کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مشکلات تجاری ایران و آلمان با سفر گابریل هم حل نشد!


کد خبر : ۲۸۴۷۴چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۸:۴۷۲۰۷۸ بازدید

گابریل به همراه 120 تن از نمایندگان شرکت‌های بزرگ آلمانی به تهران سفر کرد. حاصل این سفر با توجه به مشکلات بانکی پربار نبود.
مشکلات تجاری ایران و آلمان با سفر گابریل هم حل نشد!مشکلات تجاری ایران و آلمان با سفر گابریل هم حل نشد!

گابریل به همراه 120 تن از نمایندگان شرکت‌های بزرگ آلمانی به تهران سفر کرد. حاصل این سفر با توجه به مشکلات بانکی  پربار نبود. در هیات همراه گابریل تعدادی از ایرانیان هم بودند و درباره مشکلات این سفر سخن گفتند.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه 12 مهر (سوم اکتبر) برای یک دیدار کاری دو روزه به تهران سفر کرد. 120 تن از نمایندگان شرکتهای بزرگ چون زیمنس و فولکس واگن وی را همراهی کردند.

در هیات عالیرتبه تجاری همراه وزیر اقتصاد و انرژی آلمان تعدادی از ایرانی‌تبارهای صاحب کس‌وکار در آلمان نیز حضور داشتند. وزیر اقتصاد آلمان با همتای ایرانی خود ملاقات کرد اما موفق نشد با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کند. به نوشته رسانه‌های آلمان دلیل آن می‌تواند سخنان انتقادی گابریل درباره وضعیت حقوق بشر و حمایت او از اصلاحات در ایران باشد. از تابستان ۹۴ تاکنون نزدیک به ۲۰ هیات تجاری از آلمان به ایران سفر کرده‌اند. بر اساس اظهارات مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، حدود ۱۰ هیات دیگر نیز تا پایان سال جاری میلادی به ایران سفر خواهند کرد.

دکتر بهروز عبدالوند، عضو هیات نظارت شرکت آلمانی "فورفایت" (Deutsche ForfaitAG) به دویچه وله گفت به رغم سفر این هیات‌ها مشکلات بانکی و امور مالی  هنوز لاینحل مانده است.

به گفته عبدالوند گابریل در مورد مسئله بانکها در تهران مشورت و رایزنی کرد و قول داد که برای سرمایه‌گذاری بانک‌های آلمانی تضمین کند. ولی با توجه به اینکه بانک‌های بزرگ آلمانی در آمریکا هم فعال هستند، طبیعتا از بازگشت تحریم‌ها بیم دارند. عبدالوند تاکید کرد روحانی باید مورد حمایت اقتصادی غرب قرار بگیرد تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد، در غیر این صورت مسئله ادغام ایران در اقتصاد جهانی هم دچار مشکل خواهد شد.

این کارشناس اضافه کرد: «غرب دولت آقای خاتمی را حمایت نکرد و الآن هم با توجه به سیاستهای مالی که دولت آمریکا پیش می‌برد رشد اقتصاد ایران را دچار مشکل می‌کند و این سیاست به نظر من اشتباه هست. دولت آمریکا برای فروش ۸۰ هواپیمای بوئینگ مجوز می‌دهد ولی برای فروش ایرباس فقط ۱۰ هواپیما را مجوز داد. فکر می‌کنم دولت آلمان باید از منافع بانک‌های آلمانی دفاع کند و مانع این شود که این بانکها از طرف آمریکا مورد جریمه واقع شود.»

مسائل حاشیه‌ای سفر گابریل

به رغم همه مشکلات مقامات ایرانی و آلمانی اظهار امیدواری کردند که مبادلات تجاری دو کشور در سالهای آتی تا ۱۰ میلیارد یورو ارتقا خواهد یافت.

عبدالوند در ادامه گفت: «وزیر اقتصاد آلمان پیام‌های متضادی فرستاده است. گابریل و یا دیگر سیاستمدارانی که به ایران سفر می‌کنند نباید با زیاده‌خواهی به سیاست روحانی ضربه بزنند. بخش اقتصادی ایران از پیام‌های متصادی که آقای گابریل فرستاده راضی نیست. وقتی وی به عنوان وزیر اقتصاد به ایران می‌آید انتظار می‌رود که مسائل مربوط به روابط اقتصادی را مطرح بکند و وقتی وزیر خارجه می‌آید می‌تواند مسئله اسرائیل و یا مسائل دیگر سیاسی را طرح بکند.»

به گفته این کارشناس که هم‌زمان با سفر گابریل به ایران، او نیز به تهران رفته، "استقبال از گابریل در تهران متصاد بوده" است. وی خاطرنشان کرد: «رئیس محترم قوه قضائیه ایران گفت که دولت نباید گابریل را به ایران راه می‌داد. اصولگرایان هم صحبت‌های گابریل را دخالت در امور داخلی ایران تلقی کردند. به نظر من صحبت‌های گابریل کمکی به اقتصاد آلمان نکرد. در مجموع سفری که انجام گرفت مثبت هست ولی آن نتایجی را که در انتظار بود نداده است. من شخصا انتظار بیشتری از این سفر داشتم.»

دیجیتالی شدن بازار کتاب ایران

گودرز محبوبی مدیر شرکت فناوری اطلاعات "axxessio" در آلمان یکی از اعضای هیات عالیرتبه آلمانی است که وزیر اقتصاد آلمان را در سفر به ایران همراهی کرد. محبوبی به دویچه وله گفت: «ما با یک هیات اقتصادی بزرگ و بلندپایه ۱۲۰ نفری آمدیم. فقط شرکت‌های کوچک نبودند بلکه تعداد شرکت‌های بزرگ زیاد بودند تعداد ایرانیان فکر می‌کنم حدود ۳ نفر بود.»

شرکت axxessio درحضور معاونان وزیر اقتصاد و انرژی آلمان و ایران، براى نخستين بار قرارداد ورود تكنولوژى نشر ديجيتال و تولید كتاب‌هاى الكترونيكى با انتشارات "ايران فردا" امضا کرد.

گودرز محبوبی درباره برنامه‌های شرکتش در بازار ایران گفت: «ما با یکی از بزرگترین شرکت نشر ایران (ایران فردا) یک قرارداد همکاری امضا کردیم که تکنولوژی کتاب‌های دیجیتال الکترونیکی را به ایران بیاوریم. کاری که ما انجام می‌دهیم نحوه الکترونیکی کردن بازار کتاب ایران است که بر حسب آن یک تکنولوژی را انتخاب می‌کنیم که برای بازار ایران متناسب باشد. چنین کار بزرگی باید روی پایه‌های علمی-اقتصادی انجام بگیرد.»

محبوبی ادامه داد: «در ایران سرانه مطالعه ۴ دقیقه هست. به طور متوسط هر ایرانی ۴ دقیقه در روز مطالعه می‌کند. بخاطر همین شما متوجه می‌شوید که بازار کتاب عملا وجود ندارد. ناشران کتاب از عدم خرید کتاب‌ها شکایت می‌کنند، یعنی بازار کتاب قدرتمند نیست. ناشران ایرانی می‌خواهند تکنولوژی کتاب‌های الکترونیکی را وارد کنند. از طرف دیگر بیش از ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند و امروزه همه تلفن‌های هوشمند دارند. ما امیدواریم که  با دیجیتالی شدن بازار کتاب ایران، خواندن کتاب بیشتر شود. از طرف دیگر نسل جدید چون بیشتر از دستگاههای هوشمند استفاده میکند با دیجیتالی شدن به کتابخوانی بیشتر علاقمند خواهند شد. در مدارس و دانشگاهها هم یک سری کتابها را قصد داریم به چاپ الکترونیکی برسانیم این کار برای محیط زیسیت هم مفید هست.»

مشکل بانکی هنوز حل نشده است

گودرز محبوبی بزرگ‌ترین موانع رشد تبادلات تجاری ایران و آلمان را مشکلات بانکی اعلام کرد. وی در این رابطه چنین توضیح داد: «ما با ۴ مشکلات اساسی روبرو هستیم. اولین مشکل تحریم‌هاست. در اروپا تحریم‌ها برداشته شده ولی آمریکایی‌ها همه تحریم‌ها را برنداشته‌اند. مشکل دوم بیمه است که از طرف شرکت بیمه "هرمس" انجام می‌گرفت. ایران حدود ۲ میلیارد دلار به این شرکت بدهکاری داشت. زمانی که تحریم‌ها شروع شد یک و نیم میلیارد را پرداخت کردند ولی ۵۰۰ میلیون را نپرداخته بود. ایران در ظرف ۴ هفته گذشته بدهی خود را به هرمس پرداخت و این مشکل را حل کرد.

به گفته این ناشر، مسئله سوم وام هست. شرکت‌هایی که برای فعالیت در ایران باید وام بدهند هنوز علاقه زیادی به دادن وام ندارند چون بیم دارند که دوباره این تحریم‌ها وضع شوند. مشکل چهارم تبادل و ترانسفر امور مالی بانک‌ها هست چون بانک‌های بزرگی چون "کومرتس بانک"  در زمان تحریم‌ها  اشتباه کردند و بخاطر همین (دور زدن تحریم‌ها) جریمه‌های سنگینی پرداختند و از آن زمان به بعد با دقت عمل می‌کنند.

به گفته گودرز محبوبی مردم ایران بسیار علاقمندند محصولات ساخت آلمان را استفاده کنند. دولت آلمان و شرکت‌های بزرگ آلمانی  هم طرف‌های معامله در ایران را از لحاظ اقتصادی قابل اطمینان می‌دانند. به باور محبوبی وقتی مشکل بانکی حل شود و دولت ایران بخواهد صنعت گردش‌گری را توسعه دهد و کیفیت کالاهایی را که وارد کشور می‌کند را ارتقا دهد، در آن صورت می‌توان به افزایش تبادلات تجاری ۱۰ میلیارد یورو بین ایران و آلمان فکر کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها