کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اندر حکایت تنظیم بازار شکر


کد خبر : ۲۸۵۶۵جمعه، ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۴۱۷۷۵ بازدید

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با گذشت 2 تا 3 ماه از افزایش قیمت شکر گفت: عرضه شکر در بازار بیش از تقاضا و قیمت عمده فروشی آن ...

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با گذشت 2 تا 3 ماه از افزایش قیمت شکر گفت: عرضه شکر در بازار بیش از تقاضا و قیمت عمده فروشی آن 2550 تومان تعیین شده است.

خرداد ماه امسال همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای مصرف شکر، قیمت این محصول در بازار روند افزایشی داشت، تا حدی که از کیلویی 2500 تومان به 3500 تومان رسید. 

یکی از علت‌های اصلی این افزایش، تأخیر در واردات شکر برای تأمین نیاز بازار بود که این بار توپ به زمین بخش خصوصی افتاد که برای واردات تاخیر کرده است.

در حالی که بهمن دانایی رئیس انجمن شکر در مصاحبه‌ای اعلام کرد که درخواست ما برای واردات با سه ماه تأخیر به امضا رسیده و فروردین ماه مجوز را گرفته‌ایم و واردات شکر امری زمان‌بر است.

کار به جایی رسید که چند روز گذشته نمایندگاه مجلس در این باره حجتی وزیر جهاد کشاورزی را احضار کرده و خواستار توضیح در این زمینه شدند؛ اما ظاهراً توضیحات آقای وزیر برای تنظیم بازار شکر به مجلس‌نشینان قانع‌کننده نبود و مجلس کارت زرد خود را نشان داد. 

طی سه ماه گذشته تلاش رسانه‌ها برای سوال از علی‌اکبر مهرفرد معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی که به نوعی مسئولیت اصلی تنظیم بازار پس از قانون انتزاع را عهده دار بوده و باید در این حوزه اطلاع رسانی کند، به جایی نرسید و هربار در حاشیه هر برنامه‌ای آقای معاون فرار را بر قرار ترجیح داد تا از پاسخگویی در مورد تنظیم بازار کالاهای اساسی شانه خالی کند.

در نهایت علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در مورد آخرین وضعیت بازار شکر به خبرنگار فارس، گفت: اکنون میزان عرضه شکر بیش از تقاضا است، تا حدی که روزانه 6 تا 7 هزار تن شکر در بازار بورس کالا عرضه می‌شود که تنها هزار تن تقاضا برای آن وجود داشته و قیمت شکر به شدت افت کرده است. 

وی افزود: اکنون قیمت عمده‌فروشی شکر در بازار به 2 هزار و 520 تومان یعنی همان قیمت مصوب دولت رسیده و بخشی از خرده‌فروشان در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند که ما با عرضه بیشتر آن را می‌شکنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با فرا رسیدن فصل برداشت چغندر و تبدیل به آن شکر، اکنون هیچ مشکلی در  تنظیم بازار شکر نیست و حتی  افراد می‌توانند برای مصرف نذورات در ماه محرم نیز شکر خود را به قیمت 2520 تومان تأمین کنند. 

وی در پاسخ به اینکه چرا دولت برای تنظیم بازار شکر به موقع مجوز واردات را صادر نکرده که اکنون کار به اینجا برسد، گفت: بخش خصوصی باید در موقع لزوم وارد عمل می‌شد که این کار را نکرد و ما هم مجبور شدیم ذخایر استراتژیک خود را وارد بازار کنیم و ظرف مدت کمتر از دو ماه 309 هزار تن شکر وارد کشور کردیم. 

به گزارش خبرنگار فارس،‌ مصرف شکر در کشور سالانه 2 میلیون و 200 هزار تن است که بیش از یک و نیم میلیون تن آن از طریق داخل تأمین شده و مابقی باید از محل واردات تهیه شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها