کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

به زودی کد رهگیری محصولات دخانی اجرایی می‌شود


کد خبر : ۲۳۲۴۸پنجشنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۳۳۳۲۴ بازدید

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از اجرایی شدن کد رهگیری محصولات دخانی ظرف 3 ماه آینده خبر داد و گفت : طی 2 سال ...

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از اجرایی شدن کد رهگیری محصولات دخانی ظرف 3 ماه آینده خبر داد و گفت : طی 2 سال گذشته بیش از 70 درصد واردات تبدیل به تولید داخلی شده است.

علی اصغر رمزی در نشست هماهنگی طرح رهگیری محصولات دخانی افزود : در فروردین ماه سال جاری یک واحد تولید سیگار از مهمترین برند وارد کننده که 54 درصد واردات را به خود اختصاص می دهد در کشور افتتاح شد و در حال پیگیری هستیم که در طول سال 95 در اجرای قانون محصولات 100 درصد در داخل تولید شود و واردات رسمی این محصول پایان یابد.

رمزی اضافه کرد : سیستم توزیع سیگار به 3 بخش خاص کشوری ، استانی و خرده فروشی تفکیک و از یکسال پیش 800 مجوز استانی و 180 مجوز کشوری صادر شده و و طی ماههای گذشته پروانه خرده فروشی ساماندهی و ابلاغ شد و برای اتحادیه ، سوپر مارکت و سقط فروشی ها پروانه خرده فروشی صادر می شود.

وی ادامه داد: اجرای کد رهگیری در کالای دخانی به این معناست که یک پاکت سیگار در تمام مراحل تولید و توزیع قابل رصد خواهد بود و دستگاههای نظارتی به صورت برخط می توانند سطح بازار را رصد کنند.

به گفته وی در سال گذشته آمار رسمی واردات سیگار 16.4 میلیارد نخ و تولید داخل 30 میلیارد نخ بوده است.

 رمزی اضافه کرد کرد : روش و مکانیسم و استانداردهای طرح اواخر اردیبهشت ماه به 31 واحد تولید و وارد کننده ابلاغ شد و طی هفته های آتی اطلاعات تکمیل می شود.

در ادامه این نشست معاون برنامه ریزی  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت : قاچاق کالای دخانی از 12 میلیارد نخ در سال 93 به 9 میلیارد نخ کاهش پیدا کرد.

 علیرضا گلستانی زاده افزود : آنچه بر اساس قانون تکلیف شده اینکه برای کلیه کالاها از تولید و واردات کد رهگیری تهیه شود تا بتوان سلامت و اصالت کالا را تایید کرد و این ماموریت بر اساس ماده 13 قانون بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاهها و در راس آن وزارت صنعت ، معدن و تجارت گذاشته شده  است.

 وی اضافه کرد : در زمینه تهیه زیر ساختها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کار دقیقی انجام شده که معایب طرح شبنم و ایران کد را نداشته باشد .

گلستانی زاده اعلام کرد : انتظار داریم در حوزه کالای دخانی پایان برنامه پنجم پایان واردات رسمی سیگار باشد .

وی تصریح کرد : برای اینکه این اتفاق به درستی انجام شود همکاری شرکتهای تولید و واردات الزامی است و شرکتهای تولید سیگار که با این طرح و برنامه هماهنگ نباشند جایگزین می شوند.

این مقام مسوول اضافه کرد : در این طرح اقدامات قرار است به صورت نوبه ای بازرسی شود و گزارشات آن در حوزه پیگیری موثر خواهد بود.

به گفته وی در حوزه قاچاق محصولا دخانی تنها مشکلات اقتصادی مطرح نیست بلکه تولید غیر بهداشتی و ناسالم با برندهای نامعتبر سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

در ادامه این نشست مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت ، معدن و تجارت از تلاش این وزارتخانه برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده سیگار خبر داد و گفت : این وزارت صنعت ، معدن و تجارت  تلاش کرد که  این مالیات علیرغم پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی از 12 درصد بیشتر افزایش نیابد .

کلامی ادامه داد: اجرای عوارض به این صورت انگیزه های قاچاق را بالا می برد و نباید قیمت تمام شده به گونه ای باشد که قاچاق افزایش یابد و نیز نباید برای جلوگیری از قاچاق کمبودی در کشور احساس شود.

وی افزود : سیاست این وزارتخانه علیرغم انحصاری بودن کالای دخانی این نیست که دامد خاصی از این محل داشته باشد و مبارزه با قاچاق باید در حلقه های عرضه نیز ادامه یابد.

کلامی  تاکید کرد : باید تلاش مدیران شرکتها این باشد که ارزش افزوده حاصل از سیگار به کشور باز گردد و خود شرکتها مسوولیت اجرای کد رهگیری را بپذیرند.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت ، معدن و تجارت دیگر سخنان این نشست گفت : در اجرای این طرح تسهیل تجاری و عدم اعمال هزینه های اضافه بر سازمانهای تولید کننده و وارد کننده مد نظر بوده است و تلاش کردیم این طرح از طریق سامانه های الکترونیکی باشد.

 گرکانی نژاد اضافه کرد : با هماهنگی های پیش بینی شده شناسه رهگیری در محل تولید بر روی سیگار و مواد دخانی درج و اینکار از طریق سامانه های مربوط انجام می شود.

وی تصریح کرد : این روش روشی تعاملی است و بر خلاف طرح شبنم فرصتی فراهم است که بازخوردها به کمیته ای که به همین منظور پیش بینی شده منعکس شود تا اصلاحات مورد نیاز انجام شود.

گرکانی نژاد تاکید کرد : اگر قراراست شناسه رهگیری با لایه ای از قاچاق  مبازره کند ، این شناسه تکه ای از قطعه بزرگتری است که شناسه کالا را مطرح می سازد و مسوولین باید همکاری کنند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها