کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توقف ساخت برج‌های ترافيك‌ساز


کد خبر : ۲۸۵۷۸شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۳:۴۷۱۲۳۶ بازدید

چند روز گذشته نخستين همايش الزامات ترافيكي در ساختمان‌ها با حضور محمد شكرچي‌زاده، معاون وزير راه و شهرسازي و رييس مركز تحقيقات راه و ...
توقف ساخت برج‌های ترافيك‌سازتوقف ساخت برج‌های ترافيك‌ساز

چند روز گذشته نخستين همايش الزامات ترافيكي در ساختمان‌ها با حضور محمد شكرچي‌زاده، معاون وزير راه و شهرسازي و رييس مركز تحقيقات راه و مسكن، علي‌اكبر تركان، مشاور رييس‌جمهوري و دبير هماهنگي مناطق آزاد، موسي اميري، جانشين فرماندهي پليس راهور ناجا و مهرداد تقي زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي برگزار و از نخستين سند مربوط به الزامات ترافيكي ساختمان‌ها رونمايي شد.

در اين همايش شكرچي‌زاده با اشاره به اينكه مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در ذيل چهار پژوهشكده ساختمان و ابنيه، معماري و شهرسازي، حمل و نقل و اقتصادي و مالي توجه بسيار زيادي به مباحث مربوط به ساختمان و شهرسازي دارد گفت: با افزايش تعداد جمعيت در شهرها نياز است تا مهندسان علاوه بر رعايت قوانين 22گانه مقررات ساختمان‌سازي گستره قوانين را به بخش شهرسازي نيز بياورند و بر اساس آن به ساخت‌وساز بپردازند.

معاون وزير راه و شهرزسازي ادامه داد: افزايش جمعيت و گسترش شهر موجب شده است تا حقوق شهروندان ضايع شده و پيكره شهر نيز دچار آسيب شود.

وي افزود: بايد اعتراف كنيم كه به وضعيت شهرها در هنگام ساخت و ساز بي‌توجه بوديم اما در دولت يازدهم تلاش شده است تا مباحث مربوط به شهرسازي و وضعيت داخلي شهري توجه شود و اميدوارم تا پايان كار دولت يازدهم موفق شويم تمامي قوانين و مقررات ملي ساختمان را مورد بررسي قرار داده و ويرايشي جديد داشته باشيم.

رييس مركز تحقيقات راه و شهرسازي تصريح كرد: ساختمان‌هاي مرتفعي كه در تهران ساخته شده يا در حال ساخت است ترافيك فراواني را در شهر به وجود آورده و ادامه اجراي اين پروژه‌ها موجب مي‌شود تا مشكلات بسيار جدي‌تري در رابطه با بروز ترافيك در شهر تهران ايجاد شود.

شكرچي‌زاده همچنين از تدوين نخستين سند ملي الزامات ترافيكي دركشور خبر داد و گفت: با توجه به معضلات ترافيكي شهرها، سند اوليه الزامات ترافيكي ساختمان‌ها در مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي تدوين شد و از سوي شوراي ملي ساختمان مورد بررسي قرار گرفت، اما هنوز جمع‌بندي درباره مفاد اين سند صورت نگرفته است. وي تاكيد كرد: تاكنون در زمينه ساخت و ساز مراكز بزرگ تجاري، درماني، پروژه‌هاي عظيم مسكوني و مانند آنها براساس دستورالعمل شهرداري عمل كرده‌ايم اما از آنجايي كه سندي ملي در اين رابطه وجود ندارد تا مشكلات مربوط به آنها را ساماندهي كند، اميدواريم با تدوين سند اوليه الزامات ترافيكي ساختمان، معضل ساخت و ساز شهري در كشور حل شود.

 

 اهميت حمل و نقل در شهرسازي

علي‌اكبر تركان، مشاور رييس‌جمهوري نيز در اين همايش با اشاره به اينكه عصر صنعت در دنيا از 1780 آغاز شده است، گفت: اين عصر 200ساله به چهار دوره مختلف عصر نساجي (1830-1780)، عصر راه آهن (1880-1830)، عصر برق و شيميايي (1930-1880) و در نهايت به عصر اتومبيل (1980-1930) تقسيم شده است ،گفت: دوره پس از 1980 را عصر فراصنعتي نامگذاري كرده‌اند.

تركان در رابطه با مشكلاتي كه عصر اتومبيل براي بشر به وجود آورده است، گفت: امروز در كشور معادل يك‌پنجم جمعيت كشور اتومبيل وجود دارد. درواقع در برابر 78ميليون جمعيت در كشور 17ميليون اتومبيل وجود دارد.

وي ادامه داد: انسان‌ها در شبانه‌روز چيزي حدود 3هزار كالري انرژي مصرف مي‌كنند در حالي كه اتومبيل‌ها حدود 4ليتر سوخت در شبانه روز مصرف مي‌كنند كه از آنجايي كه هر ليتر سوخت 9هزار كيلوكالري حرارت ايجاد مي‌كند اتومبيل‌ها 12هزار كيلوكالري بيشتر از انسان‌ها در طول شبانه‌روز انرژي مصرف مي‌كنند.

تركان افزود: از سوي ديگر اتومبيل‌ها در مقايسه با انسان‌ها چه در حال خواب و چه در حال حركت سطحي بيشتر از سطح انسان‌ها اشغال مي‌كنند.

مشاور رييس‌جمهوري تصريح كرد: از آنجايي كه نمي‌توان انسان‌ها و اتومبيل‌ها را از يكديگر جدا كرد و آنها به ناچار با يكديگر همزيستي دارند درنتيجه اين سوال به وجود مي‌آيد كه آيا ما در ساخت شهرها و اصول شهرسازي به اين همزيستي توجه كرده‌ايم يا خير؟

علي‌اكبر تركان اظهار كرد: در همين رابطه نياز است تا به جاي نگاه به موضوع ترافيك به مساله حمل و نقل در شهرها توجه كنيم.

 

 ناديده گرفتن نظر پليس راهور

در اين مراسم موسي اميري، جانشين فرماندهي پليس راهور ناجا نيز با انتقاد از اينكه در تدوين سند الزامات ترافيكي ساختمان‌ها نظر پليس راهنمايي و رانندگي به عنوان يكي از بخش‌هاي مهم و تاثيرگذار در امر ترافيك گنجانده نشده است گفت: وجود ناهماهنگي‌هاي بسيار بد در حوزه شهري در حال حاضر اصلي‌ترين مشكل در شهرهاست كه دود آن هم به چشم سازمان‌ها و هم به چشم شهروندان مي‌رود.

اميري تصريح كرد: امروز شهرها ديگر جاي زندگي نيستند و در كشور ما يكي از دلايل آن همين نبود هماهنگي بين سازمان‌ها براي انجام يك اقدام مشترك در مقابله با ترافيك شهرهاست.

جانشين فرماندهي پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه در بيشتر شهرهاي جهان مراكز پرتردد و پرجعيت مانند مراكز تجاري، اداري، درماني و مجتمع‌هاي مسكوني پرجمعيت در حاشيه شهرها ساخته مي‌شوند گفت: متاسفانه در كشور ما به اين موضوع توجه كمي شده و جز در شهري مانند شيراز چنين مكان‌هايي در مراكز پرجمعيت شهرها ساخته شده‌اند كه خود اين موضوع موجب مي‌شود ترافيك در اين بخش‌ها افزايش يافته و تردد شهروندان مختل شود.

اميري با اشاره به ساخت مركز تجاري كوروش در معبر ورودي بزرگراه در تهران گفت: اين مجتمع بدون لحاظ كردن بديهي‌ترين نياز ترافيكي در تهران ساخته شده و از آنجايي كه ظرفيت پاركينگ اين مجموعه 1600واحد و ظرفيت سينماهاي آن بيش از 2500نفر است، تصور كنيد همسايگان مجتمع تجاري كوروش با چه حجم عظيمي از ترافيك مواجه هستند.

جانشين فرماندهي پليس راهور ناجا در رابطه با مشكلاتي كه اين مجموعه تجاري ايجاد كرده است گفت: در طول يك سال گذشته، در اطراف مركز تجاري كوروش 32مورد تصادف جرحي و خسارتي (اين آمار مربوط به تصادفاتي است كه براي آنها كروكي ترسيم شده و آمار مربوط به تصادفات با خسارت كمتر از 300هزار تومان بيشتر است) و 18هزار فقره اعمال قانون و برخورد با متخلفان صورت گرفته است.

موسي اميري ادامه داد: نمونه‌هايي مانند مجتمع كوروش در تهران فراوان هستند واين مجموعه‌هاي تجاري معضلاتي مانند اتلاف انرژي، آلودگي زيست محيطي و آلودگي‌هاي صوتي را تنها براي ساخت يك مجموعه تجاري با هدفي خاص و براي اهداف خاص موجب شده‌اند.

 همچنين در اين همايش از نخستين سند مربوط به الزامات ترافيكي ساختمان‌ها نيز رونمايي شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها