کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مراودات بانکی ایران و اروپا عادی شده است؟


کد خبر : ۲۸۵۳۹پنجشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۴۸۹۲۰ بازدید

ولی الله سیف در دیدار اخیر خود با معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان خبرهای تازه ای را از گشایش روابط ایران با نظام بانکی جهانی ...
مراودات بانکی ایران و اروپا عادی شده است؟مراودات بانکی ایران و اروپا عادی شده است؟

ولی الله سیف در دیدار اخیر خود با معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان خبرهای تازه ای را از گشایش روابط ایران با نظام بانکی جهانی اعلام کرد؛ خبرهایی که می تواند اتفاقی خوشایند برای اقتصادی باشد که قصد دارد در ماه های باقی مانده سال 95 رشد 5درصدی اقتصاد را تجربه کند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از فرصت امروز، فروردین ماه امسال بود که ولی الله سیف در سفر به آمریکا و سخنرانی در شورای روابط خارجی این کشور به ادامه تحریم های غرب علیه نظام بانکی کشور به شدت اعتراض کرد. سخنان سیف در این نشست با حواشی بسیاری در داخل کشور مواجه بود. وی گفته بود ایران نتایج مورد انتظار از اجرای برجام را مشاهده نکرده است. ایران هنوز به اقتصاد جهانی وصل نشده است و باید اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا و امکان لمس تراکنش های مالی ایران به سیستم مالی آمریکا داده شود.

سیف از «دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا» خواسته بود با صدور دستورالعملی بانک های اروپایی را به استقبال بیشتر از ایران دعوت کند.

در واقع آنچه سیف به آن اشاره داشت ممنوع بودن همکاری های بین بانکی موسوم به مبادلات چرخه دلاربود (U-Turn)که امکان استفاده ایران از خدمات دلاری در مبادلات خارجی را سلب کرده بود. منظور از مبادلات چرخه دلاری، استفاده بانک های ایرانی از خدمات دلاری بدون ارتباط مستقیم با نظام بانکی آمریکا است. تا قبل از سال 2008 بانک های ایرانی با واسطه بانک های خارجی (مانند بانک های سوییسی) مجاز به استفاده از این گونه مبادلات بودند، اما واشنگتن از نوامبر آن سال استفاده بانک های ایرانی از این خدمات را ممنوع اعلام کرده بود.

دستاوردهای دیپلماسی برای نظام بانکی

از آخرین باری که سیف آن سخنان را در شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود چند ماهی می گذرد و در خلال این ماه ها دستگاه دیپلماسی در حال تلاش برای رفع موانع ارتباط ایران با بانک های دیگر بود؛ مسیر سختی که با وجود مانع تراشی های آمریکا برای بانک های ایرانی، راه رسیدن به هدف را طولانی کرده است، اما با این وجود به تازگی سیف اعلام کرده که مراودات بانکی میان ایران و اروپا عادی شده است و بانک های ما می توانند آزادانه به عملیات های مالی موردنظر خود بپردازند.

وی که در دیدار با بیرجیت زیپریس معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان سخن می گفت، تاکید کرد: برجام پایان راه نیست و امیدواریم که به واسطه تفاهم شکل گرفته، زمینه همکاری میان شرکت ها و بانک های غربی و ایرانی فراهم شود.

البته این عادی شدن مراودات با بانک های اروپایی به مفهوم رفع همه محدودیت ها نیست، چنان که خود سیف هم در این دیدار تاکید کرد: در مذاکرات برجام هر یک از طرفین تعهداتی را پذیرفت و مقرر شد شرایط برای تغییر و تحول و بازگشت به شرایط پیش از تحریم ها فراهم شود. در حال حاضر متاسفانه باوجود شفافیت و وضوح سند برجام، هنوز از سوی بانک های غربی شاهد بیان ابهامات بسیاری هستیم. وی افزود: متاسفانه اکنون و با گذشت نزدیک به 9 ماه از اجرایی شدن برجام، قدم موثری از سوی طرف غربی برای عمل به تعهدات برداشته نشده است و در برخی موارد از طرف بانک های بزرگ غربی تردیدهایی در برقراری روابط کارگزاری با ایران وجود دارد. این در شرایطی است که همواره عنوان می شود ایران به تمامی تعهداتش عمل کرده است.

کارشکنی آمریکایی ها ادامه دارد

رئیس کل بانک مرکزی کارشکنی آمریکا را یکی از مهم ترین موانع جلوگیری در عادی شدن روابط بانکی کشورهای اروپایی با ایران دانست و گفت: معتقدم روابط میان ایران و اروپا در حال عادی شدن و بازگشت به سطوح گذشته است اما نگرانی هایی که عمدتا از سوی آمریکا مطرح می شود، مانعی بر سر این راه است. انتظار داریم کشورهای اروپایی آمریکا را برای عمل به تعهداتش تحت فشار قرار دهند.

سیف از صدور مجوز برای فروش 17فروند ایرباس به ایران خبر داد و عنوان کرد: پیش از این و در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به پاریس، مذاکرات میان ایران و ایرباس نهایی شده بود، اما متاسفانه تا همین اواخر برای اجرایی شدن آن کاری انجام نشده بود. در حال حاضر از سوی دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC) برای فروش 17 فروند از 118 هواپیمای ایرباس مجوز صادر شده، این در حالی است که برای 80 فروند بویینگ مجوز صادر شده است، این تفاوت حاکی از مانع تراشی های آمریکا در بسط روابط با ایران است.

سیف با اشاره به امکانات نظام بانکی برای فراهم کردن اطلاعاتی در خصوص شرکت ها گفت: در حال حاضر در سیستم بانکی ایران متناسب با امکانات موجود در کشور شرایط برای شناخت مشتریان فراهم است. همچنین در نظام بانکی ایران هویت بانک ها و مالکان آنها قابل شناسایی و مشخص است و برای برقراری روابط تجاری می توان به تدریج از این امکانات بهره گرفت.

وی با بیان اینکه ایران در مسیر استانداردهای بین المللی گام بر می دارد افزود: بانک مرکزی از سه سال پیش بانک ها را به سمت تطبیق با استانداردهای روز تشویق و در حال حاضر به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مذاکره با رئیس کل بانک مرکزی آلمان در جریان سفر به این کشورگفت: در جریان این مذاکرات قرار بر این شد تا همکاری های فنی و تکنیکی میان دو بانک مرکزی انجام شود.

سیف در ادامه آلمان را یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران دانست و تصریح کرد: باتوجه به سوابق مثبت گذشته، صنعت آلمان برای ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از اولویت های نخست ایران تامین نیازهای صنعتی به ویژه در حوزه خطوط تولید و ماشین آلات کشوراز طریق آلمان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها