کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شهر قم؛ یک کنسرت موسیقی و صد جنجال


کد خبر : ۲۸۴۷۷چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶:۴۵۱۱۲۹ بازدید

پس از برگزاری کنسرتی با بن‌مایه موسیقی حماسی در قم، جنجال بر سر برگزاری کنسرت در این شهر بالا گرفته است.آیت‌الله محمد یزدی، ناصر مکارم ...

کنسرت موسیقی قم

پس از برگزاری کنسرتی با بن‌مایه موسیقی حماسی در قم، جنجال بر سر برگزاری کنسرت در این شهر بالا گرفته است. آیت‌الله محمد یزدی، ناصر مکارم شیرازی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان لغو کنسرت‌ها در قم شده‌اند. برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی کنسرتی در شهر قم برگزار شده که به گفته وزیر ارشاد "اصلا کنسرت نبوده" بلکه تنها هم‌خوانی گروهی زن و مرد بوده است.

با این حال این برنامه مورد اعتراض طلاب حوزه علمیه و نیز برخی استادان این مدرسه دینی قرار گرفته است.

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس "جامعه مدرسین حوزه علمیه قم" برگزاری این کنسرت در شهر قم را "رقت‌بار" دانسته و گفته پس از دیدن عکس‌ها و فیلم این کنسرت که به گفته او "بسیار زننده" بوده تصمیم به اعتراض گرفته است.

یزدی گفته: «به رئیس‌جمهور عرض می‌کنم شما غیرت روحانیت لباستان ایجاب می‌کند وقتی این قبیل چیزها را می‌شنوید نتوانید تحمل کنید. از رئیس‌جمهور می‌خواهم به وزیر ارشادشان تذکر دهند.»

او همچنین از وزیر ارشاد خواسته تا روشش را عوض کند "وگرنه دولت تضعیف می‌شود". یزدی به تئاترهای خیابانی نیز ایراد گرفته و گفته: «روز گذشته یک تئاتر خیابانی با ۲۷۰ هنرمند در قالب ۲۸ گروه از استان‌های مختلف و با حضور ۳ گروه هنری از کشورهای خارجی برگزار شده و ایشان در سخنرانی خود گفته "این برنامه‌ها ظرفیتی برای صلح بین اقوام و ادیان مختلف است". او از این طریق می‌خواهد بین ادیان و اقوام ایجاد صلح کند، درحالی‌که این راه درستی نیست.»

پس از اعتراضات به برنامه قم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از "اتفاقاتی" که در خلال این کنسرت افتاده عذرخواهی کرده بود. یزدی اما این عذرخواهی را نپذیرفته و گفته: «هیچ کس حق ندارد عذرخواهی را بپذیرد چرا که حریم حرم، حوزه، علما و مراجع شکسته شده؛ اینجا قم است و مرکزی که در سراسر دنیا مورد توجه است و شکستن این حریم مثل شکستن حریم شهرهای دیگر نیست.»

یزدی به برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره در شب تاسوعا و عاشورا نیز ایراد گرفته و خواهان لغو این مسابقه شده است. او گفته: «شاید در محاسبات جاری جهانی و مناسبات بین‌المللی ورزش زیان‌ها و هزینه‌هایی داشته باشد، اما اینجا نمی‌خواهم نصیحت کنم بلکه می‌خواهم خواهش کنم که این جریان را دقیق بررسی کنید و تا جایی که می‌توانید برای تعطیلی آن تلاش کنید؛ می‌گویند قبل از فوتبال عزاداری خواهیم کرد اما بعد از هر گل طرفداران خوشحالی خواهند کرد یا عزاداری؟».
"احضار" مدیرکل ارشاد قم

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز به برگزاری کنسرت در قم اعتراض کرده و آن را "زشت و نگران‌کننده" دانسته است. به گفته دفتر مکارم شیرازی پس از این کنسرت مدیرکل ارشاد قم احضار شده و توضیحاتی هم داده اما قانع‌کننده نبوده است.

مکارم شیرازی در این باره گفته است: «تصور من این است که وزارت ارشاد گرفتار یک سلسله محاسبات نادرست از وضع جامعه شده است و گمان مى‌کند این کارها به نفع دولت است، در حالى که آثار سوءاش روز به روز آشکارتر مى‌شود.»

پس از این اعتراضات، علی لاریجانی، احمد امیرآبادی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان استان قم در مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای در این باره نوشته و آن را به امضای نمایندگان مجلس رساندند.

در این بیانیه آمده است: «متاسفانه با حمایت اداره کل ارشاد اسلامی استان قم در این شهر مذهبی، ساختارشکنی شده است و جلسه‌ای بر خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی برگزار شده است که موجب تالم و تکدر خاطر مراجع معظم تقلید و خانواده‌های معظم شهداء و ایثارگران و عموم مردم شریف، متدین و انقلابی قم شده است.»
نمایندگان امضاکننده سپس از وزیر ارشاد خواسته‌اند تا با متخلفان برخورد کند و جلوی تکرار این مسائل را بگیرد.

​این در حالی است که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرگزاری فارس گفته: «آنچه که در قم اجرا شد اصلا کنسرت نبود یک برنامه همخوانی یا همسرایی بود که نه محتوا و نه شکل آن هیچ اشکالی نداشت حتی خانم‌هایی که مجری بودند کاملا با حجاب اسلامی شرکت کرده بودند.»

به گفته او تنها برخی از تماشاچیان حجاب را رعایت نکرده و گروهی دیگر نیز از این مناظر عکس گرفته و عکس‌ها و فیلم‌ها را در اختیار مراجع تقلید گذاشته‌اند. وزیر ارشاد تصریح کرده که همیشه حواشی کنسرت‌ها مشکل‌سازتر از خود آنهاست.

پیشتر به دلیل اعتراض احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، وزیر ارشاد اعلام کرده بود که در این شهر کنسرت برگزار نمی‌شود.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها