کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مذاکرات مستقیم با آمریکا در جریان است


کد خبر : ۲۸۰۷دوشنبه، ۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵:۳۴۴۳۱۷ بازدید

ایران و اعضای 6 قدرت جهانی، امروز برای بار سوم پس از توافق ژنو، بر سر میز مذاکره حاضر خواهند شد، تا در مورد نحوه اجرای توافق‌ موقت ایجاد شده در ماه گذشته پیرامون برنامه هسته‌ای ایران به یک جمع‌بندی برسند.

عراقچي: در حال مذاكره مستقيم با آمريكا هستيم 

از یکسو در داخل ایران بیش از 200 نماینده مجلس طرح دو فوریتی الزام دولت به غنی‌سازی 60 درصد و به تازگی طرحی موسوم به افزایش تعداد سانتریفیوژهای هسته‌ای را در دست تهیه و اقدام دارند تا در صورت هرگونه خللی در روند مذاکرات یا اعمال تحریم‌های جدید، ایران بتواند بلافاصله برای رفع نیازهای حال و آینده در حوزه صنعت، کشاورزی و کشتیرانی تا 60 درصد غنی‌سازی انجام دهد. از دیگر سو داخل آمریکا نیز برخی نمایندگان کنگره و سنا در تلاشند تا تحریم‌های جدیدی را آماده کرده و در صورت به شکست انجامیدن مذاکرات آن را علیه ایران اعمال کنند. در این فضا و شرایط، اما دو طرف مذاکره‌کننده همچنان به صورت فشرده در حال بررسی توافق هسته‌ای ژنو هستند. 

در این رابطه سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای، می‎گوید با در نظر گرفتن اینکه در کنگره آمريكا لایحه‌های مختلفی برای تحریم ایران پیشنهاد شده است، اگر هرکدام از این لوایح به تصویب برسد، مذاکرات ژنو متوقف و توافق‌نامه موقت نیز لغو خواهد شد. همچنین او با اشاره به اقدام اخیر نمایندگان ایران در ارائه طرحی درباره غنی‌سازی در صورت اعمال تحریم‌های جدید از جانب آمریکا گفت: «غنی‌سازی 60 درصدی ایده مجلس است و هر چه در مجلس تصویب شود، ما باید آن را اجرا کنیم.» 
او همچنين درباره طرح نمایندگان مجلس گفت باید دید جزئیات این طرح چیست؛ احتمالا مشروط به این است اگر توافق ژنو اجرایی نشود، این طرح لازم‌الاجرا باشد، اگر تصمیم بگیرند با تصویب آن توافق ژنو هم اجرایی نشود، ما آن را اجرا خواهیم کرد. 

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای، روز یکشنبه در دانشکده خبر حضور یافت و طی سخنانی، گزارشی درباره تحولات پیرامون برنامه هسته‌ای و نیز سیاست خارجی ایران ارائه کرد. عراقچی در ابتدای سخنان خود ابراز کرد: «همواره سعی کردیم که موضوع هسته‌ای فراتر از درگیری‌های داخلی باشد. بسیاری از مسائل هسته‌‌ای قابل بیان نیست چرا که به‌نفع مواضع ما در آینده نیست، چرا که هنوز توافق اجرایی نشده است و در صورت اجرایی شدن مذاکرات تازه شروع می‌شود.» عراقچی ادامه داد: «بنابراین به‌دنبال ورود مقطعی به بحث‌های هسته‌ای نبودیم. فکر می‌کنم در یکی از برهه‌های مهم جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره شدیم، زمانی که قدرت جمهوری اسلامی ایران در اوج خود قرار دارد.» 

به گفته عراقچی، مولفه‌های قدرت ملی به عوامل مختلف تقسیم می‌شود؛ مولفه‌های طبیعی، وسعت جغرافیایی منابع زیرزمینی و مولفه‌های اکتسابی یعنی توان اقتصادی، فرهنگی، نظامی و انسانی. همین عوامل میزان قدرت کشور را تعیین می‌کنند. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای توضیح داد که ایران در بُعد مولفه‌های طبیعی وضع بسیار خوبی دارد و توانایی ملی در کشور اعلی است. معاون وزیر خارجه ایران معتقد است در عرصه نظامی هم کشور در اوج قدرت خود قرار دارد و هیچ‌گاه ایران این‌گونه قدرتمند نبوده است. عراقچی همچنین درباره تداوم مذاکرات هسته‌ای گفت: «ظرف پنج ماه آینده ظریف و اشتون مذاکراتی را با یکدیگر برگزار خواهند کرد. حدس می‌زنم اگر مذاکرات کارشناسی ژنو با موفقیت توأم شود اجرای توافقنامه موقت هسته‌ای ژنو از اواخر ژانویه (دهه اول بهمن) برگزار شود.» 

عراقچی: مذاکرات کارشناسی یک‌روزه است
 
همچنین عباس عراقچی، مذاکره کننده هسته‌ای ایران، در رابطه با مذاکرات کارشناسی هسته‌ای ایران گفت: مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5، امروز دوشنبه در ژنو انجام می‎شود و این دور از مذاکرات یک روزه خواهد بود. 
به گزارش «ایسنا»، سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 که در دانشکده خبر سخن می‌گفت با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: «در این مذاکرات درباره نحوه اجرای توافق ژنو گفت‌وگو انجام خواهد شد». او ادامه داد: «تاکنون هشت روز مذاکرات کارشناسی در ژنو قویا انجام داده‌ایم.» 

در حال مذاكره مستقيم با آمريكا هستيم 

عراقچی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره مستقیم ایران با آمریکا، گفت: «ما در حال این مذاکره هستیم و در حاشیه تمامی مذاکرات با 1+5 که در دوره اخیر انجام شد مذاکره مستقیم با هر 6کشور از جمله آمریکا در دستور کار بود. این موضوع گفته شده و آن را پنهان نکردیم. هم در نیویورک، هم در ژنو و هم در وین و هم در جلسات کارشناسی این نشست‌ها انجام شده و مذاکرات مستقیم جدی دوجانبه با آمریکایی‌ها داشتیم، زیرا بسیاری از تحریم‌هایی که باید برداشته شود، تحریم‌های یکجانبه‌ای است که از جانب آمریکا انجام شده بنابراین گفت‌وگوها بیشتر باید با آنها صورت بگیرد و این گفت‌وگوها را پنهان نکردیم و ادامه پیدا خواهد کرد، اما موضوع صرفا موضوع هسته‌ای است.» 

در توافق ژنو همه چیز با بدبینی تنظیم شده 

او همچنین تاکید کرد که با توافق ژنو با آمریکا دوست یا شریک نشده‌ایم. معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا در روند اعتمادسازی جاری، اعتماد ایران به آمریکا بیشتر شده یا خیر؟ تاکید کرد: «ما اصلا به طرف‌های مقابل خوش‌بین نیستیم و همه چیز هم در توافق ژنو با بدبینی تنظیم شده است. بدبینی و دشمنی هم کماکان ادامه خواهد داشت. این اشتباهی است که برخی فکر می‌کنند ما با توافق ژنو با آمریکا دوست یا شریک شده‌ایم. این تصور درستی نیست. اختلاف‌نظرهای ما در خیلی از موارد درباره خاورمیانه، موضوع فلسطین، رژیم صهیونیستی، بحث سوریه و تروریسم و استانداردهای دوگانه آنها و سلطه‌طلبی‌های‌شان سر جای خود است. فقط در یک موضوع مورد اختلاف سعی کردیم مدیریتی انجام دهیم؛ این معنای توافق ژنو است. کسی تصور نکند اعتمادی ایجاد شده یا تعهدی ایجاد کرده‌ایم. ما اصلا وارد بحث‌های دوجانبه نشده‌ایم و قصد ورود به آن را نیز نداریم.» 

 همچنین به گزارش «ایلنا»، عباس عراقچی در نشست پرسش و پاسخ خود در دانشکده خبر در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 که دور سوم آن امروز دوشنبه برگزار می‌شود، گفت: «تاکنون 8 روز مذاکره با حضور کارشناسان صورت گرفته و در خصوص تفسیرهای مختلف از توافقنامه ژنو بحث و گفت‌وگو می‌شود. با توجه به همین آنها می‌خواهند امتیازاتی را که نتوانستند در توافقنامه بگیرند، از تفسیر توافقنامه به‌دست بیاورند. به همین خاطر است که کار به کندی پیش می‌رود.» 

صالحی: سانتريفيوژ جديدی نصب نمی‌کنيم 

از دیگر سو علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با حضور در برنامه تلويزيونی نگاه،‌ از نصب 1000 ماشین سانتریفیوژ از نسل دوم (IR-2m)خبر داد؛ اما گفت با توجه به مذاکرات هسته‌ای که در حال انجام است، گاز UF6 به آنها تزریق نشده است. رئيس سازمان انرژی اتمی ايران در ادامه با بيان اينکه مسائل فنی توافق ژنو هنوز اجرايی نشده است، تزريق نکردن گاز به سانتريفيوژهای نسل جديد را تصميمی سياسی از سوی دولت گذشته عنوان کرد و گفت: «طبق توافق ژنو، قرار است در مدت ۶ ماه، سانتريفيوژ جديدی نصب نکنيم.» او ادامه داد: «ايران ۴۰۰ کيلوگرم اورانيوم بيست درصد غنی شده دارد، اما بر اساس توافق ژنو، غنی‌سازی بيست درصدی را تعليق می‌کند واز نصب برخی از دستگاه‌های اصلی رآکتورآب سنگين اراک در 6‌ماه آينده خودداری می‌کند.» وزيران امور خارجه ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه به همراه آلمان، گروه 1+5 روز سوم آذر امسال در ژنو به توافقی درخصوص مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يافتند. طبق اين توافق و طی يک دوره زمانی 6 ماهه، ايران فعاليت‌های هسته‌ای خود را گسترش نخواهد داد و بخشی از اورانيوم ۲۰ درصدی‌اش را رقيق خواهد کرد. در مقابل تحريم‌های جديد عليه ايران اعمال نشده و بخشی از تحريم‌ها نيز کاهش می‌يابد. همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به بازديد بازرسان آژانس از رآکتور آب سنگين اراک گفت: «ايران به اين دليل اجازه بازديد از نيروگاه اراک را صادر کرد که به دنبال شفاف‌سازی است؛ در واقع برای پاک کردن بهانه‌ها اجازه داديم بازديد مديريت شده انجام دهند.» 

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران در ادامه با تاکيد بر اينکه «تفاوت زيادی ميان بازديد و بازرسی وجود دارد»، گفت: «بازرسان آژانس همچنين از معدن گچين در بندرعباس يک بازديد مديريت شده خواهند داشت که از خواسته‌های «يوکيا‌آمانو» مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در تهران بود.» علی اکبر صالحی زمان بازدید بازرسان آژانس از معدن اورانیوم گچین را اعلام نکرده است. ايران روز بيستم آبان با امضای بيانيه مشترکی با يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به بازرسان اجازه بازرسی از تاسيسات اراک و معدن اورانيوم گچين بندر عباس را داد. رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتقادهای مطرح شده نسبت به توافق ژنو نیز گفت: براساس ماده چهارم معاهده ان.پی.تی، کشورهای عضو آژانس حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای از جمله غنی سازی را دارند. او با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با حفظ حقوق خود آماده تعامل است، خاطرنشان کرد: «تعهدات ما در توافق ژنو فراتر از پادمان است؛ اما فراتر از معاهده ان. پی. تی نیست و زیر سقف پروتکل الحاقی قرار می‌گیرد.» صالحی همچنین گفت: اگر طرف غربی به توافق ژنو عمل نکند، باز هم ایران برنده است؛ زیرا به جهان ثابت می‌کند که اهل منطق است و آنها توافق را نقض کرده‌اند. او در عین حال تاکید کرد بازرسی‌ها برای ایران مشکل‌ساز نخواهد بود. 

طرح الزام دولت به غنی‌سازی 60 درصد، 200 امضایی شد 

به دنبال تلاش‌های برخی نمایندگان مجلس برای ارائه طرح الزام دولت به غنی‌سازی 60 درصدی، روز گذشته شنیده شد که این طرح دو فوریتی با بیش از 200 امضا در جلسه علنی مجلس به هیات رئیسه تحویل داده شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، این طرح تاکنون به امضای 201 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است که در آن دولت را ملزم می‌کند، تا برای رفع نیازهای حال و آینده در حوزه صنعت، کشاورزی و کشتیرانی تا 60 درصد غنی‌سازی انجام دهد. 

طبق ماده واحده این طرح ودر صورت تصویب دولت موظف است در راستای حفظ رشد علمی کشور و افزایش و تداوم توانمندی‌های داخلی، مطابق با اصول 152 و 153 قانون اساسی، در صورتی که کشورهای مذاکره‌کننده در موضوع هسته‌ای با ایران و 1+5 اقدام به وضع هرگونه تحریم جدید یا تشدید تحریم‌های قبلی و نادیده گرفتن حقوق هسته‌ای ایران کنند، بلافاصله اقدام عملی در خصوص موارد زیر را انجام و هر سه ماه یک‌بار گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. تلاش نمایندگان برای تهیه چنین طرحی پس از اقدامات آمریکا نسبت به توافق‌نامه ژنو صورت گرفت. 

بازدید از «اراک» بخشی از یک توافق دوجانبه بود 

در تحولی دیگر، مطابق توافقی که در ماه نوامبر بین ایران و آژانس صورت گرفت، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ 8 دسامبر از سایت اراک بازدید کردند. در واقع به دنبال این توافق، قرار شد ایران به صورت داوطلبانه به بازرسان اجازه دهد از نیروگاه آب سنگین اراک و معدن اورانیوم گچین در بندرعباس در جنوب ایران بازدید کنند. در این رابطه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که بازدید اخیر آژانس از رآکتور آب سنگین اراک بخشی از یک توافق دوجانبه بود و ربطی به توافق ژنو ندارد. 

به گزارش «ایسنا»، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ایران در چارچوب توافق ژنو هیچ درخواستی برای حضور بازرسان و بازرسی از تاسیسات و سایت‌های هسته‌ای نداشته است.» به گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی، نجفی افزود که ایران از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته بود که مطابق با توافق با آژانس به ایران سفر کنند و از رآکتور آب سنگین اراک بازدید کنند. نجفی افزود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور لفظی خرسندی‌شان را از این سفر ابراز کردند و گفتند که همه «انتظارات فنی»‌شان برآورده شده است. این اقدام ایران که با حسن نیت همراه است بخشی از تلاش‌های تهران برای رفع ابهامات درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها