کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ادامه نوسان تولید و واردات در بازار گندم ایران


کد خبر : ۲۴۶۶پنجشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴:۲۸۳۳۵۳ بازدید

مقایسه آمارهای گمرک نشان می دهد که طی هشت ماهه ابتدایی سال جاری واردات گندم به کشور در مقایسه با سال 91 بالغ بر 122 درصد کاهش داشته است.

حسن روحانی در گزارش یکصد روزه خود اشاره به این نکته کرد که در تاریخ 12 مرداد ماه و همزمان با تحویل گرفتن دولت، مطلع شده تنها معادل نیاز سه روز کشور گندم در سیلوها موجود است و البته در ادامه تاکید کرد خرید گندم و دیگر اقلام اساسی انجام شده  و امروز دیگر کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

نگاهی به آمارهای گمرک کشور نیز نشان می دهد، طی هشت ماهه نخست امسال در مقایسه با سال 91 واردات گندم به کشور به شدت افت پیدا کرده است، طی هشت ماهه سال 92 میزان واردت ثبت شده گندم به کشور رقمی معادل 2 میلیون تن بوده است در حالی که آمارها نشان میدهد در هشت ماهه نخست سال 91 میزان واردات گندم به کشور رقمی معادل 4.5 میلیون تن بوده که مقایسه این دو رقم به خوبی نشان از افت شدید واردات گندم به کشور دارد.

اما این افت واردات ناشی از چیست؟ در 12 مهرماه امسال عباس رجائی رئیس کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای با خانه ملت اعلام کرد که امسال میزان تولید گندم در کشور بالغ بر 12 تا 14 میلیون تن گندم است.

با توجه به آنکه میزان مصرف سالانه گندم کشور در حال حاضر با احتساب سرانه مصرف 190 کیلوگرمی در سال می توان گفت اگر وعده رئیس کمیسون کشاورزی محقق شود نیازی به واردات گندم در کشور وجود ندارد.

البته فصل برداشت گندم در آخر تابستان و ابتدای پاییز است و امسال بنا به گفته مسئولان دولت دهم خرید تضمینی دولتی 4 میلیون تن بوده است، حال با توجه به این ارقام باید دید چرا دولت یازدهم با سیلوهای خالی گندم مواجه شده است.
 

واردات گندم از سال 72 تا 93


در روزهای گذشته خبر مفقود شدن 4 میلیون تن گندم منتشر شده بود که البته تائید و تکذیب نشد ولی در نهایت می توان این دو موضوع را حداقل به دلیل تشابه عددی به هم مرتبط دانست.

در نهایت باید دید طی چند ماهه پایانی سال میزان واردات گندم به کشور چه میزان خواهد بود، روند واردات گندم اگر چه در چند سال گذشته فراز و فرود فراوانی داشته است ولی آمارها نشان میدهد طی سال 1372 تا 1391 متوسط سالانه واردات گندم به کشور قمی معادل 3 میلیون تن بوده ، بالاترین میزان واردات گندم مربوط به سالهای 80 و 91 است که به ترتیب میزان واردات گندم کشور به 6.8 و 6.7 میلیون تن رسید، و کمترین میزان مربوط به سالهای 84 و 88 است که به ترتیب میزان وارداتی معادل 105 و64 هزار تن به ثبت رسیده است.

متوسط هزینه صورت گرفته برای واردات هر تن گندم نیز در این دوره معادل 617 میلیون دلار بوده، بیشترین هزینه صورت گرفته برای واردات گندم مربوط به سالهای 87 و 91 است که ترتیب 2 و 2.8 میلیارد دلار برای واردات گندم به کشور هزینه شده است.نکته قابل تامل دیگر افزایش قیمت گندم وارداتی در دو ساله اخیر است، در سال 89 هر تن گندم وارداتی به کشور معادل 23 دلار قیمت داشته است، در سال 90 این قیمت به 32 دلار رسیده، در سال 91 و 92 قیمت هر تن گندم وارداتی به 39 دلار افزایش یافته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها