کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پايان ميهمانی سرمايه‌گذاران در بازار طلا


کد خبر : ۲۵۳۱۱شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴:۳۹۲۰۵۰ بازدید

در بازار نخستين روز هفته، ليره تركيه به دنبال كودتاي جمعه شب تركيه با روند كاهشي روبه‌رو شد و 1225 تومان فروخته شد و در ساعات ابتدايي ...
پايان ميهمانی سرمايه‌گذاران در بازار طلاپايان ميهمانی سرمايه‌گذاران در بازار طلا

در بازار نخستين روز هفته، ليره تركيه به دنبال كودتاي جمعه شب تركيه با روند كاهشي روبه‌رو شد و 1225 تومان فروخته شد و در ساعات ابتدايي باعث رشد طلا در بازار جهاني شد. اين در حالي است كه مردم تركيه در اوضاع ناآرام اين كشور، براي برداشت پول‌هاي خود جلو عابربانك‌ها صف بسته بودند. همچنين در بازار ايران دلار امريكا 3511 تومان، يورو 3917 تومان، يوآن چين 541 تومان و پوند انگلستان 4705 تومان فروخته مي‌شود.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تعادل، فعالان بازار طلا و ارز معتقدند كودتاي نافرجام تركيه تاكنون تاثير قابل توجهي بر بازارها و معاملات طلا و ارز به دنبال نداشته است. به‌طوري كه در معاملات ديروز، يك گرم طلاي 18 عيار نيز 111هزار و 488 تومان دادوستد شد. نرخ هر اونس طلا در بازارهاي جهاني نيز با 10دلار و 10 سنت افزايش قيمت نسبت به آخرين روز كاري هفته گذشته، يك هزار و 338 دلار و 10سنت اعلام شده است.

سكه تمام طرح جديد يك ميليون و 95 هزار تومان فروخته مي‌شود. نيم سكه بدون تغيير قيمت 551 هزار تومان و ربع سكه طلاي بهار آزادي با 30 هزار ريال كاهش نسبت به پنج‌شنبه گذشته به ترتيب، 286 هزار تومان فروخته شد.

رييس اتحاديه طلا و جواهر به كاهش ۲درصدي قيمت جهاني طلا در هفته گذشته اشاره كرد و گفت: كودتاي نافرجام تركيه تاكنون تاثير قابل توجهي بر بازارها و معاملات طلا و ارز به دنبال نداشته است.

محمد كشتي‌آراي با اشاره به آخرين وضعيت بازار طلا افزود: هفته گذشته شاهد روند نزولي قيمت جهاني هر اونس طلا بوديم، به‌طوري كه با تثبيت مساله خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا قيمت آن دو درصد كاهش داشت. به گفته وي، قيمت اونس جهاني طلا در پايان هفته گذشته ميلادي در مقايسه با ابتداي هفته 25 دلار كاهش داشت و همين مساله بازار داخلي طلا را متاثر و قيمت سكه 250 هزار ريال افت كرد.

رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران با اشاره به كودتاي نافرجام شب گذشته در كشور تركيه خاطرنشان كرد: شرايط سياسي و اقتصادي تركيه تا اين لحظه تاثيري در بازارها و معاملات به دنبال نداشته، اما تاثير جزيي بر بازار ارز داشته كه البته هنوز به بازار داخلي منتقل نشده است. ديروز نرخ هر اونس طلا در بازارهاي جهاني نيز با 10 دلار و 10سنت افزايش قيمت نسبت به آخرين روز كاري هفته گذشته (پنج‌شنبه 24 تيرماه)، يك هزار و 338 دلار و 10سنت اعلام شده است. همچنين صرافان در معاملات امروز بازار آزاد، هر قطعه سكه طلاي بهار آزادي طرح جديد را با افزايش 38هزار ريالي، 10ميليون و 960 هزار ريال داد وستد كردند. محمد كشتي‌آراي در پاسخ به اينكه آيا اتفاقات جمعه شب در تركيه روي قيمت طلاي جهاني اثرگذار بوده است؟ اظهار كرد: در حال حاضر بازارهاي جهاني تعطيل هستند و تنها بورس نيويورك است كه در حال فعاليت بوده و تا ساعاتي ديگر تعطيل خواهد شد. وي افزود: قيمت جهاني هر اونس طلا در هفته گذشته كاهش يافت و امروز(ديروز) معادل ۱۳۳۷ دلار قيمت داشت. اونس جهاني طلا نيز براي معاملات در بازار نيويورك بيش از ۱۳۳۸ دلار داد و ستد مي‌شود. رييس اتحاديه طلا و جواهر با اشاره به اينكه قيمت جهاني طلا هنوز تحت تاثير تحولات تركيه قرار نگرفته است، خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه وضعيت تركيه در حال حاضر تثبيت شده نيست در اين رابطه نمي‌توان اظهارنظر مشخصي ارائه كرد. ولي آنچه قطعيت دارد، اين است كه هر نوع تحول سياسي روي شرايط اقتصادي منطقه اثرگذار خواهد بود و با توجه به اهميت تركيه در اروپا بايد منتظر بمانيم و ببينيم چه اتفاقي خواهد افتاد.

جمعه شب ارتش تركيه اعلام كرد كه عليه دولت رجب طيب اردوغان كودتا كرده و كنترل شهرهاي اصلي استانبول، آنكارا و همچنين مناطق مختلف از جمله راديو و تلويزيون دولتي، فرودگاه و پارلمان را تحت كنترل خود گرفته‌ است. اما ساعاتي بعد با حضور مردم و حاميان اردوغان، كودتاي ارتش تركيه ناكام ماند و تا اين لحظه تعداد زيادي از كساني كه در كودتا نقش داشتند توسط دولت بازداشت شده‌اند. در اين ميان مرزهاي هوايي و زميني ايران و تركيه فعلا بسته است و پروازهاي ايران براي بازگرداندن مسافران ايراني به صورت يك‌طرفه انجام مي‌شود. همچنين صادرات ايران به تركيه در پي اتفاقات و كودتاي شب گذشته، به دليل حفظ امنيت كاميون‌ها و امنيت بار، متوقف شده و مرزهاي زميني و هوايي با تركيه تا رسيدن به وضعيت ثبات بسته خواهد بود. قاعدتا ترانزيت كالا بين ايران وتركيه نيز متوقف شده است.


دلار دولتي باز هم پيش رفت

دلار دولتي به روند رو به رشد خود ادامه داد به‌طوري كه بانك مركزي روز شنبه نيز نرخ دلار را افزايشي تعيين و ۳۰۸۸تومان اعلام كرد. دلار بانكي طي يك‌سال گذشته از حدود ۲۹۵۳ تومان با رشد نزديك به ۱۳۵ توماني همراه بوده است.

 پيش‌بيني روند نزولي طلا در بلندمدت

قيمت جهاني طلا از دسامبر ۲۰۱۵ تاكنون حدود ۳۰ درصد افزايش داشته و قيمت نقره نيز با رشد ۵۰ درصدي همراه شده است.

به گزارش ماركت واچ، در اين مدت شاخص سهام اس‌اندپي 500 امريكا با رشد 5 درصدي روبه‌رو شده است. ولي برخي تحليلگران اقتصادي بر اين باورند كه روند صعودي قيمت طلا و نقره به زودي پايان خواهد يافت و سرمايه‌گذاران بين‌المللي بايد منتظر پايان ميهماني باشند.

جان لافورگ رييس بخش كنترل دارايي موسسه سرمايه‌گذاري ولس فارگوي امريكا تاكيد كرد: قيمت طلا و نقره و ساير كالاها به زودي روند صعودي را از دست خواهند داد و با كاهش مجددي روبه‌رو خواهد شد. وي تصريح كرد: به نظر من قيمت طلا در كوتاه‌مدت ممكن است تا 1370 دلار در هر اونس افزايش يابد و در صورت شكسته شدن اين سطح احتمال آن خواهد بود كه تا 1400 و 1440 دلار نيز افزايش يابد ولي در بلندمدت روند قيمت طلا و نقره نزولي خواهد شد.

اين مقام ارشد اقتصادي گفت: روند صعودي قيمت كالاها به‌طور متوسط 16 سال طول مي‌كشد و روند نزولي قيمت كالاهاي راهبردي و مهم در جهان نيز به‌طور ميانگين 20 سال است.

وي افزود: روند صعودي قيمت كالاها در بازارهاي جهاني از سال 2000 ميلادي آغاز شده و اكنون به نظر مي‌رسد كه دوران نزولي قيمت كالاهاي راهبردي آغاز شده است. قيمت طلا در آگوست 2011 ميلادي به بيش از 1900 دلار در هر اونس رسيد و قيمت هر اونس نقره نيز به مرز 50 دلاري رسيده بود.

قيمت طلا در دسامبر 2015 ميلادي به كمتر از 1050دلار و قيمت هر اونس نقره نيز به 14دلار رسيده بود. اين نشانگر كاهش 45درصدي قيمت طلا و 72درصدي قيمت نقره نسبت به آگوست 2011 ميلادي بوده است. وي افزود: به نظر من قيمت طلا و نقره به زودي روند نزولي دسامبر 2015 را از سر خواهد گرفت. به نظر مي‌رسد، قيمت طلا در كوتاه‌مدت تخت تاثير روند نوسانات ارزش دلار امريكا و آمارهاي مهم اقتصادي منطقه يورو و امريكا قرار خواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها