه جا می کند که ظرفیت فعلی آن بسیار کمتر از این عدد است.

نیاز جدی کشور به ارتقای سطح خدمات فرودگاهی و البته بالا بردن ظرفیت مسافرگیری باعث شده وزارت راه و شهرسازی برنامه ای جدی را برای افزایش توان فرودگاه ها با محوریت فرودگاه امام خمینی در دستور کار خود قرار دهد.

فرودگاه امام در حالی تنها با یک باند فعال و ترمینال هایی محدود کار خود را ادامه می دهد که بناست در آینده ای نزدیک با تحولی بسیار جدی روبه رو شود. در حوزه فرودگاهی ابتدا ترمینال سلام با ظرفیتی نزدیک به 5میلیون مسافر در سال ساخته خواهد شد و پس از آن ترمینال ایران شهر که ظرفیت کل فرودگاه را به مرز 40 میلیون مسافر سالانه نزدیک خواهد کرد. با افتتاح این دو ترمینال، فاز دوم فرودگاه کلید می خورد که هدف آن رساندن تعداد مسافران به 100میلیون نفر است و با اجرای آن، فرودگاه امام در کنار بزرگ ترین فرودگاه های جهان قرار می گیرد.

انتخاب سرمایه گذار و پیمانکاران مربوط به این ترمینال ها از ماه ها قبل در دستور کار قرار گرفته و پس از بررسی های طولانی به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی سرانجام برای ترمینال سلام به یک سرمایه گذار داخلی اعتماد کرده است.

براساس مصوبه ای که در یکی از جلسات اخیر هیأت دولت نهایی شده «وزارت راه و شهرسازی مجاز است با نمایندگی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در قالب بند (ب) ماده (2) آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور و برای تأمین مالی هزینه های تکمیل پروژه ترمینال سلام شامل مطالعات، طراحی، احداث، تکمیل، راه اندازی، اجاره به شرط تملیک و انتقال، نسبت به انعقاد قرارداد با «شرکت احداث و راه اندازی ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)» به سهامداری بنیاد مستضعفان با رعایت ضوابط و مقررات جاری کشور، اقدام کند.»

حال اینکه طبق مصوبه جدید هیأت وزیران قرار است تأمین ۱۰۰ درصد منابع مالی مورد نیاز جهت تکمیل ترمینال سلام و تأسیسات جانبی مکانیکی و برقی مربوط تا مرحله تحویل دائم پروژه و تسویه حساب کامل، برعهده شرکت احداث و راه اندازی ترمینال سلام فرودگاه امام به سهامداری بنیاد مستضعفان باشد.


مشارکت با خارجی‌ها توان داخلی را بالا می‌برد

طراحی فضای اقتصادی مانند منطقه آزاد و بندر خشک در محوطه فرودگاه امام باعث شده سرمایه گذاران خارجی نیز اهمیت زیادی برای این مجموعه قائل باشند؛ موضوعی که می تواند برای ایران نیز اهمیت فراوانی داشته باشد.

محمد بشارتی، کارشناس مسائل هوایی در گفت وگو با «فرصت امروز» تأکید کرد: صنعت هوایی ایران در طول سال های گذشته و به خصوص در زمان اوج گیری محدودیت های اقتصادی توانسته با استفاده از ظرفیت های داخلی روی پای خود بماند و به حیاتش ادامه دهد؛ موضوعی که می توان حتی در زمان لغو تحریم ها نیز از آن استفاده کرد.

به گفته وی، توان متخصصان و شرکت های داخلی که در طول سال های گذشته وارد این عرصه شده اند ثابت شده است و قطعاً در تحولات جدید می توان از توان آنها استفاده و البته این دانش را با حضور خارجی ها تکمیل کرد.

بشارتی ادامه داد: ما در طول سال های گذشته قدری از دانش و توان روز جهانی دور شده ایم از این رو حضور خارجی ها در کنار سرمایه گذاران و پیمانکاران داخلی می تواند از یک سو طرح ها را آنطور که برنامه ریزی شده نهایی و از سوی دیگر تجهیزات و فناوری های جدید را بومی کند.

مرتضی دلخوش، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفت وگو با «فرصت امروز» به اهمیت بهبود زیرساخت های اقتصادی کشور در مسیر توسعه سخن گفت و ادامه داد: قطعاً صنعت هوایی با توجه به جایگاهی که در استفاده از فناوری های نوین داشته و توانی که توسعه فعالیت های اقتصادی دارد می تواند به عنوان یکی از اصلی ترین شاخه های توسعه تعریف شود و از این رو توسعه زیرساخت های این بخش اهمیتی جدی دارد. به اعتقاد وی، در این مسیر تا جایی که امکان داشته باشد می توان از توان سرمایه گذاران داخلی استفاده کرد و با توجه به جذابیت های بازار ایران برای خارجی ها حضور آنها نیز قطعی به نظر می رسد. از این رو استفاده همزمان از توان داخلی وخارجی پیش زمینه های لازم را برای توسعه در این بخش فراهم می کند.

تکمیل ترمینال سلام به دست سرمایه گذار داخلی، آن هم در شرایطی که شرکتی هلندی کار مشاوره این فرودگاه را از چند ماه قبل برعهده گرفته نشان از رویکردی دقیق در مسیر ساخت بزرگ ترین فرودگاه ایران دارد؛ فرودگاهی که با کارفرمایی دولت، سرمایه گذاری داخلی و مشاوره خارجی حرکت خود را به سمت رسیدن به صف نخست فرودگاه های جهان ادامه خواهد داد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها