کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شکاف طبقاتی در کدام استان‌ها بیشتر است؟


کد خبر : ۲۸۶۵۸یکشنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۴۸۳۰۷۰ بازدید

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران ضریب جینی در دوسال اخیر با شیب ملایمی روند صعودی گرفته است و بیشترین نابرابری‌ها در شهرهای استان ...

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران ضریب جینی در دوسال اخیر با شیب ملایمی روند صعودی گرفته است و بیشترین نابرابری‌ها در شهرهای استان گلستان و تهران میان طبقات مختلف جامعه وجود دارد.

به گزارش ایسنا، آخرین اطلاعات ضریب جینی که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد نشان می‌دهد که ضریب جینی در حالی در سال ۱۳۹۴ به ۰.۳۹ درصد رسیده است که این شاخص در سال ۱۳۹۳ معادل ۰.۳۸ درصد در سال ۱۳۹۲ معادل ۰.۳۷ درصد در سال ۱۳۹۱ معادل ۰.۳۷ و در سال ۱۳۹۰ معادل ۰.۳۷ درصد و در سال ۱۳۸۹ معادل ۰.۴۱ درصد بوده‌ است.

اطلاعات مرکز آمار همچنان گویای آن است که وضعیت ضریب جینی در روستاها بهتر از مناطق شهری است؛ همچنان که در سال ۱۳۹۴ ضریب جینی در روستاها معادل ۰.۳۴ درصد و در شهرها معادل ۰.۳۷ درصد بوده است.

جدول زیر سهم هزینه ناخالص هر دهک را در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نشان می‌دهد:

   دهک اول  دهک دوم  دهک سوم  دهک چهارم  دهک پنجم  دهک ششم  دهک هفتم  دهک هشتم  دهک نهم دهک دهم
۱۳۹۳ ۰.۰۲ ۰.۰۴ ۰.۰۵ ۰.۰۶ ۰.۰۷ ۰.۰۸ ۰.۱۰ ۰.۱۲ ۰.۱۶ ۰.۳۰
۱۳۹۴ ۰.۰۲ ۰.۰۴ ۰.۰۵ ۰.۰۶ ۰.۰۷ ۰.۰۸ ۰.۱۰ ۰.۱۲ ۰.۱۶ ۰.۳۱

همچنین اطلاعات مرکز آمار ایران در زمینه ضریب جینی حاکی از آن است که در میان شهرها بیشترین نابرابری به ترتیب در استان تهران با ضریب جینی ۰.۳۸ درصد، استان گلستان با ضریب جینی ۰.۳۸ درصد، استان فارس با ضریب جینی ۰.۳۶ درصد و استان اصفهان با ضریب جینی ۰.۳۹ درصد است.

 همچنین بیشترین نابرابری‌ها در روستاها به ترتیب در استان کرمان با ضریب جینی ۰.۳۶ درصد، گلستان ۰.۳۴ درصد و آذربایجان شرقی و مرکزی با ضریب جینی ۰.۳۴ درصد است.

همچنین کمترین نابرابری‌ها در شهرهای استان یزد با ضریب جینی ۰.۲۵ درصد، البرز، آذربایجان غربی، لرستان و ایلام ۰.۲۶ درصد محقق شده است. کمترین نابرابری در روستاهای استان خراسان جنوبی و البرز با ضریب جینی ۰.۲۴ درصد، زنجان و آذربایجان با ضریب جینی ۰.۲۵ درصد و ایلام و کردستان ۰.۲۶ درصد است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها