کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چند سال دیگر تا خوردن آب شرب از فاضلاب فاصله داریم؟


کد خبر : ۲۸۹۲۲دوشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳:۴۷۲۰۷۶ بازدید

تصفیه آب فاضلاب به منظور تولید آب مقطر و تبدیل آن به آب شیرین قابل شرب طرحی است که هم اکنون در ایران در مرحله تست آزمایشگاهی ...

تصفیه آب فاضلاب به منظور تولید آب مقطر و تبدیل آن به آب شیرین قابل شرب طرحی است که هم اکنون در ایران در مرحله تست آزمایشگاهی قرار دارد، اما در آینده امکان اجرایی شدن آن با توجه به نیازهای آبی کشور بعید نیست.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تسنیم، "تهران نباید افزایش جمعیت داشته باشد" جمله ای است که «حمید چیت چیان» وزیر نیرو بر زبان آورد و نبود منابع آبی کافی برای جمعیت فعلی و رشد جمعیت در استان تهران را دلیل این امر برشمرد. اما تهران هنوز در حال رشد افقی و عمودی است و جمعیت ساکن در این کلانشهر و همچنین استان تهران، ماه به ماه و سال به سال در حال افزایش است.

پهنه کشور ایران 17 سال است که در شرایط خشکسالی قرار دارد و کارشناسان آثار تغییر اقلیم را در باقی ماندن شرایط خشکسالی می دانند. تغییر اقلیم منطقه و خشکسالی های متناوب ایران به کاهش بارش ها و کاهش قابل توجه منابع آب شیرین در دسترس منجر شده است.

از سوی دیگر، سالها اضافه برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی و نبود برنامه جامع بهره وری آب موجب شده تا صدمات جبران ناپذیری به منابع آبی کشور در سفره های زیرزمینی زده شود.

اکنون میزان آب قابل دسترس به عنوان منابع آب تجدیدپذیر کشور نسبت به نیاز مصرف در بخش های شرب، کشاورزی، صنعت و نیاز زیست محیطی کم است و مسئولان به فکر استفاده از منابع غیرمتعارف آبی افتاده اند. یکی از این منابع غیرمتعارف، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب است که تاکنون فقط برای تأمین آب بهداشتی و استفاده در صنعت، کشاورزی و مصارف زیست محیطی استفاده می شد اما اخیراً در برخی استانهای کشور از جمله استانهای مازندران و همدان طرح هایی در حال بررسی است تا بتوانند از پساب تصفیه شده فاضلاب، آب مقطر تأمین کنند که تبدیل این آب مقطر با مکانیزم دستگاههای شیرین سازی آب به آب شرب امکان پذیر خواهد بود.

بررسی ها نشان می دهد اگر روند کاهش بارش های کشور و باقی ماندن متوسط سالانه بارش ها زیر مقدار متوسط درازمدت ادامه پیدا کند، روند مصرف بی رویه آب تصفیه شده شرب در جامعه ادامه دار شود و همچنین افزایش جمعیت در کلانشهرهایی چون تهران به صورت غیربرنامه ریزی شده ادامه یابد، شاید حدود 10 سال دیگر چاره ای جز روی آوردن به تامین منابع آبی غیرمتعارفی چون شیرین سازی آب مقطر تهیه شده از تصفیه فاضلاب خانگی نداشته باشیم.

پیش از این، در کشورهایی چون امریکا نیز تحقیقات در این زمینه آغاز شده و در بخشی از کشور ژاپن که در انجام تحقیقات تصفیه فاضلاب، کشوری پیشرو است، تولید آب با استانداردهای شرب از پساب تصفیه شده فاضلاب اجرایی شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها