کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلایل افزایش قیمت برنج در بازار گیلان


کد خبر : ۲۳۳۴۴شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۳۱۱۶۶۵ بازدید

نبود برنج کافی در بازار از یکسو و نیز افزایش رغبت مصرف کنندگان به استفاده از برنج داخلی از سوی دیگر، زمینه ساز رشد قیمت برنج در بازار ...

نبود برنج کافی در بازار از یکسو و نیز افزایش رغبت مصرف کنندگان به استفاده از برنج داخلی از سوی دیگر، زمینه ساز رشد قیمت برنج در بازار معاملات استان گیلان شده به گونه ای که در زمان حاضر، نوع هاشمی مرغوب، افزون بر یکصد هزار ریال به فروش می رسد.

این روزها شاهد افزایش قیمت برنج در بازار معاملات استان گیلان هستیم در حالیکه کشاورزان برنجکار، هر ساله بخش عمده محصول خود را در همان آغازین روزهای برداشت یعنی اواخر مرداد و اوایل شهریورماه وارد بازار کرده و با قیمت پایین به فروش رسانده اند و تنها عده معدودی هستند که هم اکنون محصول شلتوک خود را به کارخانه های برنجکوبی داده اند. 

از سوی دیگر، فصل برنجکاری، تازه آغاز شده و در بیشتر مزارع شالیزاری، عملیات نشا به پایان رسیده و وجین کاری در حال انجام است و تا به بار نشستن محصول، حدود 70 روز زمان مانده و این شرایط زمینه ای را فراهم کرده که شاهد افزایش قیمت برنج در بازار باشیم. از سوی دیگر، تمایل مصرف کنندگان به استفاده از برنج داخلی و نیز رغبت نکردن آنان به خرید برنج های خارجی، عامل مهم و تاثیرگذار دیگری در افزایش قیمت برنج ایرانی شده است. 

تقی اسدزاده یکی از فروشندگان برنج در بازار معاملات شهر رشت روز شنبه به "ایرنا" گفت: قیمت برنج از نوع رقم هاشمی طی روزهای اخیر افزایش یافته و هم اکنون نوع مرغوب آن بالای یکصد هزار ریال به فروش می رود و قیمت نیم دانه برنج هاشمی نیز از 30 هزار تا 70 هزار ریال است. 

وی ادامه داد: افزایش قیمت برنج داخلی ناشی از رغبت نکردن مردم به خرید برنج خارجی و علاقه مندی آنان به استفاده از برنج داخلی است. 

اسدزاده همچنین گفت: اواخر سال گذشته واسطه های بازار، شلتوک را گران خریدند و همین امر باعث گرانی کاذب شلتوک شد. 

وی اضافه کرد: قیمت برنج هر اندازه بالا برود، ما به عنوان خرده فروش راضی نیستیم چراکه دوست داریم برنج ارزان باشد تا همه مردم بتوانند خرید کنند و در نتیجه ما هم استفاده بیشتر از آن خواهیم کرد. یکی از کشاورزان برنجکار رودسری نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه های کاشت، داشت و برداشت برنج هر ساله به شکل محسوسی افزایش می یابد و باید قیمت برنج به گونه ای باشد که کشاورز هم، ضرر نکند. 

حسن بابایی یکی از خریداران برنج در بازار رودسر هم در گفت و گو با "ایرنا" با اشاره به خرید برنج هاشمی به قیمت 110 هزار ریال از بازار بیان داشت: معتقدم که دلالان، از وضعیت این بازار ، بیشتر منتفع می شوند چرا که کشاورزان برنجکار در همان زمان برداشت محصول، بخش اعظمی از تولید خود را پیش فروش می کنند و تنها عده معدودی هستند که برنج دارند. 

یکی از فروشندگان برنج در بازار رودسر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این زمان از سال تا هنگام بهره برداری، برنج کمیاب است و باید انتظار داشته باشیم کمی قیمت آن افزایش یابد چراکه تقاضا برای خرید، بیشتر می شود. یوسف وهابی افزود: افزایش کنونی قیمت برنج، نه دست کشاورز است و نه هیچکس دیگر، چون کمبود برنج این شرایط را ایجاد کرده است. 

فصل برنجکاری در استان گیلان به طور معمول از اواخر اسفندماه با آماده سازی زمین های شالیزاری آغاز می شود و پس از شخم زمین، کاشت جو، خزانه گیری، نشا، وجین و در نهایت تا اواسط مردادماه، با برداشت محصول پایان می یابد. استان گیلان 238 هزار هکتار مزارع شالیزاری دارد که سالانه یک میلیون و یکصد تن شلتوک تولید که از این مقدار، حدود 700 هزار تن برنج سفید تبدیل می شود. 

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جرو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای استان گیلان کشت می شود. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها