کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نرخ دلار در ماه‌های آینده کاهش می‌یابد


کد خبر : ۲۸۵۹شنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵:۰۴۵۲۷۳ بازدید

ولی الله سیف،رییس کل بانک مرکزی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه دیروز تهران اعلام کردکه نرخ دلار بازار آزاد در ماه‌های آینده کاهش می‌یابد.

بخش هایی از گفته های رئیس کل بانک مرکزی در ادامه آمده است: 

* پیشنهاد افزایش مبلغ وام خرید و ساخت مسکن در نوبت بررسی شورای پول و اعتبار قرار دارد که در صورت تصویب می‌تواند رونق مناسبی در این بخش ایجاد کند.

* اصلاح نظام بانکی از طریق استفاده از نظرات کارشناسان امور فقهی به ویژه مرحوم آیت الله رضوانی صورت گرفت و قانون عملیات بانکی بدون ربا تنظیم و از ابتدای سال 63 در حال اجرا است که تاکید آن حذف ربا و انطباق فعالیت‌های بانکی با شرع مقدس است.

* شورای فقهی به عنوان یک نهاد مرجع در بانک مرکزی با هدف ترسیم نقشه راه برای حرکت از بانکداری  به سمت اهداف بانکداری اسلامی و بدون ربا وجود دارد و بانک مرکزی مشتاقانه انتقادات و راهکارهای آیات عظام و فقها را در این زمینه می پذیرد.

* الزام بانکها به تفکیک منابع قرض الحسنه از سایر منابع و ایجاد سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و پرداخت 125 هزار میلیارد ریال به 5 میلیون فقره تسهیلات ازدواج از دیگر اقدامات صورت گرفته در بانک مرکزی است. همچنین تامین اعتبار خودروهای فرسوده، بازسازی مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی، تامین منابع مسکن جانبازان، آزادگان و خانواده های شهدا؛ مسکن مهر ، استمهال بدهی ایجاد مسکن روستایی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری نیز بخش دیگری از اقدامات بانک مرکزی است.

*کاستن از رفتارهای گروهی در بازارهای مالی برای کنترل شتاب تورم و حمایت گسترده از بازار ارز برای تامین ارز مورد نیاز اقتصاد به منظور مقابله با انگیزه های سودجویانه و اعتماد عمومی به ذخایر ارزی کافی متناسب با واردات بلند مدت از اولویت‌های بانک مرکزی است.

* تامین نیاز ارزی شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام برای واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازار در ماه پایانی سال انجام شده است. ذخیره احتیاطی اقلام مذکور هم اکنون در سطح اطمینان بخشی قرار دارد و نگرانی های اولیه دولت از این بابت مرتفع شده است.

* ایجاد شدن آرامش و ثبات نسبی نرخ‌ها در بازار ارز صورت گرفته است. بخش عمده فعالیت‌های سفته بازانه از بازار خارج شده و این موضوع بر تصمیم گیری مدیران اقتصادی و بررسی نتایج هزینه و فایده طرح های اقتصادی نیز تاثیر گذاشته و شواهدی از بازگشت مازاد نقدینگی اقتصاد به سمت تولید وجود دارد.

*شتاب تورم از خردادماه امسال که 45.1 درصد بود رو به افول است و این روند تداوم خواهد داشت به نحوی که درصد تغییرات تورم در پایان آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 29.6 درصد کاهش یافته است.

*نرخ تورم در ماه‌های آینده در مسیر کاهش قرار دارد و امید است فشارهای تورمی بر اقشار ضعیف کم رنگ تر شود. از شتاب قیمت شاخص بهای اقلام خوراکی و آشامیدنی از آبان ماه به نحو محسوسی کاسته شد.

*بررسی نرخ غیر رسمی دلار نشان از کاهش تدریجی و منطقی آن دارد که این روند در ماه‌های آینده نیز تداوم خواهد یافت.

* طرح‌های پیشنهادی بانک مسکن برای افزایش سقف وام ساخت و خرید مسکن  در نوبت بررسی شورای پول و اعتبار قرار دارد که در صورت تصویب می تواند رونق مناسبی در بخش خرید و ساخت و ساز مسکن ایجاد کند.

*بانک مرکزی سعی می کند به واحدهای تولیدی در پرداخت مطالبات کمک کند. از سیاست‌های پولی بانک مرکزی در ماه‌های اخیر مهار فشارهای تورمی بود اما از حمایت تولید نیز غافل نشدیم و جلساتی با وزارت صنعت و معاون اول رئیس جمهور برای افزایش توان اعطای تسهیلات بانکها به بخش تولید داشتیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها