کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جنجال كارت‌های هديه شهرداری


کد خبر : ۲۸۲۳۵پنجشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰:۳۶۲۹۷۶ بازدید

روز گذشته و درحالی‌که طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران، از سوی هیأت‌رئیسه مجلس برای بررسی موارد به کمیسیون عمران ارجاع داده شده ...

روز گذشته و درحالی‌که طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران، از سوی هیأت‌رئیسه مجلس برای بررسی موارد به کمیسیون عمران ارجاع داده شده بود، تذکر علیرضا رحیمی نماینده تهران در دقایق پایانی جلسه علنی مجلس، گمانه‌هایی را درباره تلاش شهرداری برای اثرگذاری بر این تحقیق‌وتفحص ایجاد کرد.

رحیمی که چند روز قبل در گفت‌وگو با «شرق» از تلاش برخی مدیران شهرداری برای منصرف‌کردن نمایندگان از تحقیق‌وتفحص و متوقف‌کردن این طرح خبر داده بود، دیروز و درحالی‌که تنها چند دقیقه به پایان جلسه علنی زمان باقی مانده بود، از مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت، برای بیان تذکر خود درخواست زمان کرد. او در این تذکر با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران که اقدام به توزیع کارت‌های 500 هزارتومانی تسهیلات ورزشی میان نمایندگان کرده، گفت: «اتفاق ناگواری در مجلس از طرف شهرداری تهران افتاد که موجب تحیر و تعجب نمایندگان مجلس شد». 

این نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه گفت: «در راهروی مجلس فهرستی به‌عنوان تسهیلات تربیت‌بدنی آورده‌اند که به نمایندگان داده شود و در این میان از طرف شهرداری تهران کارت ۵۰۰هزارتومانی به نمایندگان پیشنهاد شده و این موضوع مربوط به یکی، دو نماینده هم نبوده و برای همه نمایندگان این کارت‌ها در نظر گرفته شده است». رحیمی در ادامه با بیان اینکه بنابر پیگیری بنده، مطلقا همه نمایندگان از دریافت این کارت‌ها استنکاف کرده‌اند، تصریح کرد: «با هوشیاری نمایندگان مجلس، این حرکت غلط با نوعی شکست مواجه شده اما اخطار من با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی و ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مبنی بر حفظ‌ شأن مجلس است که این مسئولیت و همچنین نظارت بر امور سازمان مجلس یکی از وظایف هیأت‌رئیسه است».

رحیمی از علی مطهری که برای ساعاتی ریاست مجلس را برعهده داشت، درخواست کرد این موضوع را بررسی کند و گفت: «مجموعه‌ای خاص که مدعی هستند شأن آنها اداره کشور است و در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده یا می‌خواهند نامزد شوند، باید انقلابی‌گری را در عمل نشان دهند، نه اینکه با مجلس این‌گونه برخورد کنند». علی مطهری، دیگر نماینده تهران و نایب‌رئیس دوم مجلس که در این دقایق اداره جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر رحیمی، گفت: «به‌عنوان هیأت‌رئیسه هیچ اطلاعی از این مسئله نداشتیم و برای نخستین‌بار است که این موضوع را می‌شنویم و شهرداری تهران نیز حق دارد درباره این مسئله توضیحات خود را ارائه کند».

هم‌زمان با طرح این تذکر از سوی رحیمی، رضا شیران‌خراسانی نماینده اصولگرای مشهد با حضور در جایگاه هیأت‌رئیسه، اعلام کرد این موضوع به شهرداری تهران مربوط نیست و توزیع این کارت‌ها در پی درخواست اداره رفاه مجلس انجام شده ‌است. پس از این توضیح نماینده اصولگرا هم، علی مطهری اعلام کرد: «در جلسه روز یکشنبه دراین‌باره توضیح خواهیم داد ولی گفته می‌شود درخواست اداره رفاه مجلس بوده که به‌هر‌حال این موضوع را پیگیری خواهیم کرد».

ارجاع پرونده تحقیق‌وتفحص به کمیسیون عمران

توزیع کارت هدیه بین نمایندگان از سوی شهرداری تهران، در شرایطی که پیش از این طرح تحقیق‌وتفحص شورای شهر از شهرداری هم در آخرین روز در صحن شورا نتوانست رأی بیاورد، شائبه‌ها درباره احتمال اثرگذاری این‌گونه اقدامات بر طرح تحقیق‌وتفحص مجلس از شهرداری تهران را دامن زد. اما عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه و نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، از ادامه‌داشتن مسیر این تحقیق‌وتفحص در مجلس خبر داده و با اشاره به برگزاری نشست هیأت‌رئیسه مجلس برای تعیین‌تکلیف تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران از ارجاع این طرح به کمیسیون عمران خبر داده است.  

حسین‌زاده که خودش هم عضو کمیسیون عمران است، درباره ارجاع تحقیق‌وتفحص به این کمیسیون گفته: «به نظر می‌رسد تمام موارد مطرح‌شده در این تحقیق‌وتفحص مربوط به کمیسیون عمران نیست و بسیاری از این موارد برای بررسی دقیق‌تر و غیرجانبدارانه‌تر باید به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز ارجاع شود. بر این اساس به برخی از اعضای هیأت تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران پیشنهاد کردم با مکاتبه با هیأت‌رئیسه مجلس، خواستار تفکیک موارد و محورهای این تفحص شده و نسبت به ورود کمیسیون شوراها به این طرح پیشنهاد کنید». حسین‌زاده با بیان اینکه کمیسیون عمران می‌تواند به نحوه اجرای مسائل فنی و عمرانی و همچنین ساخت‌وسازها و تغییرکاربری‌ها در شهرداری تهران ورود کند، اضافه کرده: «مسائلی مانند مدیریت شهری، مسائل مالی و انتصاب‌های شهرداری تهران مربوط به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور است و به نظر می‌رسد دخیل‌کردن این کمیسیون در تفحص از شهرداری تهران به نفع کشور خواهد بود».

تأثیر توزیع کارت‌های 500 هزارتومانی

نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم با بیان اینکه اطلاع دقیقی از توزیع کارت‌های ۵۰۰هزارتومانی تسهیلات ورزشی از سوی شهرداری تهران میان نمایندگان ندارد، گفته: «در صورتی که این مسئله یا مسائلی از این دست صحت داشته باشد، حتما‌ در روند تحقیق‌وتفحص تأثیرگذار خواهد بود». حسین‌زاده همچنین گفته است: «قطعا همه موارد، چه مسائلی که تا این لحظه در اختیار تیم تحقیق‌وتفحص قرار گرفته و چه مسائلی که از این پس به کمیسیون عمران به‌عنوان کمیسیون مسئول این پرونده یا به نمایندگان تحقیق‌وتفحص‌کننده ارجاع می‌شود، در ادامه مسیر بررسی خواهد شد و در پرونده قرار خواهد گرفت».

شهرداری به‌جای اتهام‌زنی به خبرنگاران، حقانیت خود را اثبات کند

نایب‌رئیس فراکسیون امید در مجلس همچنین به نحوه برخورد با برخی خبرنگاران و به‌ویژه مدیرمسئول و سردبیر سایت «معماری‌نیوز» هم انتقاد کرد و گفت: «انتظار می‌رود همه در کنار هم، برخورد بهتر و مناسب‌تری با خبرنگاران و اهالی مطبوعات و رسانه داشته‌ باشیم». او با اشاره به برخی شنیده‌ها درباره برخورد با مدیرمسئول و سردبیر «معماری‌نیوز»، گفت: «همه مسئولان اعم از مسئولان شهرداری به‌عنوان کسانی که مسائل بسیاری درباره‌شان مطرح می‌شود، به‌جای اینکه اقدام به اتهام‌زنی علیه خبرنگاران کنند، صرفا در راستای اثبات حقانیت خود تلاش کنند».

باید دست خبرنگاری که املاک نجومی را افشا کرد، بوسید

اما به جز حسین‌زاده، یکی دیگر از اعضای فراکسیون امید هم دیروز از تریبون جلسه علنی مجلس، از نحوه برخورد با خبرنگار افشاکننده املاک نجومی انتقاد کرد. مصطفی کواکبیان در نطق میان‌دستور روز گذشته خود، دراین‌باره گفت: «این روزها بحث املاک نجومی مطرح است، چرا باید یک خبرنگار را به جرم افشای این مسئله و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی زندانی کنند، مگر شهرداری تهران، امنیت ملی است، خبرنگار، حرمت دارد و باید دست آن خبرنگاری را که افشا کرد، بوسید، نه آنکه آن را محاکمه کرد».



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها