کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جذب توریست آسانترین راه حل ایجاد شغل


کد خبر : ۲۷۴۰جمعه، ۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸:۰۴۲۸۴۵ بازدید

مشکل اصلی گردشگری داخلی ایران بحث بازاریابی است. متاسفانه بازاریابی در ایران تعطیل است به طوری که ما در هیچ کشوری نمی‌بینیم که برای سفر به ایران تبلیغات محیطی صورت گیرد.

مدیرکل سابق دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، جذب توریست را آسان‏ترین راه برای تحقق شعار اصلی رئیس‏ جمهور درباره ایجاد شغل در کشور دانست.

محمدرضا پوینده با اشاره به شعارهای حسن روحانی در دوران مبارزات انتخاباتی مبنی بر ضرورت ایجاد اشتغال سریع برای حدود ۳ میلیون بیکار اظهار داشت: آقای رئیس‏ جمهور به درستی بیکاری را مهمترین دغدغه مردم عنوان کرده و راه‏ حل اصلی این مساله را بهبود شرایط کسب و کار دانستند که یکی از راحت‏ ترین روش‏ ها، توسعه صنعت گردشگری است.

وی در خصوص دلایل این سخنانش گفت: ایجاد اشتغال در صنعت گردشگردی به نسبت سایر صنایع بسیار سریع‏تر و ارزان‏تر صورت می‏ گیرد و با بررسی‏ هایی که کارشناسان اقتصادی در این زمینه انجام داده‏ اند، هزینه ایجاد یک شغل برای هر نفر با استفاده از صنعت توریسم و گردشگری حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است، در حالی که اگر قرار باشد در صنعت فولاد یا سایر صنایع برای یک بیکار شغل ایجاد کنیم حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون هزینه در بر دارد.

مدیرکل سابق دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی افزود: بر اساس تحقیقات علمی کارشناسان حوزه گردشگری و جهانگردی، درآمد حاصل از ورود هر گردشگر به کشور باعث ایجاد یک شغل می‏ شود و حدود ۱۰۰ صنف نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم برای ارائه خدمات به گردشگران درگیر می‏ شوند که فرصت‏ های بی‏ نظیری برای ایجاد اشتغال پایدار پدید می‏ آورد.

 پوینده ادامه داد: البته گسترش صنعت توریسم اقتضائاتی دارد و باید شرایط زیادی از جمله لغو روادید برای گردشگران خارجی، تشکیل شرکت‏ های هلدینگ، برنامه‏ ریزی برای جذب شیعیان و توزیع حوزه‏ های گردشگری از چند شهر مثل اصفهان، شیراز، یزد، مشهد و کیش به همه شهرها و مناطق کشور فراهم شود تا بتوانیم در چشم‏ انداز ۱۴۰۴ به جذب ۲۰ میلیون گردشگر برسیم.

 وی، فراهم‏ شدن این شرایط را مستلزم همکاری نهادها و سازمان‏ های مختلف از جمله وزارت اطلاعات دانست و تصریح کرد: ما در حال حاضر با ۴ کشور مالزی، ترکیه، سوریه و جمهوری نخجوان لغو روادید کرده ایم و قرار بود در ۸ سال گذشته با ۶۰ کشور دنیا لغو روادید داشته باشیم، در حالی که همسایگان ما از جمله ترکیه و مالزی با با بیش از ۸۰ کشور لغو روادید داشته‏ و توانسته‏ اند در سال حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون گردشگر جذب کنند.

مدیرکل سابق دفتر برنامه‏ ریزی گردشگری خارجی سازمان میراث فرهنگی گفت: جمعیت مالزی ۳۰ میلیون نفر است که همین میزان گردشگر هم در یک سال به این کشور وارد می‌شود و حدود ۳۰ میلیارد دلار سود یا ارز برای این کشور به همراه دارد. ترکیه نیز که سال ۱۹۹۰ حدود یک میلیون گردشگر داشت، با برنامه‏ ریزی وسیع علمی طی ۲۰ سال جزء ۲۰ کشور اول دنیا در زمینه جهانگردی و ورود توریست قرار گرفته است.

پوینده در ادامه این گفت‏‌وگو «نبود شرکت‏‌های هلدینگ قدرتمند در زمینه گردشگری در ایران را دلیل اصلی کم‏‌رونقی صنعت توریسم ارزیابی کرد» و افزود: آژانس‏ های مسافرتی و جهانگردی در ایران چه خوب و چه ضعیف، برای شرکت‏ های بزرگ‏تر کار می‏‌کنند و حتی شرکت‎‏های بزرگ ایرانی نیز در سال حداکثر ۲۰هزار گردشگر خارجی جذب می‏‌کنند که در مقایسه با شرکت هلدینگ «ساب» در ترکیه که در سال چند میلیون توریست در حوزه داخلی و خارجی جذب می‏‌کند، بسیار ناچیز است.

وی افزود: اگر دولت‏‌ها به سمت ایجاد شرکت‌‏های هلدینگ معتبر بروند و سفرها را ارزان‏تر کنند، به راحتی می‏‌توانند گردشگر جذب کنند، چراکه شرکت‏‌های هلدینگ با توان مالی بالایی که دارند، قادر هستند هواپیما بخرند یا چارتر کنند یا هتل‏‌های لوکس بسازند یا اجاره کنند که به ارزان شدن سفرها و جذب توریست کمک زیادی می‏‌کند.

 مدیرکل سابق دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، تقویت زیرساخت‌‏ها و بازاریابی را دو مولفه مهم در گسترش صنعت توریسم دانست و تاکید کرد: مشکل اصلی گردشگری داخلی ایران بحث بازاریابی است. متاسفانه بازاریابی در ایران تعطیل است به طوری که ما در هیچ کشوری نمی‌بینیم که برای سفر به ایران تبلیغات محیطی صورت گیرد. همچنین زیرساخت‌‏های ما مانند جاده‌‏ها و مراکز اقامتی به سطح قابل قبولی نرسیده و مثلا در ایام عید یا تعطیلات تابستان، جاده هراز و چالوس قفل می‏‌شود و پاسخگوی نیازهای گردشگران نیست که باید اقدامات فوری در این زمینه انجام شود.

 پوینده به رشد اقتصادی منفی کشور در سال‏‌های اخیر و کم شدن درآمد خانواده‏‌ها به عنوان علت کاهش سفرها اشاره و پیشنهاد کرد: باید آژانس‏‌های مسافرتی و جهانگردی طول سفرها را کم کرده و سفرهای ارزان به شهرهای نزدیک بگذارند تا مردم به راحتی بتوانند از این تورها استفاده کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها