کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا تورم اردیبهشت منفی شده است؟


کد خبر : ۲۳۱۸۳چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۱۴۱۴۵۵ بازدید

یک اقتصاددان معتقد است دلایل متعددی از جمله بلاتکلیفی‌های مربوط به برجام و تردیدهای مربوط به بودجه‌ سال 1395، تورم منفی اردیبهشت ...

یک اقتصاددان معتقد است دلایل متعددی از جمله بلاتکلیفی‌های مربوط به برجام و تردیدهای مربوط به بودجه‌ سال 1395، تورم منفی اردیبهشت ماه سال جاری را رقم زده است.

حجت الله میرزایی، اقتصاددان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره منفی شدن تورم ماهانه در اردیبهشت ماه و احتمالات مطرح شده از سوی عده‌ای مبنی بر اشتباه بودن این آمار، بیان کرد: منفی شدن تورم در اردیبهشت ماه سال 1395، بعید نیست و به احتمال زیاد آمار ارایه شده درست است. در واقع اگر تاکنون نرخ‌های تورمی که از سوی مرکز آمار ایران ارایه می‌شود، پذیرفته شده باشد قاعدتا نرخ تورم منفی اردیبهشت هم باید پذیرفته شود.

او درباره تاثیرات تورم ماهانه منفی توضیح داد: کاهش قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت نسبت به فروردین نشانه‌ دوران رکود اقتصادی است. تورم منفی در کنار شاخص‌هایی مانند تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و... نشانه‌های خوبی نبوده و بیانگر آن هستند که تولید در وضعیت رونق اقتصادی قرار ندارد.

این مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، همچنین بیان کرد: با توجه به این شرایط، گر چه تاکنون سیاست‌های مقابله با تورم دولت موفق بوده است، ولی لزوما ادامه‌ این سیاست‌ها به نفع اقتصاد کشور نیست و ممکن است به تعمیق رکود دامن بزند.

وی همچنین بیان کرد: البته درباره‌ تورم اردیبهشت به یک نکته باید توجه کرد و آن این است که معمولا نرخ تورم در فروردین و اردیبهشت هر سال نسبت به ماه‌های دیگر پایین‌تر است به این دلیل که در شروع سال هنوز معاملات رونق نگرفته است. در نظر داشته باشید که شرایط در سال 1395 متفاوت با سال‌های قبل هم بوده‌است از این جهت که مثلا در ابتدای سال تکلیف بودجه سال 1395 روشن نشده بود و سال با تردیدهایی نسبت به بودجه‌ 1395 و همچنین برخی بلاتکلیفی‌های برجامی آغاز شد، بنابراین این موارد نیز مزید بر علت شده و تورم منفی ازدیبهشت ماه را رقم زده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها