کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زور بانک مرکزی به موسسات غیر مجاز نمی‌رسد


کد خبر : ۲۷۹۷یکشنبه، ۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴:۰۷۳۵۰۱ بازدید

در حالی که نظارت بر فعالیت‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری از وظایف بانک مرکزی به شمار می رود، تعدادی از موسسات بدون مجوز بانک مرکزی در حال فعالیت و جذب سپرده های مردم هستند.

بانک مرکزی از سال گذشته در راستای ساماندهی بازار پولی و مالی کشور تعدادی از موسسات مالی و اعتباری را ادغام و تعداد آنها را به شش موسسه کاهش داد به طوری که اکنون شش موسسه اعتباری توسعه، آرمان، نور، ثامن، ثامن الحجج ، عسکریه و کوثر مجوز فعالیت دارند.

اما علاوه بر این که تعدادی از موسسات ادغام شده همچنان با تابلوی قدیمی اقدام به فعالیت می کنند، تعدادی از موسسات نیز بدون مجوز بانک مرکزی در سطح کشور در حال فعالیت هستند و حتی مشاهده می‌شود که برای جذب نقدینگی مردم اقدام به پراخت سودی بیش از میزان مجاز به سپرده‌گذاران می کنند. این در حالی است که بانک مرکزی بارها اعلام کرده که مردم نباید به سود بیش از 20 درصد موسسات مالی و اعتباری اعتماد کنند زیرا این موسسات با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

در این زمینه پیش‌تر ابراهیم درویشی، معاون سابق نظارتی بانک مرکزی، اعلام کرده بود که به زودی به روند فعالیت این موسسات رسیدگی کرده و کار را دوباره شروع می کنیم.

بر این اساس اگر چه ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که بانک‌ها و موسسات اعتباری جامعه عظیمی از ذینفعان را در بر می‌گیرند که باید حقوق کلی آنها مورد توجه قرار گیرد، اعلام کرد: در واقع بانک مرکزی با نظارت بر این موسسات به دنبال آن است که از وجود ثبات و سلامت و پایداری اطمینان پیدا کند اما طی چهار ماه گذشته شاهد برخوردی از سوی بانک مرکزی با این موسسات نبوده‌ایم.

سیف همچنین گفته بود: اصولا همه فعالیت‌های این موسسات باید بر اساس نظارت بانک مرکزی انجام شود و این مسئله‌ای است که بانک مرکزی به سمت آن پیش می رود.

در چنین شرایطی بانک مرکزی به عنوان متولی نظام پولی و بانکی کشور باید در این زمینه اقدام جدی کرده و با موسسات متخلفی که موجب ضرر افراد می شوند برخورد کند و با توجه به این که برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود ندارد نظارت خود را بر بانک‌ها و موسساتی که به طور غیر قانونی سودی بیش تر از نرخ مصوب پرداخت می کنند افزایش دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها