کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فردا آخرین مهلت تکمیل اظهارنامه مالیاتی + 5 توصیه


کد خبر : ۲۴۳۵۳یکشنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۵۹۶۵۷۰ بازدید

تنها دو روز فرصت باقی مانده است تا اظهار نامه مالیات بر درآمد مشاغل خود را تکمیل کنید. پس اگر صاحب شغلی هستید، امروز یا فردا از طریق ...
فردا آخرین مهلت تکمیل اظهارنامه مالیاتی + 5 توصیهفردا آخرین مهلت تکمیل اظهارنامه مالیاتی + 5 توصیه

تنها دو روز فرصت باقی مانده است تا اظهار نامه مالیات بر درآمد مشاغل خود را تکمیل کنید. پس اگر صاحب  شغلی هستید، امروز یا فردا از طریق اینترنت اظهار نامه خود را پر کنید. البته بد نیست قبل از این که اظهارنامه خود را تکمیل کنید، توصیه های 5 گانه زیر را بخوانید.

1. حتما اظهارنامه را تا فردا تکمیل کنید

اگر صاحب شغلی هستید تا امروز اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خود را پر نکردید، بلافاصله این کار را انجام دهیدو تا 31 خرداد آن را تکمیل کنید. چرا که پر نکردن اظهار نامه مالیاتی به منزله از دست دادن بخش زیادی از معافیت ها و فرصت هاست. اولین مزیت تکمیل اظهارنامه، استفاده از معافیت های مالیاتی است. اگر درآمد ماهانه شما در سال گذشته از 1 میلیون و 150 هزار تومان کمتر باشد، از مالیات معاف می شوید. البته این معافیت منوط به پر کردن اظهارنامه است. دومین مزیت تکمیل اظهارنامه در زمان مقرر، فرار کردن از جریمه است. بنابر قانون، اگر اظهارنامه خود را تکمیل نکنید باید 30 درصد مالیات را جریمه بپردازید. جریمه ای که قابل بخشش هم نیست. علاوه براین، در صورتی که اظهار نامه خود را برای سه سال متوالی تکمیل نکنید، مشمول مجازات می شوید. این مجازات به صورت حبس 6 ماه تا 2 سال، جزای نقدی 2 تا 8 میلیون تومانی و... تعریف شده است.پس تا دیر نشده است، اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی تکمیل کنید.

2. درآمد خود را به میزان سال قبل اظهار کنید

اگر هنوز اظهارنامه خود را پر نکرده اید، باید بدانید که بهترین حالت برای شما، قبول مالیات سال قبل است. چرا که براساس، توافق اصناف و سازمان مالیاتی، میزان مالیات سال قبل را می توانید برای امسال درج کنید. البته این موضوع تنها برای مشاغل بند ج صادق است. لذا در صورتی که شما مالیات سال گذشته خود را قبول دارید، می توانید آن را قطعی نمایید اما اگر در اظهارنامه مقادیر کمتر از مالیات سال گذشته را درج کنید، ماموران مالیاتی دفاتر فروش شما را بررسی خواهند کرد و بعد از بررسی ها مالیات متناسب با درآمد شما را درج می کنند. بنابراین، کم خطر ترین راه برای اظهار مالیات، درج رقم مالیات سال 93 است.

3. معافیت ها را دنبال کنید

براساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، یکسری معافیت مشمول حال شما می شود. مهم ترین این معافیت ها در ماده 84 قانون درج شده است که براساس آن درآمد های زیر 1 میلیون و 150 هزار تومان در ماه از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند. البته شرط استفاده از این معافیت، تکمیل اظهارنامه تا پایان خرداد است. علاوه براین معافیت، موارد دیگری نیز در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم وجود دارد که با مراجعه به آن می توانید از آن ها استفاده کنید. هر چند در مورد مشاغل بند ج قانون معافیت های اندکی وجود دارد اما برخی از مشاغل نظیر فعالیت های مرتبط با گردشگری می توانند از این معافیت ها بهره مند شوند.

4. مالیات شما چگونه محاسبه می شود

یک سوال همیشگی برای مودیان وجود دارد و آن چگونگی محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل آن هاست. جدول زیر نرخ مالیات را برای درآمد های مختلف نشان می دهد. از آن جایی که اظهارنامه مالیاتی شما مربوط به سال 94 است، میزان معافیت رقم 13میلیون و 800 هزار تومان در سال است. یعنی درآمد شما تا سطح 13 میلیون و 800 هزار تومان در سال از مالیات معاف است اما برای درآمد های بیشتر از این مقدار مالیات با نرخ های متفاوتی اعمال می گردد. این نرخ از 15 درصد برای درآمد های پایین شروع می شود تا 25 درصد برای درآمد های بالا ختم می شود. برای سادگی فرض کنید فردی ماهانه 2میلیون تومان سود دارد. درآمد این فرد در سال 24 میلیون تومان می باشد که 13 میلیون و 800هزار تومان آن از مالیات معاف است و 10میلیون و 200هزار تومان آن مشمول مالیات می شود. با توجه به این که مبلغ زیر 50 میلیون تومان است، مشمول نرخ 15 درصد می شود و مبلغ 1 میلیون و 530هزارتومان مالیات برای این فرد در نظر گرفته می شود اما اگر فردی ماهانه 10میلیون تومان درآمد داشته باشد، مالیات سالانه او برابر با 20 میلیون و 430 هزار تومان می شود.


جدول پرداخت مالیات


5. توصیه هایی برای مودیان سال اولی مشاغل

اگر چنانچه به تازگی شغلی برای خود دست و پا کرده اید و مشمول بند ج قانون مالیات های مستقیم می شوید، لازم است بدانید که طبق قانون باید 4 ماه بعد از آغاز به کار، این موضوع را به سازمان امور مالیاتی و دارایی اطلاع بدهید. در غیر این صورت، نه تنها معافیت های مالیاتی شما از بین می رود بلکه مشمول جریمه خواهید شد. مطابق قانون، اگر ظرف 4 ماه پس از شروع به کار، موضوع را به سازمان امور مالیاتی اطلاع ندهید، هم معافیت ها از بین می رود و هم 10 درصد مالیات متعلقه را باید جریمه بپردازید. نکته دیگر این که برای تکمیل اظهار نامه به کد اقتصادی نیاز مند هستید و باید هر چه سریعتر این کد را دریافت کنید.

* حبیب نیکجو - خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها