کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قطعه دیگری از کریدور 10 زیر بار ترافیک رفت


کد خبر : ۲۸۶۰۹شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۴۷۲۲۱۶ بازدید

در آخرین روز از هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی قطعه دیگری از کریدور شمال – جنوب در غرب کشور یا همان کریدور شماره 10 را در استان کردستان ...
قطعه دیگری از کریدور 10 زیر بار ترافیک رفتقطعه دیگری از کریدور 10 زیر بار ترافیک رفت

در آخرین روز از هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی قطعه دیگری از کریدور شمال – جنوب در غرب کشور یا همان کریدور شماره 10 را در استان کردستان به طول 50 کیلومتر به افتتاح رساند. طبق گفته عباس آخوندی، این کریدور نزدیک ترین مسیر اتصال آب های خلیج فارس به اروپا است که با این کریدور جنوب کشورمان در 1480 کیلومتر به مرز بازرگان و از آنجا به دروازه اروپا متصل می شود. کریدور شمال - جنوب مهم ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا 30درصد ارزان تر است. 

خلیج فارس به اروپا نزدیک تر شد

ایران به دلیل موقعیت استراتژیك خود در چهارراه كریدوری جهان قرار گرفته است. كریدورهای شمال-جنوب، شرق-غرب، جنوب آسیا و تراسیكا چهار كریدور مهم ارتباطی جهان هستند كه بخشی از مسیر هر یک از این كریدورها در ایران واقع شده است.

در کشورمان شبکه راهی به 10 کریدور تقسیم می شود که مهم ترین این کریدورها، کریدور شماره 10 یا همان کریدور شمال- جنوب است که 10 پایانه مرزی کشورمان به این شبکه راهی متصل می شود و این کریدور یکی از مهم ترین مسیرهای ترانزیتی کشورمان محسوب می شود، به طوری که به باور وزیر راه و شهرسازی این شبکه راهی مسیر توسعه ایران است.

زیرساخت های راهی این 1480 کیلومتر کریدور شماره 10 در حال حاضر در کشورمان موجود است اما هنوز در برخی از مقاطع مسیرهای اتصال این شبکه راهی ساخته نشده است و برای اینکه سرمایه گذاران از ورود به این شبکه چه در بخش حمل بار و چه ارتقای خدمات راهی استقبال کنند، وزارت راه و شهرسازی این سیاست را در پیش گرفته است که تمام این طول مسیر را به بزرگراه و آزادراه تبدیل کند. حال اینکه چندی پیش قطعه ای از این کریدور در قالب بزرگراه در استان کرمانشاه و بخشی از آن به طور آزادراهی در آذربایجان غربی و پنجشنبه گذشته هم 50 کیلومتر آن در استان کردستان حدفاصل کامیاران- بوکان در قالب بزرگراه به افتتاح رسید.

آخوندی، وزیر راه و شهرسازی معتقد است این کریدور به زودی به مهم ترین شبکه راهی تجاری کشورمان تبدیل می شود و عمده ترانزیت از این کریدور بین کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا، همچنین کشورهای همسایه غربی کشورمان و کشورهای عربی در جنوب ایران جابه جا می شود.

شرط تحویل کریدور 10 تا 5 سال دیگر

همان طور که گفته شد، زیرساخت های این کریدور وجود دارد اما از 1480 کیلومتر این شبکه راهی، 680 کیلومتر به آزادراه و بزرگراه تبدیل شده و هنوز 800 کیلومتر به صورت راه اصلی باقی مانده است که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده آمادگی واگذاری این 800 کیلومتر به سرمایه گذاران را دارد که البته یک شرکت ایتالیایی هم برای ورود به این پروژه اعلام آمادگی کرده است.

خیرالله خادمی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت وگو با «فرصت امروز» با اشاره به جزییات این پروژه گفت: این کریدور 77 قطعه اجرایی دارد و از شش استان آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان می گذرد تا مرز بازرگان را به بندر امام متصل کند. وی با بیان اینکه این مسیر کوتاه ترین مسیری است که بتوان اروپا را به خلیج فارس متصل کرد، گفت: همچنین با ساخت این مسیر و مسیرهای فرعی آن یعنی کریدور شرق به غرب دریای مدیترانه تنها با 450 کیلومتر به مرکز ایران وصل می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این بزرگراه عملا از مجاورت نوار مرزی با فاصله حدود 100 تا 150 کیلومتر از مرزهای کشورمان عبور می کند، اظهار داشت: مرزهای غربی کشورمان بسیار فعال هستند و غالب ترانزیت تجاری ایران با کشور عراق انجام می شود و بازار خوبی برای کالاهای ایرانی در عراق ایجاد شده است. بنابراین یک مسیر بزرگراهی ایمن برای جابه جایی کالا و ترانزیت به مرزهای غرب نیاز داریم و در طول این مسیر اتصالات با تمام مرزهای غربی کشورمان وجود دارد.

خادمی با بیان اینکه کریدور بندر امام – بازرگان (کریدور شماره 10) را پنج ساله می توانیم تحویل دهیم، تاکید کرد: به شرطی امکان تحویل این کریدور در پنج سال وجود دارد که اعتبارات آن در موعد مقرر تحویل داده شود.

قول تحویل دو ساله محور جدید سنندج- مریوان

وزیر راه و شهرسازی همچنین در کنار افتتاح بخشی از کریدور شماره 10 و بازدید از پروژه های عمرانی استان کردستان از محور جدید سنندج- مریوان هم بازدید کرد. جاده قدیم سنندج- مریوان یکی از پرحادثه ترین راه های کشورمان محسوب می شود. چندی پیش هم مردم کردستان در اعتراض به خطرات این جاده و میزان تصادفاتی که دلیل آن شرایط جاده و عبور تانکرهای سوخت عراقی است، جلوی فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

یکی از مهم ترین دلایل تصادفات جاده ای در محور سنندج- مریوان عبور تانکرهای سوخت است که به گفته مردم این شهر بسیاری از رانندگان این تانکرها حتی گواهینامه رانندگی هم ندارند. به موازات این جاده، محور جدید سنندج- مریوان به طول 50 کیلومتر در حال ساخت است که آخوندی در بازدید از این محور گفت: محور سنندج – مریوان یکی از محورهای فرعی در کردستان به سمت غرب است که 30 کیلومتر آن ساخته شده و در این محور سه تونل وجود دارد که دو تونل آن همزمان با افتتاح 30 کیلومتر بهره برداری می شود. تونل دیگر در این محور 1900متر طول دارد که با پیمانکار آن قرارداد دوساله برای تحویل داریم. آخوندی با تأکید بر اینکه این محور جدید را دو ساله تحویل می دهیم، گفت: محورسنندج- مریوان نه تنها از لحاظ افزایش ایمنی حائز اهیمت است بلکه یکی از مهم ترین محورهای تجاری کشور محسوب می شود چراکه این محور ما را به مرز باشماق و عراق وصل می کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها