کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مردم ایران هنوز اثر برجام را ندیدند


کد خبر : ۲۷۰۱۰سه شنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۴۷۲۲۲۱ بازدید

لس آنجلس تایمز در گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران 8 ماه پس از اجرای برجام نوشت: در سطح شهر تهران، نشان چندانی از ده ها میلیون دلار ...

لس آنجلس تایمز در گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران 8 ماه پس از اجرای برجام نوشت: در سطح شهر تهران، نشان چندانی از ده ها میلیون دلار دارایی ای که قرار بود پس از لغو تحریم ها آزاد شود مشاهده نمی شود و مردم همچنان در انتظار تغییر وضعیت خود هستند.

به گزارش لس آنجلس تایمز، با گذشت 8 ماه پس از لغو تحریم ها که در عوض محدود شدن برنامه هسته ای ایران به دست آمده، مردم ایران همچنان در انتظار مشاهده تغییری در وضعیت اقتصادی خود هستند. وعده های حسن روحانی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و افزایش سطح درآمدها هنوز محقق نشده است. سرمایه گذاری خارجی به کندی در حال تحقق یافتن است و  قیمت کالاهای اساسی همچنان در حال افزایش است.

در راسته های مختلف بازار بزرگ تهران نیز که مغازه داران اجناس مختلف ایرانی را برای جذب مشتری در ویترین ها چیده اند، بازاریان نظر مشابهی دارند.

بهناز عباسی، حسابدار 26 ساله در این باره می گوید: «از زمان لغو تحریم ها، وضعیت بدتر هم شده است.»

عباسی و نامزدش که یک برق کار است گفتند، قیمت گوشت و برخی سبزیجات در طی 2 سال گذشته 2 برابر شده است. حتی مجموع درآمد دو تای آنها به زور کفاف اجاره ماهیانه 300 دلاری یک آپارتمان کوچک در شرق تهران را می دهد.

وی افزود: «ما فکر می کردیم وضعیت بهتر می شود... اما برای ما انگار اصلا توافق هسته ای در کار نبوده است.»

بسیاری امریکا را مقصر می دانند که تحریم های هسته ای را لغو کرده، اما دیگر تحریم های مالی علیه ایران را در زمینه تروریزم و برنامه موشکی همچنان حفظ کرده است. این تحریم های پابرجا بسیاری از سرمایه گذاران خارجی از جمله بسیاری از شرکت های اروپایی و آسیایی را ترسانده است. آنها نگران اند که مبادا فعالیتشان در ایران موجب نقض تحریم های امریکا شود. تهران واشنگتن را به نقض روح برجام متهم می کند.

ایران همچنان از سیستم مالی آمریکا محروم است و این بدان معناست که نمی تواند به دلار معامله کند. دولت اوباما در حال بررسی این مسئله است که آیا می تواند اجازه دسترسی محدود ایران به دلار را بدهد یا نه؛ اقدامی که جمهوری خواهان و برخی دموکرات ها در کنگره مخالف آن اند.

در سطح شهر تهران، نشان چندانی از ده ها میلیون دلار دارایی ای که قرار بود پس از لغو تحریم ها آزاد شود مشاهده نمی شود.  مقامات ایرانی نگفته اند که با 400 میلیون دلاری که از امریکا گرفته اند چه کرده اند.

برخی تحلیلگران در تهران معتقدند دولت بخش عمده ای از پول های آزاد شده را برای پرداخت بدهی هایش به ویژه در بخش ساخت و ساز صرف کرده است.

با این حال، سرمایه گذاری چشمگیر چندانی دیده نمی شود. برخی ایرانی ها دولت روحانی را بابت بالا بردن غیرواقع بینانه انتظارات اقتصادی از برجام مقصر می دانند.

امیر خالدی، کفش فروش در این باره گفت، وی به این امید از دیپلماسی هسته ای حسن روحانی حمایت کرده تا شاهد ورود اجناس آمریکایی و اروپایی به بازار ایران باشد. اما از زمان لغو رسمی تحریم ها، این امیدها کمرنگ شده است.

خالدی افزود: «کاخ سفید همواره می گوید، اگر ایران همکاری کند...»

«خب ایران همه کاری انجام داده، اما (طرف مقابل) به تعهداتش عمل نکرده است.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها