کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کارگران مشغول کارند اما بی‌حقوق!


کد خبر : ۲۴۰۱۲شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴:۰۹۱۳۰۰ بازدید

یک روز پس از هیاهوی تعطیلی کارخانه ارج و نابسامانی وضعیت کارگران آن، نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد که از سوی کارگران ...

یک روز پس از هیاهوی تعطیلی کارخانه ارج و نابسامانی وضعیت کارگران آن، نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد که از سوی کارگران یک واحد تولیدی در تبریز نگاشته شده است.

تعدادي از كارگران كارخانه كمپرسورسازي تبريز با ارسال نامه‌اي به رياست كميته امداد اين شهرستان، از اين نهاد امدادي درخواست كمك كرده‌اند. كارگرانِ بنگاه‌هايي كه گرفتار ركود شده‌اند، با تعويق در دريافت دستمزدهايشان مواجه شده‌اند و همين موضوع به مسائل كارگري در كشور دامن زده است.

طي هفته‌هاي اخير، برخي مسائل كارگري خبرساز شده است كه مهم‌ترين آن به كارگران معدن آق‌دره در آذربايجان‌غربي اختصاص داشت. حكم شلاق براي كارگران معترض، عذرخواهي وزير كار را به‌دنبال داشت. اين بار كارگراني در استان آذربايجان شرقي خبرساز شده‌اند.

كاركنان و نماينده كارگران كمپرسورسازي تبريز با ارسال نامه‌اي به كميته امداد اين شهرستان درخواست جيره مناسب غذايي به مناسبت‌ماه رمضان كرده‌اند. اين كارگران در نامه خود نوشته‌اند كه حدود 4‌ماه حقوق معوقه دارند و در تنگناي شديد مالي هستند. در اين نامه خطاب به كميته امداد آمده است: «هيچ‌گونه اقدامي از طرف مديران شركت براي حل مشكلات مالي كارگران زحمت‌كش صورت نمي‌گيرد و با توجه به قرارگرفتن در‌ماه ضيافت الهي و نياز مبرم پرسنل اين شركت به حمايت از طرف اين سازمان خير، خواهشمند است حداقل جيره مناسب غذايي به كاركنان اين شركت اختصاص داده شود.»

استمداد كارگران از نهادها و مقامات مسئول به كارگران اين واحد صنعتي محدود نمي‌شود. وزارت كار و نمايندگان مجلس نامه‌هاي زيادي از كارگران دريافت كرده‌اند كه نشان‌دهنده وضعيت نابسامان آنهاست. در روزهايي كه ماجراي تعطيلي يا عدم‌تعطيلي كارخانه ارج به رويدادي پرحاشيه بدل شده است، وضعيت كارگران اين مجموعه با سابقه نيز بيشتر مورد توجه قرار گرفته است اولين كارخانه لوازم خانگي كشور طي ماه‌هاي گذشته و البته در طول سال‌هاي گذشته با تعديل نيرو مواجه شده است. كارگران اين كارخانه 23 دي‌ماه سال گذشته با ارسال نامه‌اي خطاب به مقامات ارشد دولتي ازجمله وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، خواستار رسيدگي به وضعيت اين كارخانه شدند.


ركود كسب و كار و بيكاري

كاهش ظرفيت توليد در كارخانه‌ها و تعطيلي برخي واحدهاي توليدي موجب بروز مسائل كارگري شده است. آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه در سال 94تعداد 214هزار نفر به بيكاران كشور اضافه شده و نرخ بيكاري با افزايش 0.4درصدي به 11درصد رسيده است. گزارش مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه تعداد بيكاران در سال 94معادل 214هزار نفر افزايش يافته و مجموع بيكاران رسمي را به 2ميليون و 729هزار و 92نفر رسانده است. مركز پژوهش‌هاي مجلس اما در گزارش خود در مورد بيكاري، آمار بيكاران را 6.5ميليون نفر اعلام كرده است.

محسن رناني استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان معتقد است كه تعداد واقعي بيكاران را بايد 10ميليون نفر دانست. او معتقد است كه بيكاري در حال تبديل شدن به غولي بي‌شاخ و دم در اقتصاد است. رناني مي‌گويد: در حال حاضر شاهد طولاني‌ترين ركود ايران هستيم. اگر از سال84تا 93جمعيت شاغل كشور را بررسي كنيم، تغييرات چنداني نكرده است و در طول 10سال تنها يك ميليون به جمعيت شاغل كشور افزوده شده است. او چنين ادامه مي‌دهد: تعداد كارگاه‌هاي بالاي 10نفر از سال 1383 تا 1392از 16هزار به 14هزار كاهش يافته است.

حميد حاج‌اسماعيلي، كارشناس بازار كار در اين زمينه به "روزنامه همشهري" مي‌گويد: كارگران و نيروهاي انساني نخستين گروه‌هايي هستند كه از ركود آسيب مي‌پذيرند. وي ادامه مي‌دهد: نرخ بيكاري 25درصدي براي جوانان، نرخ بالاي بيكاري زنان و ورود فارغ‌التحصيلان جديد به بازار كار، هشدارهاي جدي براي بازار كار محسوب مي‌شوند كه بايد به آن توجه داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها