کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بزرگترین بانک نروژ به ایران می‌آید


کد خبر : ۲۸۷۱۶سه شنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۳:۴۷۱۳۸۶ بازدید

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران از روز پنج شنبه هفته گذشته در راس هیاتی بلندپایه عازم واشنگتن شد تا در اجلاس پاییزه بانک جهانی ...
بزرگترین بانک نروژ به ایران می‌آیدبزرگترین بانک نروژ به ایران می‌آید

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران از روز پنج شنبه هفته گذشته در راس هیاتی بلندپایه عازم واشنگتن شد تا در اجلاس پاییزه بانک جهانی، شرکت و در حاشیه این اجلاس نیز با مسئولان و مقامات ارشد بانکی کشورهای مختلف دنیا دیدار و گفت‌وگو کند تا بتواند زمینه بهبود همکاری‌های بانکی ایران با سایر کشورهای جهان را مهیا کند.

دیدار با وزیر خارجه و توسعه روابط بین‌المللی نروژ یکی از برنامه‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران بود که در این دیدار به استقبال کم‌نظیر شرکت‌های نروژی از گشایش خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای همکاری با ایران تاکید شد. 

ایران شریک خوب تجاری برای نروژ

به گزارش شادا؛ بورگ برند با اعلام اینکه خط اعتباری ویژه یک میلیارد دلاری برای شرکت‌هایی که خواهان همکاری با ایران هستند ایجاد شده است از علاقه و اراده جدی کشورش در ارتقا و توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اقتصادی با تهران سخن گفت. 

وزیر خارجه و توسعه همکاری‌های بین‌المللی نروژ با بیان اینکه شرکت‌ها و موسسه‌های مالی و بانک‌های نروژ را برای همکاری با ایران تشویق می‌کنیم، اظهار کرد: «دی‌اندبی» به عنوان بزرگترین بانک نروژ قرار است در بازار ایران مشارکت کند و از همکاری در حوزه‌های دریایی، شیلات و نفت و گاز هم استقبال می‌کنیم. 

بورگ برند خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم ایران به سبب ثبات و امنیت بالای سیاسی و روند تصاعدی رشد اقتصادی‌اش می‌تواند شریک خوب تجاری و مالی برای ما باشد. 
 وی افزود: ما برای توسعه روابط تجاری با ایران خط اعتباری یک میلیارد دلاری صادراتی برای شرکت‌های نروژی در نظر گرفته‌ایم که تاکنون و به سرعت حدود ۴۰۰ میلیون دلار از این خط اعتباری برای صادرات فناوری‌های پیشرفته به ایران مورد استفاده قرار گرفته است. 

در ادامه این جلسه؛‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان گفت: با وجود ظرفیت برای همکاری‌های بیشتر، حجم همکاری‌های اقتصادی دو کشور درحال حاضر اندک است و علاقه‌مندیم روابط خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی با اسلو ارتقا دهیم. 

 علی طیب‌نیا با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه اقتصادی اظهار کرد: پیشرفت‌های خوبی در زمینه فروش نفت و تفاهمات با سایر کشورها داشتیم اما هنوز مشکلاتی در مسیر توسعه همکاری‌ها با اروپا وجود دارد که امیدواریم با تلاش و همکاری همه کشورهای این حوزه به ویژه نروژ در آینده نزدیک رفع شود. 

وی افزود: زمینه‌های مختلف همچون نفت و گاز، شیلات و همکاری‌های مالی وجود دارد که دو کشور می‌توانند در زمینه توسعه روابط دو جانبه در اولویت قرار دهند. طیب‌نیا گفت: ما در گذشته شاهد حضور موثر شرکت‌های نفتی نروژی در توسعه میادین انرژی ایران بوده‌ایم اما این حضور در دوران تحریم‌های ظالمانه برضد ایران به حداقل ممکن رسید و با توجه به ابراز علاقه و اعلام آمادگی شرکت‌های نروژی امیدواریم همکاری‌ها در این زمینه از سرگرفته شود. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران تصریح کرد: امضای موافقتنامه‌های پایه‌ای همچون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقتنامه گمرکی و سرمایه‌گذاری برای ارتقای سطح همکاری‌ها حائز اهمیت است و پیشنهاد می‌کنیم عملیاتی شدن امضای این موافقتنامه‌ها در دستور کار قرار گیرد. این عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: در مذاکرات اخیری که انجام شده، قرار شد از طرف نروژ خط اعتبار یک میلیارد دلاری از طریق موسسه بیمه اعتبار صادراتی به ایران اعطا شود و این موضوع بیانگر لزوم توسعه همکاری‌های دو کشور است. طیب‌نیا افزود: برقراری رابطه بین بانک‌های دو کشور، هم برای سهولت تجارت و هم ارتقای همکاری‌های اقتصادی بسیار مهم است.


تعهد هند برای انتقال وجوه

در ادامه سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران به واشنگتن برای شرکت در اجلاس پاییزه بانک جهانی، وی با همتای هندی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. 

علی طیب‌نیا در این دیدار گفت: برقراری روابط کارگزاری بین دو کشور از مهم‌ترین اولویت‌های ماست. وی با اشاره به قطع روابط کارگزاری دو کشور به دلیل تحریم‌ها اظهار کرد: مذاکره‌های سازنده‌ای انجام شده اما هنوز مراتب، به طور کامل عملیاتی نشده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در این دیدار بر استمرار انتقال وجوه ناشی از فروش نفت به ایران تاکید کرد. در ادامه این دیدار، «آرون جایتلی»‌ وزیر دارایی هند نیز اشاره کرد: طرف هندی همچنان که در سفر نخست وزیر هند به تهران توافق کرد متعهد به برنامه انتقال وجوه است. 

توافق نهایی بانکی ایران و ایتالیا

یکی دیگر از برنامه‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در حاشیه اجلاس پاییزه بانک جهانی، دیدار با وزیر اقتصاد ایتالیا بود که در این دیدار، وی بر روند توسعه همکاری‌های دو کشور و پایبندی به توافقات با تهران تاکید کرد. 

پیر کارل پادوان از آمادگی خود برای سفر به ایران به منظور نهایی کردن توافقات مالی و بانکی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. 

پادوان اظهار کرد: ما معتقد به انجام تعهدات‌مان و بهبود روابط با ایران هستیم و همه توان‌مان را برای برداشتن موانع به‌کار گرفته‌ایم. 

وزیر اقتصاد ایتالیا با تاکید بر اینکه ما آماده حرکت شتابان به جلو برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران هستیم افزود: بانک‌ها و شرکت‌های ایتالیایی برای افزایش همکاری‌های دوجانبه اراده جدی دارند و اکنون نیز منتظر پاسخ شما درباره پیشنهاد شرکت‌های ساچه و اگزیم بانک هستیم.


انتقاد طیب‌نیا از عملکرد غربی‌ها

در ادامه این جلسه؛‌ علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران نیز نسبت به کند بودن روند انجام تعهدات غرب در موضوع همکاری بانک‌های بزرگ با نظام بانکی ایران انتقاد کرد و خواهان انجام تعهدات غرب در این باره شد. 

وی با بیان اینکه بهبود روابط ایران و غرب به سود تمام کشورها خواهد بود گفت: ارتقای امنیت و ثبات در منطقه پر آشوب خاورمیانه بدون نقش‌آفرینی محوری ایران امکان‌پذیر نیست. ما می‌دانیم که چه رسالت سنگینی بر عهده گرفته‌ایم و همچنین می‌دانیم که غرب، این موضوع را به خوبی درک کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران افزود: ما بر این باوریم که اکنون دوره پسامذاکره است و باید اراده جمعی ما به اجرای توافقات معطوف شود؛ هدفی که ما بدان پایبند هستیم اما طرف مقابل سرعت لازم را در انجام تعهداتش ندارد. طیب‌نیا خاطرنشان کرد: ما بر اساس شرایط کشور و با رویکرد انتقال دانش و فناوری، پیشنهادهای ارائه شده از سوی کشورهای مختلف از جمله ایتالیا را بررسی می‌کنیم. ما بر این باوریم که ایتالیا علاقه‌مند به همکاری با ایران است اما انتظار داریم در رفع موانع همکاری نیز با جدیت و توان بیشتری گام بردارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها