کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سهم غول های واردات خودرو به ایران از مجوز


کد خبر : ۲۶۸۳سه شنبه، ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸:۴۵۶۸۱۹ بازدید

در حال حاضر در سیستم ثبت سفارش، 107 دستگاه خودرو مجاز به ورود به کشور هستند.
سهم غول های واردات خودرو به ایران از مجوزسهم غول های واردات خودرو به ایران از مجوز

واردات خودرو در ایران منوط به گذراندن مراحل قانونی دشواری است. در اولین مرحله متقاضی واردات خودرو باید به سیستم ثبت سفارش مراجعه کند تا از مجاز بودن واردات خودروی مورد نظر خود آگاه شود.

در حال حاضر در سیستم ثبت سفارش، ۱۰۷دستگاه خودرو مجاز به ورود به کشور هستند. در این فهرست انواع خودروهای خارجی از بی ام و تا ولوو، رنو و فیات به چشم می خورد. البته لازم به ذکر است که تمامی این خودروها، خودروهایی با ظرفیت کمتر از ۲۵۰۰سی سی هستند. در دی ماه سال ۹۱، وزارت صنعت، معدن و تجارت از جلوگیری از واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور خبر داد و برمبنای آن قانون تنها ۲۸ مدل خودرو مجاز به واردات به کشور بودند. واردات لوکس هایی چون مازراتی، پورشه و مرسدس بنز کماکان ممنوع است. با اینحال واردکنندگان به سراغ مدل های متنوع تری رفته اند تا بتوانند انحصار بازار را بشکنند.

سال گذشته در حالیکه واردات پورشه، بنز و مازراتی به ایران فراگیر شده بود، واردات بی ام و آلمان تقریبا قطع شده بود. اما حالا بازار ایران از رقبای آلمانی بی ام و خالی شده و بی ام و یکه تاز خودروسازان آلمانی در ایران است. اما علیرغم تمام اینها هنوز «گرامی ها» با واردات برندهای کره ای و چینی غول واردات خودرو در ایران محسوب می شوند. طبق این فهرست، ۳۱.۷درصد از خودروهای مجاز وارداتی مربوط به شرکت های جیلران، اطلس موتور و آسان موتور است که مالکیت آنها را خاندان گرامی در دست دارد.

گرامی ها روزگاری به واردات میتسوبیشی و کوماتسو مشغول بودند و حالا نیز واردات هیوندایی و کیا و البته جیلی! این کارنامه کاری «گرامی‌ها» در حوزه واردات خودروست که شروع آن به حول و حوش سال ۱۹۹۰ میلادی برمی‌گردد.

نگاهی به آمار واردات خودرو می‌گوید که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد خودروهای وارداتی به کشور را این سه شرکت به خصوص « آسان موتور » و « اطلس خودرو » برعهده دارند. البته لازم به ذکر است که اکثر خودروهای مجاز وارداتی شرکت های خاندان گرامی، تا تاریخ ۲۰دی ماه اجازه ورود به کشور را دارند. این در حالیست که تویوتا و بی ام و تا آخر سال اجازه واردات را دارند.

بعد از گرامی های، این حدادها هستند که بیشترین سهم را در فهرست مجاز وارداتی ها دارند. «حداد»ها ریش سفید واردات خودرو به ایران هستند. تا پيش از خاندان گرامی، خانواده «حدادها» با آوردن تويوتا به ايران، بازيگر شماره يك بازار خودرو داخل بودند . هرچند سابقه فعاليت «گرامي‌ها» در حوزه خودرو كمتر از «حدادها» است، اما اين روزها اين هيوندايي و كياست كه بيش از امثال تويوتا در خيابان كشور به چشم مي‌آيند.

اما بی ام و، سومین خودرویی است که با ۱۱درصد، بیشترین سهم را در کسب مجوز برای ثبت سفارش به دست آورده است. بی ام و تا قبل از اینکه توسط پرشیا خودرو وارد شود، توسط علی نوریانی نماینده سابق بی ام و در ایران، به ایران وارد می شد. وی برخلاف پرشیا خودرو، نمایندگی مستقیم از آلمان داشت. اما طی اتفاقاتی پرشیا خودرو تشکیل شد و آنطور که خود نوریانی در سال گذشته گفته است تنها ۳۳درصد سهام در شرکت پرشیا خودرو دارد و ۶۷درصد از سهام واردات در اختیار استان شاه عبدالعظیم است . 


 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها