کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلایل کاهش نرخ تورم + جدول


کد خبر : ۲۳۶۸شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶:۰۰۴۳۷۴ بازدید

جدیدترین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد رشد عوامل تاثیرگذار بر افزایش نرخ تورم تا حدود زیادی متوقف شده است.

جدیدترین آمارهای بانک مرکزی در مورد نرخ تورم نشان می‌دهد که میانگین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی(نرخ تورم) که از مهرماه سال جاری روند افزایشی آن متوقف شده بود، از آبان ماه روند نزولی به خود گرفته است.

نرخ تورم نقطه به نقطه نیز برای پنجمین ماه متوالی در آبان ماه امسال کاهش یافته است. در عین حال نرخ تورم میانگین در آبان ماه پس از 38 ماه افزایش، وارد مدار کاهش شد و در اصل مهرماه آخرین ماه افزایش نرخ تورم بود.براساس پیش بینی های دولت و آمارهای اعلامی، دولت قصد دارد که نرخ تورم را به حدود 30 درصد در پایان سال جاری تقلیل دهد، بنابران کاهش 10 درصدی نرخ تورم تا پایان سال را شاهد خواهیم بود.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این کاهش نرخ تورم را یکی از نشانه های رونق در اقتصاد اعلام کرده و گفته بود: خوشبختانه در ماههاي اخير نرخ تورم نقطه به نقطه كاهش پيدا كرده و اميدو اريم تا پايان سال شاهد تداوم اين روند اميد بخش باشیم.

یکی از اهداف دولت تدبیر و امید نیز بهبود وضعیت معیشتی مردم اعلام شده بود که این اتفاق جز با کاهش نرخ تورم رخ نمی دهد. کارشناسان اقتصادی یکی از مهمترین دلایل کاهش نرخ تورم را جو روانی حاکم و انتظارات مثبت شکل گرفته در جامعه می دانند که به کنترل تورم کمک می کند.پیش از این نیز پیش بینی شده بود که ابتدا رشد تورم نقطه به نقطه متوقف شود و پس از آن نرخ تورم میانگین که همین اتفاق افتاد. اما با این وجود شاخص اجاره بهای مسکن که یکی از مهمترین شاخص ها در تعیین نرخ تورم محسوب می شود، همچنان بالا است، اما سایر متغیرهای تاثیرگذار رشد چندانی ندارند.در عین حال کاهش پایه پولی، کاهش قابل توجه رشد نقدینگی و ثبات نرخ ارز از مهمترین دلایل تاثیرگذار بر کاهش نرخ تورم است. نرخ ارز در ماه های گذشته روند با ثباتی داشته و در برخی موارد با کاهش همراه بوده است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان عنوان می کنند که خالی شدن تاثیر نقدینگی مسکن مهر و اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها که تاثیر زیادی در افزایش نرخ تورم داشته است، از بین رفته و یکی از مهمترین دلایل کاهش نرخ تورم همین موضوع است.مسئولان بانک مرکزی همواره مطرح می کنند که نرخ تورم میانگین 24 ماه قیمت کالاها است و تاثیرات یک ماه یا دو ماه بر شاخص تورم چندان ملموس نیست؛ بنابراین باید در بررسی روند تورم، ابتدا به سیر تورم نقطه به نقطه توجه کرد و وقتی این متغیر، تثبیت شود می‌توان با وقفه‌ای چند ماهه انتظار کاهش رشد تورم را داشت.


p8rjrc8zf7e0njyer6z.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها