مدیرکل سابق دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، جذب توریست را آسانترین راه برای تحقق شعار اصلی رئیس جمهور درباره ایجاد شغل در کشور دانست.
محمدرضا پوینده با اشاره به شعارهای حسن روحانی در دوران مبارزات انتخاباتی مبنی بر ضرورت ایجاد اشتغال سریع برای حدود ۳ میلیون بیکار اظهار داشت: آقای رئیس جمهور به درستی بیکاری را مهمترین دغدغه مردم عنوان کرده و راه حل اصلی این مساله را بهبود شرایط کسب و کار دانستند که یکی از راحت ترین روش ها، توسعه صنعت گردشگری است.
وی در خصوص دلایل این سخنانش گفت: ایجاد اشتغال در صنعت گردشگردی به نسبت سایر صنایع بسیار سریعتر و ارزانتر صورت می گیرد و با بررسی هایی که کارشناسان اقتصادی در این زمینه انجام داده اند، هزینه ایجاد یک شغل برای هر نفر با استفاده از صنعت توریسم و گردشگری حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است، در حالی که اگر قرار باشد در صنعت فولاد یا سایر صنایع برای یک بیکار شغل ایجاد کنیم حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون هزینه در بر دارد.
مدیرکل سابق دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی افزود: بر اساس تحقیقات علمی کارشناسان حوزه گردشگری و جهانگردی، درآمد حاصل از ورود هر گردشگر به کشور باعث ایجاد یک شغل می شود و حدود ۱۰۰ صنف نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم برای ارائه خدمات به گردشگران درگیر می شوند که فرصت های بی نظیری برای ایجاد اشتغال پایدار پدید می آورد.
پوینده ادامه داد: البته گسترش صنعت توریسم اقتضائاتی دارد و باید شرایط زیادی از جمله لغو روادید برای گردشگران خارجی، تشکیل شرکت های هلدینگ، برنامه ریزی برای جذب شیعیان و توزیع حوزه های گردشگری از چند شهر مثل اصفهان، شیراز، یزد، مشهد و کیش به همه شهرها و مناطق کشور فراهم شود تا بتوانیم در چشم انداز ۱۴۰۴ به جذب ۲۰ میلیون گردشگر برسیم.
وی، فراهم شدن این شرایط را مستلزم همکاری نهادها و سازمان های مختلف از جمله وزارت اطلاعات دانست و تصریح کرد: ما در حال حاضر با ۴ کشور مالزی، ترکیه، سوریه و جمهوری نخجوان لغو روادید کرده ایم و قرار بود در ۸ سال گذشته با ۶۰ کشور دنیا لغو روادید داشته باشیم، در حالی که همسایگان ما از جمله ترکیه و مالزی با با بیش از ۸۰ کشور لغو روادید داشته و توانسته اند در سال حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون گردشگر جذب کنند.
مدیرکل سابق دفتر برنامه ریزی گردشگری خارجی سازمان میراث فرهنگی گفت: جمعیت مالزی ۳۰ میلیون نفر است که همین میزان گردشگر هم در یک سال به این کشور وارد میشود و حدود ۳۰ میلیارد دلار سود یا ارز برای این کشور به همراه دارد. ترکیه نیز که سال ۱۹۹۰ حدود یک میلیون گردشگر داشت، با برنامه ریزی وسیع علمی طی ۲۰ سال جزء ۲۰ کشور اول دنیا در زمینه جهانگردی و ورود توریست قرار گرفته است.
پوینده در ادامه این گفتوگو «نبود شرکتهای هلدینگ قدرتمند در زمینه گردشگری در ایران را دلیل اصلی کمرونقی صنعت توریسم ارزیابی کرد» و افزود: آژانس های مسافرتی و جهانگردی در ایران چه خوب و چه ضعیف، برای شرکت های بزرگتر کار میکنند و حتی شرکتهای بزرگ ایرانی نیز در سال حداکثر ۲۰هزار گردشگر خارجی جذب میکنند که در مقایسه با شرکت هلدینگ «ساب» در ترکیه که در سال چند میلیون توریست در حوزه داخلی و خارجی جذب میکند، بسیار ناچیز است.
وی افزود: اگر دولتها به سمت ایجاد شرکتهای هلدینگ معتبر بروند و سفرها را ارزانتر کنند، به راحتی میتوانند گردشگر جذب کنند، چراکه شرکتهای هلدینگ با توان مالی بالایی که دارند، قادر هستند هواپیما بخرند یا چارتر کنند یا هتلهای لوکس بسازند یا اجاره کنند که به ارزان شدن سفرها و جذب توریست کمک زیادی میکند.
مدیرکل سابق دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، تقویت زیرساختها و بازاریابی را دو مولفه مهم در گسترش صنعت توریسم دانست و تاکید کرد: مشکل اصلی گردشگری داخلی ایران بحث بازاریابی است. متاسفانه بازاریابی در ایران تعطیل است به طوری که ما در هیچ کشوری نمیبینیم که برای سفر به ایران تبلیغات محیطی صورت گیرد. همچنین زیرساختهای ما مانند جادهها و مراکز اقامتی به سطح قابل قبولی نرسیده و مثلا در ایام عید یا تعطیلات تابستان، جاده هراز و چالوس قفل میشود و پاسخگوی نیازهای گردشگران نیست که باید اقدامات فوری در این زمینه انجام شود.
پوینده به رشد اقتصادی منفی کشور در سالهای اخیر و کم شدن درآمد خانوادهها به عنوان علت کاهش سفرها اشاره و پیشنهاد کرد: باید آژانسهای مسافرتی و جهانگردی طول سفرها را کم کرده و سفرهای ارزان به شهرهای نزدیک بگذارند تا مردم به راحتی بتوانند از این تورها استفاده کنند.