کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هدف‌گذاری بانک مرکزی برای تک‌رقمی کردن سود بانکی


کد خبر : ۲۵۶۱۲یکشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۴۹۲۹۲۲ بازدید

رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید سیاست کاهش سود سپرده‌های بانکی تا هم‌سو کردن آن به میزان تورم ادامه خواهد داشت. حداکثر سود سپرده‌ها ...

رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید سیاست کاهش سود سپرده‌های بانکی تا هم‌سو کردن آن به میزان تورم ادامه خواهد داشت. حداکثر سود سپرده‌ها در حال حاضر 15 درصد تعیین شده اما برخی بانک‌ها آن را رعایت نمی‌کنند.

ولی‌الله سیف دو برنامه مهم بانک مرکزی در سال جاری را تک‌نرخی کردن ارز و کاهش سود سپرده‌های بانکی "تا مرز تک‌رقمی" عنوان کرد.

رئیس کل بانک مرکزی اول مرداد ماه تاکید کرد که تا پایان سال سود سپرده‌ها و بهره تسهیلات بار دیگر کاهش می‌یابد.

بانک‌های ایران اول تیرماه توافق کردند حداکثر سود سپرده‌ها را از ۱۸ درصد به ۱۵ درصد کاهش دهند. یک هفته بعد شورای پول و اعتبار به کاهش بهره تسهیلات بانکی رأی داد.
بیشتر بخوانید: نوبخت: تورم پس از سال‌ها در خرداد ماه تک رقمی شد

تورم تک‌رقمی

بنا به گزارش‌ها شورای پول و اعتبار هشتم تیرماه تصمیم گرفت حداکثر بهره تسهیلات بانکی از ۲۲ به ۱۸ درصد کاهش یابد. تمام بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری موظف شدند از ۱۶ تیرماه این مصوبه را رعایت کنند.سیف به شبکه خبر گفته است: «بانک مرکزی حساسیت ویژه‌ای در خصوص نرخ سود بانکی داشته و تا به حال روند خوبی را در این زمینه طی کرده است اما هدف نهایی ما کاهش نرخ سود بانکی تا مرز نرخ تورم است.»

سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چندی پیش در نخستین گزارش خود به مجلس دهم گفت: «ضمن تشکر از همکاران محترم در وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور و بانک مرکزی در جهت موفقیتی که در اقتصاد ایران حاصل شده است؛ برای نخستین بار پس از سال‌ها تورم سالانه ایران تک رقمی شد.»

محمدباقر نوبخت با استناد به تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران اعلام کرد که میزان تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ۹۵ نسبت به دوره مشابه منتهی به خرداد سال گذشته به ۹ و نیم درصد کاهش یافته است.

بدهی کلان دولت به بانک‌ها

کاهش دستوری سود سپرده‌ها با مقاومت برخی بانک‌های خصوصی و موسسه‌های مالی و اعتباری روبرو شده است. ولی‌الله سیف با تائید این مسئله می‌گوید برخی بانک‌ها در رعایت سود تعیین شده "تخلف یکی دو درصدی دارند" و بانک مرکزی "تا حصول نتیجه" این موضوع را پیگیری می‌کند.

بانک‌های ایران با کمبود منابع روبرو هستند و با ترفندهای مختلف از جمله ارائه مشوق‌ها و سود بالاتر از حد مجاز سعی در جذب سپرده‌های مردم دارند.

در کنار سوءمدیریت و فساد مالی، یکی از مهم‌ترین معضلات بسیاری از بانک‌ها و موسسه‌های مالی بدهی هنگفت دولت به آنهاست. نوبخت اعتراف می‌کند که دولت یکی از بزرگترین بدهکاران به سیستم بانکی است و میزان این بدهی به ۴۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بلاتکلیفی وام‌های ازدواج

مطابق گزارش‌ها دست‌کم ۴۵ درصد از بنگاه‌های تولیدی ایران غیرفعال و نیمه فعال هستند. سخنگوی دولت تعداد این بنگاه‌ها را ۷۵۰۰ واحد اعلام کرده است. دولت امیدوار است با اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ به منابع مالی جدیدی دست پیدا کند و از طریق بازپرداخت بدهی خود به بانک‌ها توان تسهیلات‌دهی آنها به بنگاه‌های اقتصادی را افزایش دهد.

در شرایط حاضر بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری نه تنها از دادن تسهیلات به بنگاه‌های غیرفعال تولیدی عاجرند که برای پرداخت وام ده میلیون تومانی ازدواج نیز که دو ماه پیش تصویب شد منابع کافی در اختیار ندارند.

خبرگزاری ایسنا جمعه اول مرداد گزارش داد که تا کنون ۴۵۰ هزار تقاضای وام ازدواج ثبت شده و برآورد می‌شود این تعداد تا پایان سال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تقاضا برسد.

بنابر این گزارش بانک‌ها برای پاسخگویی به این متقاضیان ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارند در صورتی که کل "منابع قرض‌الحسنه جاری" بانک‌ها که قرار است بخشی از آن صرف پرداخت این وام‌ها بشود ۵ هزار میلیارد تومان بیشتر نیست. بر اساس بخش‌نامه دو ماه پیش بانک مرکزی قرار است پرداخت وام‌های ازدواج از دوم مرداد آغاز شود. وام ازدواج پیش از این سه میلیون تومان بود که همان هم به بسیاری از متقاضیان تعلق نمی‌گرفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها