کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارش نیویورک تایمز از سفارت ایران در واشنگتن/ تصاویر


کد خبر : ۲۸۱۰۴یکشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵:۳۸۴۸۰۲ بازدید

ملک 12 میلیون دلاری سفارت ایران در واشنگتن که روزی میزبان الیزابت تیلور و اندی وارهول و ریچارد نیکسون بوده است در حال حاضر خاک می‌خورد.

ملک 12 میلیون دلاری سفارت ایران در واشنگتن که روزی میزبان الیزابت تیلور و اندی وارهول و ریچارد نیکسون بوده است در حال حاضر خاک می خورد.

نیویورک تایمز نوشت: محل کنسولگری ایران مدت هاست که به عنوان محل استقرار دلال های نقاشی های قدیمی تغییر کاربری داده است. و خانه ویلایی هفت اتاق خوابه ای که دیپلمات های ایرانی از آن استفاده میکردند نیز امروز محل اقامت یک خانواده پنج نفره است. این املاک به علاوه هفت ملک دیگر در سراسر آمریکا در جمع چیزی حدود ۵۰ میلیون دلار ارزش دارد که همگی همچنان به جمهوری اسلامی ایران تعلق دارند. اما نزدیک به ۴۰ سال است که وظیف نگهداری و اجاره دادن این املاک به قسمت های دیگر از جمله وزارت امور خارجه آمریکا سپرده شده است.

سفارت ایران در واشنگتن

این یکی از مهمترین نتایج قطع روابط ایران و آمریکا بعد از بحران گروگانگیری در سال ۱۹۷۹ بوده است. با این حال از زمان توافق هسته ای بسیاری از مسائل تغییر کرد. کارشناسان معتقدند ایران و ایالات متحده همچنان از برقراری مجدد روابطشان بسیار فاصله دارند. در نتیجه دارایی های ایران در ایالات متحده همچنان در برزخ باقی مانده و تغییر چندانی درچشم انداز آن به وجود نیامده است.

به گفته کریم سجاد پور دانش آموخته مسائل ایران در در بنیاد صلح بین الملل کارنگی، دیالوگ های بیشتری بین ایران و آمریکا در جریان است اما رنجش سالیان گذشته هنوز مرتفع نشده است. در صدر دارایی های ایران در آمریکا محل ساختمان سفارت ایران قرار دارد . این محل میهمانی های بی حساب و کتاب اردشیر زاهدی در دهه ۱۹۷۰ بوده. سفیری که با دخترمحمد رضا شاه ازدواج کرد.

زاهدی در مصاحبه ای با مونترکس سوییس با اشاره به طراحی سفارت خانه در دهه ۱۹۶۰ توسط معماران ایرانی و آمریکایی به عنوان ترکیبی از معماری ایران و استایل مدرن گفته بود که قلب من هنوز آنجاست. این سفارت خانه مانند بچه من بود. شب و روز می جنگیدم تا بودجه این سفارت خانه را تامین کنم و این کار را کردم. دفتر نمایندگی های خارجی در وزارت خارجه آمریکا در سال ۱۹۶۱ به دستور العمل کنوانسیون وین مبنی بر ادامه روابط بین ملل حتی درصورت قطع روابط دیپلماتیک پیوست و به همین منظور به عنوان مسئول املاک و مستغلات ایران از زمان قطع روابط فی مابین مسئولیت دارد. این دفتر تعمیرات، حفظ امنیت و محوطه سازی ها را شامل کوتاه کردن چمن ها و استخدام بنگاه ها برای قرار دادن این املاک در لیست اجاره را بر عهده دارد(۶ تا از این ده ملک هم اکنون تحت اجاره اند)

سفارت ایران در واشنگتن

سم وربرگ یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه گفته که این دفتر تلاش کرده تا این املاک را با توجه به نرخ بازار اجاره بدهد و از عایدات این اجاره ها برای هزینه های نگهداری استفاده میشود.

ولفگنگ لودوینگز مامور بنگاه املاک پوتومک در مرینلند گفته که او به طور غیر منتظره از سوی وزارت خارجه مسئول شده تا خانه ویلایی در بتزدای مرینلند را به اجاره بگذارد.
او همچنین گفته وزارت خارجه با دلال ها در ارتباط است. بر اساس ارزیابی های مالیاتی دست کم هشت تا از ده ملک ایران ارزشی بیش از ۱ میلیون دلار دارد و در صورتی که اینها وارد بازار آزاد شوند ارزشی بیش از این نیز خواهند داشت.

در کنار سفارت سابق ایران خانه احیای گرجستان قرار دارد که با ۴۴ اتاق ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده و هم اکنون خالی است. اینجا رزیدانس زاهدی بوده است. در خانه ای مشابه در همان حوالی دفتر سابق وابسته علمی و نظامی قرار دارد که به سفیر رومانی در سال ۱۹۹۰ به قیمتی که قابل انتشار نیست اجاره داده شده است.

سفارت ایران در واشنگتن

چند مایل آن طرف تر در ویلای بتزدای مرینلند، خانواده ۵ نفره یک دیپلمات سابق آلمان زندگی میکنند. این خانه با دو بار و یک استخر به طور کامل به این خانواده داده شده است. بنگاه املاک محلی در سال ۲۰۱۵ این خانه را با ارزش ماهانه ۵۵۰۰ دلار در لیست اجاره قرار داده بود. فرزند خانواده آلمانی که این ملک را اجاره کرده اند به نیویورک تایمز گفته این خیلی جالب است که در این خانه هستیم. این خانه احساس متفاوتی نسبت به هر خانه معمولی دیگری در آمریکا به آدم میدهد.

کمپانی ریچارد فین متخصص بلند پایه آثار نقاشی های قدیمی و نوگرایان اروپایی دفتر مرکزی اش را سال ۲۰۰۲ در محل کنسولگری سابق ایران در نیویورک در خیابان ۶۹ بین مدیسون و خیابان پارک بنا کرد. فین مانند باقی اجاره نشین ها از ترسش برای عصبانی کردن صاحب خانه اش گفته است.

در هاتسون خانه جدیدتری با شش ستون به عنوان یادگاری از روزهایی که منافع نفت و انرژی خلیج فارس بین دو متحد در جریان بود قرار دارد.

در سانفرانسیسکو خانه ای به ابعاد ۸۷۰۰ فوت مربع وجود دارد که ارزش آن بیش از ۱۰ میلیون دلار ارزیابی شده است. این خانه در مرکز منطقه ای قرار گفته که زاهدی گفته بود یک بار توسط هزاران دانشجوی ایرانی خال خالی شد. در واشنگتن ساختمان سفارت سابق برای عروسی ها ودیگر مراسم اجاره داده میشود اما امروز پنجره های آن با پرده کور شده و از برخی از دیوارهای آن کچ برداری شده است.

  سفارت ایران در واشنگتن

زاهدی که در مراسم‌هایش خاویار ایرانی و شراب های گران قیمت سرو میکرد و هزینه این میهمانی هایش ده ها هزار دلار بود گفته که این مراسم ها به تحکیم روابطش با واشنگتن کمک میکرد. این چیزها مردم را کنار هم می آورد.

سجاد پور می گوید: سفارت ایران در واشنگتن و دیگر املاک ایران در آمریکا به عنوان سمبل نقش بی حساب کتاب ایران در روابط خارجی اش با آمریکا در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است. زاهدی و اخلاف او به سیاست مداران آمریکایی و بانکداران و سوپر استارهای آمریکا بسیار نزدیک بودند.

دیوید بردلی صاحب رسانه آتلانتیک که خانه اش در اطراف سفارت سابق ایران قرار دارد گفته که ایرانی ها خیلی وقت است که از همسایگی او رفته اند. زمان سنگ محک خوبی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها