کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شکسته شدن رکورد فروش آثار هنری در تهران پس از برجام


کد خبر : ۲۳۳۲۲شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۱۹۲۰۲۳ بازدید

حراج سالانه آثار هنری در تهران روز جمعه با فروش 7.4 میلیون دلاری رکورد شکست و اثر نقاشی از سهراب سپهری در این حراجی به قیمت 873 هزار ...
شکسته شدن رکورد فروش آثار هنری در تهران پس از برجامشکسته شدن رکورد فروش آثار هنری در تهران پس از برجام

حراج سالانه آثار هنری در تهران روز جمعه با فروش 7.4 میلیون دلاری رکورد شکست و اثر نقاشی از سهراب سپهری در این حراجی به قیمت 873 هزار دلار(بالغ بر 3 میلیارد تومان) فروخته شد.

به گزارش آسوشیتد پرس، حراج سالانه آثار هنری در تهران روز جمعه با فروش 7.4 میلیون دلاری رکورد شکست و نشان داد که بازار آثار هنری در ایران بعد از توافق هسته ای، چشم انداز روشنی پیش رو دارد.

در این حراج که در هتل آزادی تهران برگزار شد، افراد شناخته شده، کلکسیون دارها و تجار حضور داشتند. مجموع فروش ها 12 درصد بالاتر از سال گذشته بود، اما تنها 79 قلم کالا در حراجی امسال فروخته شد، در حالی که تعداد فروش در سال گذشته 126 قلم بود.

قیمت آثار هنری ایرانی همچنان در حال افزایش است و بسیاری امیدوارند که با لغو تحریم ها این روند سرعت بگیرد.

 نیکبخت، کلکسیون دار آثار هنری که قبل از برگزاری حراجی به دنبال آثار می رود گفت: «آثار هنری ایرانی باید بعد از تحریم ها در سطح بین المللی عرضه شوند... هنر ایرانی هنری منحصر به فرد و با ارزش است. من فکر می کنم موزه های در سطح جهانی علاقمند به داشتن این آثار هستند.»

آثار فروخته شده در آرت شوی تهران، از مضامین سیاسی به دور بودند و در عوض مفاهیم انتزاعی، خطاطی ایرانی و نقاضی های روستایی در آنها دیده می شود.

آثار نقاش معرف ایرانی، سهراب سپهری به رقم 873 هزار دلار فروخته شد. سال گذشته، 3 اثر سپهری به رقم 875 هزار دلار فروخته شد. کارهای پروزیر تناولی، مجسمه ساز معروف نیز کار فروش را با قیمت اولیه 100 هزار دلار آغاز کرد.


xr3d6rxouggwglz5r676.jpg


در این مراسم، تبلیغات خودروهای پورشه و تلویزیون های فلت سامسونگ خودنمایی می کرد. این شرکت ها و شرکت های دیگر خارجی به دنبال توسعه بازار خود در ایران پس از لغو تحریم ها هستند.

از زمان برقراری تحریم ها، ثروتمندان ایرانی از آثار هنری به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری استفاده کرده اند، زیرا این آثار محدودیتی از نظر تحریم ها ندارند. حراجی آثار هنری تهران که از سال 2012، هر ساله برگزار می شود، هر بار فروش بیشتری را به خود اختصاص می دهد. سال گذشته، میزان فروش آثار در این حراجی به 6.6 میلیون دلار رسید.

 رجبی، یک علاقمند آثار هنری گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم، اکثر خریداران کلکسیونرها هستند.»

حتی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز از قدرت هنر ایرانی در سرعت بخشیدن به حرکت موتور اقتصاد ایران تمجید کرده است. وی در ماه می گفت: «فرهنگ و هنر درحال هدایت نیروها به سمت تولید و اقتصاد است.»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز روز جمعه برای اعلام حمایت خود از این حراجی، روز جمعه برای مدت کوتاهی در هتل آزادی حضور یافت.

مشتریان خارجی هم می توانستند از طریق ارتباطات داخلی که از سوی آنها پول آثار را پرداخت می کنند، از این حراجی خرید کنند. به رغم لغو تحریم ها، سیستم بانکی ایران به دلیل مشکلات فنی هنوز به طور کامل به بازار بین المللی متصل نشده است.

هویت خریداران معمولا به صورت سنتی افشا نمی شود، اما احتمالا با توجه به پابرجا بودن تحریم های دولت آمریکا هیچ شهروند آمریکایی ای در این حراجی خریدی نکرده است.

اما حسین پاکدل، متصدی حراجی در پاسخ به این سوال که آیا لغو تحریم ها تاثیری بر میزان فروش ها داشته گفت: «هیچ شکی در این نیست.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها