کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روزهای سخت شهرداری تهران


کد خبر : ۲۸۴۵۵سه شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۴۷۲۶۷۴ بازدید

شهرداری این روزها با شرایط سخت و پیچیده ای روبه رو شده است. حوادث ناگوار مترو، مسئله واگذاری املاک و هزینه ای که قرار است در روزهای محرم ...
روزهای سخت شهرداری تهرانروزهای سخت شهرداری تهران

شهرداری این روزها با شرایط سخت و پیچیده ای روبه رو شده است. حوادث ناگوار مترو، مسئله واگذاری املاک و هزینه ای که قرار است در روزهای محرم به سخنرانان مذهبی پرداخت شود، از جمله داغ ترین موضوعات مرتبط با این نهاد بوده است که هم واکنش عموم را برانگیخته و هم واکنش تعدادی از نمایندگان شورای شهر را.

روزهای سخت شهرداری تهران

این در حالی است که رئیس محیط زیست شهر تهران در گفت وگویی با ایلنا در ارتباط با نقش شهرداری در آلودگی ها و تخریب های زیست محیطی شهر تهران، این نهاد را عامل اصلی این مشکلات دانسته است.

دو حادثه مرگبار پیاپی در مترو

ماجرای حوادث مترو از این قرار است که روز یکشنبه دختر 31 ساله ای در ایستگاه مترو شادمان در اثر برخورد سرش با قطار به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد و روز گذشته هم پیرمردی 65ساله در اقدامی که خودکشی به نظر می آمد، به درون حریم ریلی افتاد و از دنیا رفت. هنوز اطلاعات کاملی از این حوادث در دست نیست و تحقیقات در خصوص هر دو پرونده در دست اجراست.

شاکری: شهرداری چه کاره است که هزینه سخنرانی های مذهبی را بپردازد

به دنبال تصمیمی که شهرداری برای کمک مالی به مساجد و حسینیه ها در ماه های محرم و صفر گرفته، مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران می گوید: «در خطوط بودجه شهرداری تهران هیچ بندی مبنی بر پرداخت هزینه سخنرانی های مذهبی وجود ندارد ضمن آنکه هیچ لزومی ندارد شهرداری در این زمینه ورود کند. شهرداری چه کاره است که متولی پرداخت هزینه سخنرانی های مذهبی شود؟»

به گفته شاکری، در حال حاضر هر سخنران مذهبی حداقل 200 هزار تومان برای یک شب سخنرانی دریافت می کند که اگر قرار باشد شهرداری هزینه سخنرانی آنها را بپردازد رقم بالایی خواهد شد. این در حالی است که هیچ مصوبه ای در شورای شهر تهران اجازه پرداخت هزینه سخنرانی های مذهبی را به شهرداری تهران نمی دهد.

بازگیر: شهرداری پررنگ ترین نقش را در آلودگی های زیست محیطی دارد

محمدحسین بازگیر، رئیس محیط زیست شهر تهران روز گذشته با بیان اینکه شهرداری پررنگ ترین نقش را در بروز آلودگی های زیست محیطی تهران دارد، گفت: متأسفانه باغ های شهری و خیلی از اماکن فضای سبز و درختان شهر فدای ساخت و ساز ها و تغییر کاربری ها شده است.

بازگیر در ارتباط با نقش شهرداری در آلودگی ها و تخریب های زیست محیطی شهر تهران گفت: شهرداری مدیریت شهر را بر عهده دارد و براساس قانون وظایفی دارد که این وظایف شامل مواردی همچون حفظ، نگهداری و توسعه فضای سبز شهری تا معماری مبتنی بر رعایت مسائل زیست محیطی را شامل می شود، علاوه بر آن بحث ترافیک، جلوگیری از آلودگی آب های جاری، ساماندهی فاضلاب های سطح شهر، مدیریت پسماند و. . . همه جزو تکالیف و وظایف شهرداری است. او ادامه داد: بنابراین شهرداری مؤثر ترین دستگاه و مجموعه ای است که می تواند به حفظ محیط زیست شهر کمک کند که شرط آن لحاظ کردن مسائل زیست محیطی در همه فعالیت ها است. برای نمونه در حوزه فضای سبز نگاه شهرداری باید نگاه مبتنی بر حفظ و توسعه باشد و اولویت دیگری نباید جایگزین فضاهای سبزی، باغات شهری و درختان شود و هیچ جا اجازه تغییر کاربری یا اجازه تخریب باغات یا قطع و آسیب رساندن داده نشود.

بازگیر افزود: این در حالی است که شاهدیم در بیشتر موارد در تهران اقداماتی که در شهرداری و پروژه دیگر دستگاه ها رخ می دهد؛ مسائل را با رقم و ریال و عدد می سنجند و می گویند پروژه باید با فلان عدد تمام شود که در این عدد ها خسارت های جدی زیست محیطی نهفته است؛ برای نمونه دیدگاه این است که اگر می توانیم ساخت و سازی را به شکلی انجام دهیم که هزینه نهایی آن کمتر شود، اما چند درخت هم قطع و از مصالح نا متناسب با محیط زیست استفاده شود، اشکالی ندارد و متأسفانه این اتفاق خیلی زیاد در تهران می افتد.

رئیس محیط زیست شهر تهران افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا ساختمان هایی می سازند که عمرشان بالای ۱۰۰ سال است، اما در تهران ساختمانی هایی که می سازند بعد از ۲۰ سال کلنگی است و باید آن را خراب و ساختمان جدیدی ایجاد کنیم و این یعنی تحمیل کردن بسیاری نخاله ساختمانی به طبیعت، برداشت مصالح از طبیعت و تحمیل آلودگی هوا و صوتی به شهر، در صورتی که اگر ساختمان ها به شکلی ساخته می شد که ۱۰۰ یا ۱۵۰ سال عمر داشت، طبیعت کمتر آسیب می دید.

او با بیان اینکه متأسفانه باغ های شهری و خیلی از اماکن فضای سبز و درختان شهر فدای ساخت و ساز ها و تغییر کاربری ها شده است، گفت: زمینی که باغ است؛ شاید ارزش ریالی بسیاری برای مالکش نداشته باشد، اما زمانی که تغییر کاربری پیدا می کند و تجاری یا مسکونی می شود شرایط فرق می کند، این تغییر شرایط باز هم برای یک نفر است نه برای همه شهر؛ باید توجه کنیم که تهران شاید دیگر به مسکن نیاز ندارد و مشکل کمبود مسکن مطرح نیست، ولی مشکل مدیریت آن است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تهران با انتقاد از ساخت وساز بی رویه فضای تجاری در شهر تهران گفت: درختان شهر فدای منفعت طلبی شخصیت های حقیقی و حقوقی می شوند؛ هر جا ساخت وسازی صورت گرفته درختان ۳۰ الی ۴۰ ساله یا حتی ۱۰۰ ساله که جلوی ساختمان بوده از بین رفته است، اگر هم رسماً درخت را قطع نکرده اند یا نگه داشته اند یک سال بعد خشک می شود، زیرا از زیر ریشه هایش زده شده است.

او افزود: وقتی در یک متری یک درخت، زمینی خاک برداری می شود و سه الی چهار طبقه زیرزمین می سازیم، تمام ریشه ها و قسمت زیرزمینی درخت را از بین می بریم. همچنین شکل ساختمان سازی ها و معماری شهری ما متناسب با محیط زیست نیست، جایی که باید کریدور هوای شهر را نگه داریم ساختمان های ۱۰، ۲۰ و ۴۰ طبقه می سازیم، بلندمرتبه سازی و مانعی در برابر عبور جریان هوا ایجاد می کنیم.

بازگیر گفت: همچنین در بحث مدیریت پسماند باید تفکیک از مبدا را به طور کامل از چند سال پیش اجرایی می کردیم، درحالی که هنوز تفکیک از مبدا از مرز ۴ تا ۵ درصد بالا تر نرفته است و تازه بیشتر این تفکیک هم در سطل زباله های شهری و توسط زباله گرد ها انجام می شود، یعنی کسانی که زباله ها را در کوچه می ریزند، مقداری از آن را برمی دارند و باقی را در کوچه در معرض دید مردم می گذارند و آلودگی های مختلف ایجاد می کنند.

او تصریح کرد: در مراحل نهایی مدیریت پسماند نیز در همه کشور نتوانستیم موفق باشیم بخش های قابل بازیافت را تفکیک کنیم و مثل همه دنیا که از زباله هایشان انرژی می گیرند ما هم انرژی احصا کنیم. ما اکنون بخش عمده ای از زباله ها را تلنبار می کنیم و تازه در برخی موارد درست هم تلنبار نمی کنیم.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در پاسخ به اینکه شهرداری تهران چقدر در بهبود وضعیت محیط زیست موفق بوده است، گفت: در بروز آلودگی های سطح شهر همه دستگاه ها و پررنگ تر از همه شهرداری نقش دارد. اگر در دنیا شهری توانسته آلودگی هایش را برطرف کند، مدیریت پسماند مناسبی داشته باشد، آلودگی صوتی و آلودگی هوا نداشته باشد و حتی آلودگی آب و فاضلاب را رفع کند از عملکرد مثبت شهرداری اش بوده است. همه می دانیم در تهران خدم و حشم شهرداری از همه دستگاه ها بر تر است و بیشترین تصمیم گیری ها در حوزه شهر توسط شهرداری و شورای شهر گرفته می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها