کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فرآيند حذف كارت‌های سوخت رسما آغاز شد


کد خبر : ۲۸۴۶۹سه شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱:۱۱۲۴۷۷ بازدید

«اقتصاد»، «ديپلماسي» و نهايتا تشريح مواضع دولت در مباحث «سياسي روز»، مهم‌ترين موضوعاتي بودند كه در نشست روز گذشته سخنگوی ...
فرآيند حذف كارت‌های سوخت رسما آغاز شدفرآيند حذف كارت‌های سوخت رسما آغاز شد

 «اقتصاد»، «ديپلماسي» و نهايتا تشريح مواضع دولت در مباحث «سياسي روز»، مهم‌ترين موضوعاتي بودند كه در نشست روز گذشته سخنگوي دولت به آنها پرداخته شد؛ از ماجراي «ابلاغيه رييس‌جمهور براي حذف كارت‌هاي سوخت خودرو» تا حاشيه‌هاي سفر وزير اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان به كشورمان و از موضوع برگزاري «مسابقه فوتبال ايران و كره» تا شعارهاي پوپوليستي برخي افراد درباره افزايش يارانه‌هاي نقدي و سرنوشت نرخ ارز براي سال96 و... همگي در دايره پرسش‌هاي نمايندگان رسانه‌هاي گروهي از نوبخت قرار داشتند؛ سخنگوي دولت هم كه با تاخير يك‌ساعته خود را به ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري رسانده بود با دست پر به ميان خبرنگاران آمد و با حوصله به پرسش‌هاي آنان پاسخ داد.

نوبخت در ابتداي صحبت‌هايش از نمايندگان مجلس دهم و كميسيون تلفيق به دليل همراهي با طرح‌هاي اقتصادي دولت و تصويب كليات برنامه ششم و ورود به جزييات اين برنامه تشكر كرد و گفت: «طي يك‌ماه اخير دومين همكاري هوشمندانه مجلس با دولت را شاهد هستيم.» سخنگوي دولت در ادامه گفت: «تا دهه فجر بيش از 500 پروژه عمراني افتتاح خواهد شد و با اين اقدام اقتصاد كشور فعال مي‌شود و با مصوبه‌يي كه دولت از مجلس گرفته، بيش از 20 هزار و 500 ميليارد تومان از مطالبات پيمانكاران تاديه خواهد شد.» نوبخت درباره دلايل تاخير ابلاغ حذف كارت سوخت نيز گفت: «رييس‌جمهوري اين قانون را ابلاغ كرده‌اند و فكر مي‌كنم وزارت نفت نيز آن را ابلاغ كرده است.»

بر اساس اظهارات آقاي سخنگو بعد از ابلاغيه رييس‌جمهور فرآيند حذف كارت‌هاي سوخت خودرو بر اساس قانون انجام مي‌شود.


معناي بي‌اثر كردن وتوي اوباما در كنگره

موضوع پيگيري مطالبات ايران از امريكا و تبعاتي كه بي‌اثر كردن وتوي اوباما در كنگره بر سر راه مطالبات اقتصادي ايران ايجاد مي‌كند، پرسشي بود كه خبرنگار تعادل در نشست سخنگوي دولت با خبرنگاران مطرح كرد. نوبخت در پاسخ به پرسش تعادل درباره اينكه ارزيابي دولت يازدهم از بي‌اثر كردن وتوي عدالت در برابر تروريسم با موضوع عربستان توسط كنگره امريكا و اثرگذاري آن در مناسبات بين دو كشور چيست، گفت: «بايد توجه داشته باشيم كه ساختار قدرت در امريكا بر اساس قوانين آن كشور دنبال مي‌شود و ايران به دقت تحولات و تحركات مختلف را دنبال و تحليل مي‌كند. واقعيت آن است كه در امريكا قدرت ميان كاخ سفيد و مجالس اين كشور توزيع شده است وما با علم و آگاهي نسبت به اين موضوعات هر نوع مذاكره‌يي را با طرفهاي امريكايي و اروپايي پيش مي‌بريم.»

سخنگوي دولت افزود: «در راستاي اين سياست‌گذاري كلان است كه راهبرد‌هاي ارتباطي ايران با كشورهاي ديگر تنظيم مي‌شود؛ به همين جهت پيش بيني همه موارد براي آينده صورت گرفته است و اقدام خاصي در حال حاضر نداريم و از چنين محدوديت‌هايي مطلع بوديم وبراي هر كنش احتمالي در امريكا، واكنش مناسب آن را طراحي كرده‌ايم.»

 حاشيه‌هاي سفر گابريل به تهران

حاشيه‌هاي سفر وزير اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان به كشورمان هم از جمله موضوعاتي بود كه نوبخت درباره آن به اظهارنظر پرداخت. سخنگوي دولت با اشاره به جوسازي برخي رسانه‌هاي خاص در اين مورد گفت: «در ديداري كه شخصا با وزير اقتصاد آلمان داشتم از آقاي گابريل پرسيدم كه شما به عنوان چهره‌يي كه بعد از برجام در جهت بسط روابط با ايران اقدام كرديد و فرد هوشمندي هستيد چرا چنين جمله‌يي بيان كرديد كه وي گفت: حرفي كه از سوي من نقل شده، تحريف شده است. من كاملا موضع ايران را درك مي‌كنم و به همين منظور و با وجود اين گفته‌ها به ايران آمده‌ام.»سخنگوي دولت تصريح كرد: «وزير اقتصاد آلمان علاقه‌مند به بسط روابط با ايران و بسيار به دولت و ملت ايران احترام قائل بود. به گفته ايشان از طرف برخي جامعه صهيونيستي تحت فشار قرار گرفته كه چرا براي حضور در ايران پيشقدم شده است.»

زمان مناسب براي تك نرخي كردن ارز

نوبخت در پاسخ به اينكه رييس‌جمهوري بخشنامه ارز تك نرخي در سال 96 را ابلاغ كرده ولي همزمان شاهد افزايش قيمت ارز بوديم، گفت: «با توجه به ثبات نسبي در بازار ارز طي سه سال گذشته، امروز زمينه فراهم است تا قيمت ارز تك نرخي شود و به همين خاطر اين بخشنامه صادر شد. سازمان برنامه و بودجه نيز در حال جمع‌بندي است و اين افزايش قيمت‌ها بايد تعديل شود و قطعا به سمت اين اعداد در تك نرخي نخواهيم بود. كارها به گونه‌يي خواهد بود كه ارقام منطقي‌تر باشد.»

سخنگوي دولت در پاسخ به اين اينكه رييس‌جمهوري پس از بازگشت از سفر نيويورك موضوع شكايت نسبت به پول‌هاي بلوكه شده را مطرح كردند چه اقدامي از سوي دولت انجام شده است، گفت: با توجه به اهميت موضوع اين مساله در شوراي عالي امنيت ملي بررسي شد و در حال حاضر وزارت امور خارجه و امور اقتصادي و دارايي پيگير موضوع هستند. نوبخت افزود: «مقدمات شكايت به دادگاه لاهه نيز فراهم شده است و از استيفاء حقوق و بازگرداندن 2 ميليارد دلار كوتاه نخواهيم آمد.»

برداشت از خزانه براي پرداخت يارانه

وي در پاسخ به اينكه برخي از چهره‌هاي سياسي مساله افزايش يارانه‌ها را مطرح كرده‌اند اين موضوعات چه هزينه‌هاي را براي دولت خواهد داشت، گفت: «اگر از اعداد وارقام پرداختي يارانه‌ها مطلع باشيم و بدانيم كه اهداف اجراي هدفمندي يارانه‌ها چه بوده است آن وقت مي‌توان داوري كرد كه امكان افزايش يارانه‌ها وجود دارد يا خير ؟ قانونگذار مشخص كرده كه از درآمد حاصل از افزايش حامل‌هاي انرژي 50 درصد به عنوان پرداخت يارانه به خانوار، 30 درصد به توليد و 20 درصد به دولت براي هزينه‌هاي جاري و عمراني تعلق گيرد.»

نوبخت خاطرنشان كرد: «دولت قبلي حدود 10 الي 12 هزار ميليارد تومان نيز سالانه از خزانه كشور برداشت تا به عنوان يارانه به خانوار پرداخت كند در غير اين‌صورت بايد 45 هزار تومان مبلغ يارانه پرداختي يا تعداد خانوارها كاهش مي‌يافت. با اين شرايط براي افزايش يارانه‌ها يا بايد حامل‌هاي انرژي را افزايش دهيم يا از خزانه برداشت كنيم.»

سخنگوي دولت افزود: «اينكه يكدفعه به مردم گفته شود كه 100 هزار تومان پرداخت مي‌كنيم اين حرف‌ها منطق اجتماعي و اقتصادي ندارد و به نظر مي‌رسد تنها براي مسائل انتخاباتي برخي افراد و جريانات كاربرد داشته باشد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها