کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آشفته بازار خدمات اینترنتی کافی‌نت‌ها در ایران


کد خبر : ۲۸۹۳۹دوشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳:۴۷۶۹۷ بازدید

با وجود ارائه انحصاری برخی خدمات دولتی از طریق اینترنت، اما مرجع مناسبی برای قیمت گذاری خدمات ارائه شده در کافی‌نت‌ها وجود ندارد.
آشفته بازار خدمات اینترنتی کافی‌نت‌ها در ایرانآشفته بازار خدمات اینترنتی کافی‌نت‌ها در ایران

به گزارش ایران‌جیب به نقل از فارس، همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و ثبت نام دانشجویان جدیدالورود؛ دانشجویان موظف شدند قبل از ثبت نام، نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام کنند.

از آنجایی که دریافت این کد نیازمند الزاماتی همچون اسکن مدارک، تعیین سایز مدارک مورد نیاز و امثال آن است، تنها گزینه پیش روی بسیاری از دانشجویان به علت دسترسی نداشتن به این امکانات، مراجعه به کافی نت است. اما اوج گرفتن تقاضا و نبود مرجع مناسب قیمت گذاری موجب شده تا بعضی از مالکان کافی‌نت‌ها هزینه زیادی از دانشجویان برای ارائه این خدمات دریافت کنند. در آشفتگی این بازار هر فروشنده به سبک خود قیمت گذاری میکند و منطبق بر میل و انصافش سطح قیمت را تعیین می کند.

بر اساس بررسی میدانی خبرنگار فارس، دریافت کد رهگیری برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد از 7 تا 20 هزار تومان و برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی از 10 تا 30 هزار تومان هزینه دارد. مالک کافی‌نتی در شمال غرب تهران در پاسخ به خبرنگار فارس مبلغ ثبت نام دانشگاه آزاد و دولتی را 20 هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید : رقم ثبت نام دانشگاه های دولتی متفاوت است اما حدودا 30 هزار تومان خواهد بود.

مالک یکی از کافی نت های شرق تهران مبلغ دریافت کد رهگیری دانشگاه آزاد را 7 هزار تومان اعلام می‌کند. او می‌گوید: برای ثبت نام دانشگاه دولتی ارقام متفاوت است که میانگین آنها با توجه به تعداد اسکن ها، 10 هزار تومان است.

به فاصله چند متر آن طرف‌تر یک کافی نت دیگر، رقم دریافتی برای ثبت نام دانشگاه آزاد را 20 هزار تومان اعلام کرد.

یکی از کافی نت های جنوب تهران نیز به خبرنگار ما می‌گوید: مبلغ ثبت نام دانشگاه آزاد و میانگین مبلغ ثبت نام دانشگاه‌های دولتی به ترتیب 20 هزار تومان و 30 هزار تومان است. این در حالی است که یک کافی نت دیگر که با فاصله کمی از آن قرار داشت، رقم ثبت نام دانشگاه آزاد را 13 هزار تومان عنوان کرد.

یکی از این دانشجویان دانشگاه آزاد، به فارس می‌گوید: قبل از ثبت نام به یکی از کافی نت های اطراف دانشگاه مراجعه کردم تا کد رهگیری دریافت کنم، دانشجویان زیادی نیز برای انجام این کار مراجعه می کردند.

وی ادامه می‌دهد: پس از دریافت کد، فروشنده مبلغ را 20 هزار تومان اعلام کرد در حالی که این کار اصلا مراحل پیچیده و سختی ندارد.

این دانشجو می‌گوید: دانشجویان در مقابل این مبلغ که به نسبت هم زیاد است، هیچ واکنشی نشان ندادند و با اختیار خود مبلغ را پرداخت میکنند.

 
هیچ مرجعی برای قیمت گذاری وجود ندارد

اما این همه ماجرا نیست. چنانکه به تازگی یعنی در سوم مهرماه نیز هشتمین سرشماری کشور در سطح ملی آغاز شد که افراد میتوانند با مراجعه به سایت در ارائه اطلاعات لازم سرشماری همکاری کنند.

بر این اساس خانوارهایی هستند که یا از اینترنت برخوردار نیستند و یا آنکه از چگونگی ثبت نام اینترنتی اطلاع چندانی ندارند و علاوه بر اینها نیز وجود 1000 جایزه یک میلیون تومانی مرکز آمار ایران که از مزایای شرکت اینترنتی سرشماری است، سبب تشویق بیشتر مردم برای مراجعه به کافی‌نت‌ها بریا سرشماری اینترنتی خواهد شد.

اما همزمان با تشویق مردم به ثبت نام اینترنتی، ساز و کار مناسبی برای ارائه قیمتی واحد از سوی کافی‌نت‌ها ارائه نشده است و به هر کدام از آنها که مراجعه کنید، مبلغ متفاوتی را درخواست خواهند کرد.

مالک یک کافی نت در شرق تهران به خبرنگار فارس گفت: مبلغ ثبت نام اینترنتی به ازای هر یک نفر 1500 تومان است.

یک کافی نت در جنوب تهران این مبلغ را برای هر نفر سه هزار تومان اعلام کرد. کافی نت دیگری که در نزدیکی آن قرار داشت، همین مبلغ را بیان کرد؛ اما کافی نت سومی که با فاصله دورتری از آنها قرار داشت به صورت تقریبی برای یک خانواده 5 نفره این مبلغ را 8 هزار تومان اعلام کرد.

هرچند در این زمینه از سوی مرکز توسعه دولت الکترونیک، قیمت ارائه خدمات ثبت نام اینترنتی سرشماری سال 95 سی هزار ریال برای دریافت توسط دفاتر پیشخوان دولت تعیین و پیشنهاد شد که  در خصوص سایر اماکن ثبت‌نام همین قیمت رعایت شود.

حال این سوال به وجود می آید که آیا مرجع معتبری برای این قیمت‌گذاری‌ها وجود ندارد و افراد تنها باید چشم به دهان فروشندگان بدوزند تا قیمت ها را از زبان آنان بشنوند در حالی که با اعمال نظارت قوی تر می توان به آسودگی دریافت‌کنندگان خدمات کمک زیادی کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها