کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تورم چگونه مهار شد؟


کد خبر : ۲۴۷۷جمعه، ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳:۳۵۳۲۹۹ بازدید

بانک مرکزی با انتشار گزارشی به تشریح عملکرد 100 روزه خود در خصوص مهار تورم پرداخت.

متن کامل گزارش بانک مرکزی بدین شرح است:

تورم عموماً به معنی افزایش مداوم و مستمر سطح عمومی قیمت ها در نظر گرفته میشود. رشد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (نرخ تورم) در مناطق شهری ایران معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می رسد. این شاخص به عنوان وسیله ای برای اندازه گیری سطح عمومی قیمت ها، یکی از بهترین معیارهای سنجش قدرت خرید داخلی پول کشور بشمار می رود. مروری بر این شاخص از ابتدای سال 1391 به بعد یافته های ذیل را بیان می کند:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در پایان اسفند ماه سال 1390(ابتدای فروردین ماه 1391) برمبنای سال پایه 100=1390 در سطح 110.4 بود که در پایان مردادماه 1392 به عدد 173.7 رسید. بنابراین شاخص تورم در مدت 17 ماه مذکور، ماهانه به طور متوسط  2.9 درصد رشد داشته است.  پس از مرداد ماه 1392 به طور قابل ملاحظه ای از آهنگ رشد این شاخص کاسته شده است بطوریکه  رشد ماهانه شاخص مذکور در ماههای شهریور، مهر و آبان 1392 به طور متوسط به 1.3 درصد رسیده است.

بررسی تغییرات شاخص فوق نشان می دهد که بیشترین تغییر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در هر ماه  نسبت به ماه قبل در بهمن ماه 1391 با 5.3 درصد اتفاق افتاده است. درصد تغییر مذکور در خرداد ماه 1392 معادل 3.4 درصد و در ماه های شهریور، مهر و آبان به ترتیب 1.7 درصد، 1.2 درصد و 1.0 درصد بوده است. این رخ داد نشانگر آن است که اقتصاد به توفیقاتی دست یافته و توانسته است با ایجاد ثبات نسبی، آرامش قابل ملاحظه ای را در بازار کالاها و خدمات مصرفی فراهم کند.

بانک مرکزی در جهت دستیابی به ثبات اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی در 100 روز اول خدمتگذاری دولت یازدهم سعی بر این داشته است که با اتخاذ سیاست های اصولی و ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز از شدت انتظارات تورمی که  یکی از عوامل موثر بر تورم است، بکاهد. لذا کاهش نرخ تورم که یکی از شاخص های مهم در ارائه تصویر وضعیت عملکرد اقتصاد می باشد، نشان می دهد که وضعیت اقتصاد کلان رو به بهبود است .

جدول زیر وضعیت تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران درماه های مختلف سال 1391 و 1392 را نشان می دهد:

جدول تورم

تورم

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها