کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

امسال مردم چقدر خودروی وارداتی خریدند؟


کد خبر : ۲۷۱۸چهارشنبه، ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳:۴۱۵۷۸۲ بازدید

دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه امسال مردم 3 هزار میلیارد تومان بابت خودروهای وارداتی خرج کرده اند، گفت:مسئولین از ابزارهای تعرفه ای جهت حمایت از تولید داخل استفاده کنند.
امسال مردم چقدر خودروی وارداتی خریدند؟امسال مردم چقدر خودروی وارداتی خریدند؟

 آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه تا اواخر بهمن ماه امسال باید تعرفه واردات کالا به ویژه خودرو و قطعات برای سال ۹۳ تعیین شود، اظهارداشت: در دوسال گذشته مسؤلین با توجیه آنکه مبنای محاسبات تعرفه از ارز مرجع به مبادله‌ای تغییر پیدا کرده، تعرفه واردات خودرو را از ۹۰ به ۴۵ درصد و با کاهش ۵ درصدی به ۴۰ درصد و عمده قطعات را از ۲۵ به ۱۲درصد رسانده‌اند که این امر بر افزایش حجم واردات خودرو به کشور نقش مؤثری داشته است.

وی ضمن بیان این مطلب که پیش از کاهش تعرفه ها یک خودروی ۵۰ هزار دلاری بدون احتساب تعرفه حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شد، افزود: درحال حاضر همان خودروی ۵۰ هزار دلاری بدون احتساب تعرفه ۱۵۰ میلیون تومان ارزشگذاری می شود که با تعرفه ۹۰ درصدی گذشته با مبنای قبل، از حمایت تعرفه ای حدود ۵۵ میلیون تومانی برخوردار بود. در حالی که با تعرفه ۴۰ درصدی فعلی از حمایت تعرفه ای حدود ۵۰ میلیون تومانی برخوردار می گردد. به نحوی که هم اکنون حمایت تعرفه ای موثر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش واقعی را دارد اما آن زمان این میزان حدود۹۰ درصد محاسبه می شد.

دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو اضافه کرد: عمده افراد معتقدند تعرفه ۴۰ درصدی با تعرفه ۹۰ درصدی یا تعرفه ۱۲ درصدی قطعات با تعرفه ۲۵ درصدی آن با احتساب تغییر ارز مبنای محاسبه یکسان است. اما باید بگویم ممکن است عدد ریالی دچار تغییراتی نشود اما در عدد نسبت ارزش ریالی تمام شده خودروها و قطعات یکسان نیست و حداقل به نصف رسیده است.

محبی نژاد با بیان آمار واردات خودرو به کشور گفت: در سال ۹۰ حدود ۳۹ هزار و ۸۴۰ خودرو و در سال ۹۱ حدود ۴۵ هزار و ۹۹ خودرو و در هشت ماه اول فقط ۳۶ هزار و ۲۱۲ خودروی سورای وارد کشور شده است . این رقم در حالی در سال ۹۲ اعلام می شود که در هشت ماه اول سال ۹۱ حدود ۲۷ هزار و۳۴۷ خودرو وارد کشور شده بود.

* افزایش ۳۲ درصدی واردات خودرو طی ۸ ماه نخست امسال

محبی نژاد بر افزایش ۳۲ درصدی رشد واردات خودرو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تأکید کرد و افزود: با سیاست کاهش تعرفه واردات خودرو خرید خودروهای خارجی برای مردم ارزان تر تمام شد که این امر نقش قابل توجهی را بر افزایش حجم واردات خودرو و قطعات در سال جاری داشته است.

به اعتقاد دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو، این حجم واردات به اضافه تحریم‌های اول جولای صنعت خودرو باعث شده تا خودروسازان و قطعه سازان داخلی با مشکل تأمین مواد اولیه روبه رو شوند.

وی با اشاره به اینکه همان کشورهایی که در صف نخست تحریم خودروسازی ایران بودند خودروهای خود را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به ایران صادر می کنند، تصریح کرد: در واقع تحریم های بین المللی بیشتر آب به آسیاب دشمن ریخته است بنابراین ما در ۸ ماه نخست امسال ۳۲ درصد افزایش واردات داشته ایم. البته ۳۰ درصد نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید خودروی سواری در کشور صورت گرفته است.

به گفته دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو، در۸ ماه نخست سال ۹۰حدود ۵۲۱ هزار و ۸۰ خودرو تولید شد که امسال ۳۶۱ هزار و ۹۷ خودرو تولید شده است.همچنین در سال ۹۰ از لحاظ تعداد حدود ۲.۸ دهم درصد کل خودروهای سواری تولیدی، واردات صورت گرفته که در سال ۹۱ به نسبت کل تولید ۵.۷ دهم درصد واردات انجام شده است.این در حالی است که در ۸ ماه نخست امسال به نسبت کل تولید حدود ۱۰.۳درصد از تولید داخل واردات اتفاق افتاده است.

* امسال مردم ۳ هزار میلیارد تومان بابت خودروهای خارجی ریال خرج کرده اند

محبی نژاد اضافه کرد: زمانی که این ارقام را تبدیل به ریال کنیم طبق اعلام گمرک، ارزش گمرکی واردات خودرو ۳۶ هزار ۲۱۲دستگاه خودرو در کشور هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان بوده است که همین مقدار برای قطعات ۳۴۰۰ میلیارد تومان ارزیابی می شود که با احتساب قاچاق و واردات غیر رسمی بیش از این مقدار است که با مقایسه آن با کل ارزش ریالی تولیدات داخل حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد ارزش ریالی تولید داخل وارد شده است.

دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو د با اشاره به اینکه اگر سود و سایر عوارض دولتی را مورد محاسبه قرار دهید مشاهده می شود که بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار میلیارد تومان مردم بابت خودروی خارجی ریال پرداخت کرده اند خاطرنشان کرد: این عدد حدود ۳۰ تا۴۰ درصد کل ارزش تولید سواری داخلی در ۸ ماه امسال بوده است.

وی اضافه کرد: برخی از افراد انتقاد می کنند که تعداد واردات خودروهای سواری تقریباً در سنوات گذشته ثابت بوده است در حالی که به اعتقاد بنده در شرایطی که شاخص‌های تولیدی و اقتصادی کشور به یک سوم رسیده است چطور آمار واردات نه تنها به یک سوم نرسیده بلکه ۳۲ درصد رشد هم پیدا کرده است! . این رقم نشان از آن دارد که توان تولید خودروی داخلی به دلیل تمام مشکلات که در رأس آنها تحریم و نقدینگی است به جای رشد کاهش به بیش از ۱۰ درصدی داشته است.

* مسئولین از ابزارهای تعرفه ای جهت حمایت از تولید داخل استفاده کنند

به اعتقاد محبی نژاد مسئولین باید از ابزارهای تعرفه ای و مقرارات واردات از صنعت قطعه سازی و خودروسازی و یا حداقل کنترل مجوز واردات خودرو وقطعات از کشورهایی که صنعت خودروی کشور را تحریم کرده‌اند حمایت کند و مانع ایجاد این معضلات شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم واردات خودرو از امارات است، تصریح کرد: خودروهای فرانسوی و کره از بازارهایی همانند امارات و ترکیه وارد کشور می شود که کنترل آنها می تواند کمک موثری به رونق تولید داخل داشته باشد. زیرا در حال حاضر به صورت نسبی ۴ برابر واردات خودرو در سال ۹۲ به نسبت سال ۹۰ افزایش داشته ایم.

به اعتقاد این کارشناس صنعت قطعه سازی، باید تعرفه واردات خودرو و قطعه به نقطه تعادلی برسد که هم رغبت مشتری داخلی برای خرید خودرو داخلی افزایش پیدا کند و هم سیاست های کلی رقابت پذیری بخش صنعت خودرو نیز خدشه دار نشود. البته ما اعتقاد به دو برابری تعرفه نداریم بلکه به رقم هایی باعث رشد غیر قابل توجیه واردات نسبت به تولید خودرو می شود معترض هستیم.

* واردات هر قطعه خارجی قطعه ساز ایرانی را تا ۱۰ سال از بازار دور می‌کند

محبی نژاد اضافه کرد: در بخش قطعه سازی نیز در سال ۹۱ حدود۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان قطعه به کشور وارد شده است که بخش عمده آن بازار یدک بوده است.هر خودروی خارجی که وارد کشور می شود به همان نسبت قطعه ساز ایرانی نیز حداقل ۱۰ سال بازار خود را هم از دست می دهد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است نیاز بازار تعدادی بالایی از خودرو باشد اما می توان این نیاز را با تولید داخل پر کنیم، اظهارداشت:صنعت خودرو متأسفانه به صنعت نارواگردیده خواری شده که به جای تقویت آن و افزایش تولید با چاشنی واردات در واقع به صورت مقطعی صورت مسئله را پاک می کنند و ضرر زیادی را به پیکره این صنعت وارد می کنند.

محبی نژاد تصریح کرد: در شرایط فعلی دولت نباید حمایت‌های خود را از صنعت خودرو متوقف کند زیرا سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی و افزایش اشتغال بسیار بالا است و تأثیر گذاری آن بر اقتصاد کشور بر هیچ کس پوشیده نیست. البته به اعتقاد بنده به جرم حمایت های غیر منطقی سنوات گذشته نباید صنعت خودروی کشور را از ارائه تسهیلات و کمک های دولتی آن هم در این شرایط بحرانی محروم کرد.

* کاهش ۹۰ درصدی صادرات خودرو در ۸ ماه نخست امسال

محبی نژاد با بیان این مطلب که در ۸ ماه نخست سال گذشته ۳۸ هزار ۸۶۸ خودرو از کشور صادر شده است، گفت: این امر در حالی است که در مدت مشابه امسال فقط ۳ هزار ۳۴۳دستگاه صادر شده که این رقم ۹۰ درصد کاهش صادرات را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: هم اکنون ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است که به اعتقاد بنده این سیاست آنچنان مؤثر نخواهد بود زیرا مشتریان این خودروها افراد خاصی هستند که چنین تصمیم هایی بر اقدامات آنان تأثیر چندانی ندارد. البته در حال حاضر وزارت صنعت و کمیسیون ماده ۱ در حال تدوین تعرفه واردات هستند که امیدواریم ظرف یک ماه آینده تعرفه ها را نهایی کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها