کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چند راهنمایی برای خریداران تلفن همراه


کد خبر : ۲۳۰۶چهارشنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶:۰۷۶۱۳۵ بازدید

پرسش اساسی برای خریداران موبایل این است: گوشی جدید من باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تابناک : هرچند ‌انتخاب و تصمیم برای خرید یک گوشی جدید هوشمند، تا اندازه بسیاری‌‌ سلیقه‌ای و ‌بسته به نگاه خریدار است، ‌در بازار امروز و با تنوع گوشی‌های هوشمند، آگاهی از ویژگی‌های‌ یک گوشی و شرایطی که برای یک گوشی با کیفیت و خوب گفته می‌شود، ‌اهمیت ذاتی دارد. پرسش اساسی برای خریداران این است: گوشی جدید من باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
 

فراهم کردن مقدمات برای خرید یک گوشی هوشمند جدید، این روز‌ها کمی بیشتر از تصمیم، پول و رفتن به بازار است. تنوع محصولات در این بازار و سرعت تحول فناوری در گوشی‌های جدید، منجر به آن شده ‌که دامنه انتخاب خریداران به شدت افزایش یابد و تصمیم‌گیری برای خرید یک گوشی هوشمند، به امری تقریبا پیچیده تبدیل شود. در نتیجه در پاسخ به این ‌که یک گوشی هوشمند جدید باید ‌چه ویژگی‌هایی داشته باشد، بهتر است پاسخ را منوط کنیم به اینکه اساسا کاربر از یک گوشی جدید چه می‌خواهد. در این میان می‌توان یکسری از ویژگی‌های ثابت برای گوشی‌های هوشمند با فناوری‌های جدید را برشمرد که خریداران با مد نظر قرار دادن آن‌ها، می‌توانند بسیار آسانتر ‌‌برای انتخاب گوشی جدید خود تصمیم بگیرند.
 

گوشی جدید من، چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟


هرچند در روزهای اولی که گوشی‌های هوشمند و به ویژه نسل اندرویدی به بازار آمد، توجه به قابلیت‌های پردازشی و سخت‌افزاری گوشی‌ها از اهمیت اساسی برخوردار بود ـ به دلیل اهمیت پردازش سریع‌تر در لذت کار با گوشی‌های هوشمند ـ این روز‌ها با وجود پردازشگر‌های قوی در گوشی‌ها ـ از تک هسته‌ای تا چهار هسته‌ای با حافظه رم قابل توجه ـ صفحه‌های نمایش با وضوح بالا ـ ۱۰۸۰ پیکسلی ـ و همچنین پردازنده‌های گرافیکی، بهتر است کاربران بر روی آنچه ‌به اصطلاح «توازن در کاربری گوشی» خوانده می‌شود، تمرکز کنند. 

در اینجا می‌خواهیم چند نکته اساسی در همین باب‌ برای خریداران گوشی‌های هوشمند جدید را مطرح و بررسی کنیم:
 

دوربین و کیفیت عکاسی
 

گوشی جدید من، چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟


این روز‌ها یکی از ابزارهایی که در گوشی‌های هوشمند به شدت پرکاربرد ‌و به یکی از مؤلفه‌های اساسی در انتخاب کاربران تبدیل شده‌، دوربین عکاسی گوشی‌های هوشمند است. همچنین دوربین عکاسی، یکی از معدود سخت‌افزار‌ها در گوشی‌های هوشمند است که از تنوع بسیار‌ی برخوردار است. 

یکی از مهم‌ترین اشتباهات‌ بسیاری از خریداران گوشی‌های هوشمند‌، این است که بیشتر آنان کیفیت عکاسی دوربین گوشی هوشمند را وابسته به «مگاپیکسل‌های» آن می‌دانند. به این ترتیب که در نظر خریداران، کیفیت عکاسی یک دوربین ۸ مگاپیکسلی، بهتر از نمونه ۵ مگاپیکسلی است، در حالی که اساسا تعداد پیکسل‌ها در تصویر هرچند می‌تواند منجر به بهبود کیفیت تصویر شود، ‌به هیچ وجه ‌پیکسلهای بیشتر به معنی کیفیت بر‌تر نیست. کیفیت عکاسی دوربین گوشی، اساسا به لنز آن و پردازش‌های نرم‌افزاری که ‌روی عکس صورت می‌دهد ‌و بعضا فناوری متفاوت آن ‌وابسته است. برای نمونه HTC به تازگی اقدام به طراحی گوشی هوشمندی با دوربین ۴ مگاپیکسلی کرده ‌که از تکنولوژی Ultra Pixel استفاده می‌کند که در واقع معنی آن پیکسلهای بزرگ‌تر برای استفاده از طیف نور بیشتر و بهبود کیفیت تصویر است. توصیه همیشگی این است که بهترین راه برای درک کیفیت عکاسی دوربین گوشی‌های هوشمند، مراجعه به بررسی‌های تخصصی و تحلیل تصاویر نمونه از عکاسی گوشی‌ها و در ‌‌نهایت مقایسه آن در بین گوشی‌های هوشمند دیگر است.

 

کیفیت، وضوح و نوع صفحه نمایش
 

گوشی جدید من، چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟


این روز‌ها گوشی‌های هوشمند درگیر رقابتی سخت بر سر افزایش وضوح تصویر در صفحه نمایش گوشی‌ها هستند، تا جایی که اکنون گوشی‌های هوشمندی با وضوح HD و حتی Full HD در بازار یافت می‌شود؛ اما باید از خود بپرسید که آیا گوشی جدید شما لزوما باید وضوح تصویر HD یا بیشتر از آن داشته باشد؟ این پرسش از آن روی مطرح می‌شود که وضوح تصویر بالا‌تر به معنی استفاده بیشتر از باتری و پردازنده گوشی هوشمند است. اما اگر این موضوع برای شما اهمیت چندانی ندارد و وضوح تصویر را به ذخیره انرژی ترجیح می‌دهید، پرسش بعدی مربوط به انتخاب بین صفحه نمایش‌های LCD یا AMOLED است. 

صفحه نمایش‌های AMOLED معمولا بسیار روشن‌تر و براق‌تر هستند، اما در عین حال از باتری کمتری نیز استفاده می‌کنند، زیرا در این فناوری، صفحه نمایش تنها پیکسل‌هایی را روشن می‌کند که به آن‌ها نیاز دارد؛ اما از سوی دیگر، تصاویر در صفحه نمایش‌های LCD بسیار طبیعی‌تر است و رنگ‌ها بیشتر در آن واقعی هستند. در ‌‌نهایت تصمیم بین انتخاب این دو بر عهده شماست، اما زمانی که به قیاس بین دو گوشی از حیث کیفیت صفحه نمایش می‌پردازید، حتما به یاد داشته باشید که باید بدانید ‌هر کدام از گوشی‌ها از چه نوع صفحه نمایشی بهره می‌برند؛ افزون بر اینکه ‌باید گفت که وضوح بالا‌تر طبیعتا به معنی زیبایی بیشتر صفحه نمایش است.
 

عمر و ذخیره باتری
 

گوشی جدید من، چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟


‌یکی از مواردی که در گوشی‌های هوشمند تا کنون بهبود چندانی پیدا نکرده‌، عمر باتری و زمان ذخیره انرژی آن‌هاست. البته تلاش‌های زیادی در این مورد طی سال‌های اخیر انجام گرفته‌ و تا حدی زمان ذخیره انرژی باتری‌ها افزایش یافته است؛ اما با توجه به حجم انبوه فعالیت‌ها و کارهایی که با گوشی‌های هوشمند در این روز‌ها صورت می‌گیرد، هنوز باتری گوشی‌ها، پاسخگوی نیاز کاربران نیست. 

زمانی که صبحت از معضل عمر باتری و ذخیره انرژی می‌شود، دو تفکر متفاوت و ‌دو مکتب گوناگون به بیان عقاید و راهکار خود می‌پردازند. برخی از گوشی‌ها همچون خانواده Note یا در واقع خط گوشی‌های MAXX چاره این معضل را در استفاده از باتری‌های غول پیکر حتی گاهی در دامنه ۳۰۰۰ mAh می‌بینند، ولی مکتب دیگر، اندیشه دیگری دارد و مثلا سازندگان موتورولا Moto X چاره را در بهینه‌سازی سخت افزار‌ها برای کاهش استفاده از انرژی در گوشی‌های هوشمند، با‌‌ همان باتری‌های نرمال می‌دانند. ایده هر دو این مکاتب کاربردی و جوابگو بوده است؛ اما اگر در این بین دچار تردید هستید، باز هم توصیه این است که به بررسی‌های تخصصی و به ویژه نظریات دارندگان گوشی که قصد خرید آن را دارید توجه کنید. البته بخشی از این امر بسته به این است که صفحه نمایش گوشی مورد نظر شما چه اندازه‌ای دارد. مسلما صفحه نمایش بزرگ‌تر به معنی داشتن باتری غول پیکر‌تر است.
 

خلاقیت سازنده در نقاشی
 

گوشی جدید من، چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟


‌بی‌گمان بار‌ها این موضوع برای شما پیش آمده‌ که برخی از دوستانتان به شما گفته‌اند که فلان برند بهترین برند بازار است، ولی واقعیت این است که هر کدام از رقیبان در بازار گوشی‌های هوشمند، سلیقه و خلاقیت خاص خود را در نقاشی و طراحی گوشی دارند و این مورد در خصوص گوشی‌های اندرویدی بهتر درک می‌شود. 

در واقع هر کدام از سازندگان گوشی‌های اندرویدی، پوسته و تم مخصوص به خود را برای گوشی‌های ساخت خود در این سیستم عامل ارائه می‌دهند. هر کدام از این تم‌ها ویژگی‌ها و ابزار خاص خود را به شکل پیش فرض در اندروید به کار گرفته است از جمله: 

- HTC Sense – Blinkfeed and Peel: در واقع Blinkfeed و Peel دو قابلیت فوق العاده در گوشی HTC One هستند؛ اولی که ‌روی صفحه اصلی گوشی قرار دارد، یک خبرخوان برای شبکه‌های اجتماعی است که البته برای بسیاری از کاربران فوق‌العاده کاربردی است. اما دومی یعنی Peel ابزاری است که با استفاده از مادون قرمز، گوشی را تبدیل به ریموت کنترلی برای تلویزیون و سایر موارد مشابه می‌کند. 

‌ Samsung Natur UX ـ پشتیبانی از قلم و قابلیت چند پنجره‌ای: تم مخصوص سامسونگ شاید برای بسیاری یک تم ساده و بدون هیچ ویژگی بارزی باشد، اما باید گفت که این شرکت کارهای خوبی در پشتیبانی از قلم به ویژه در گوشی‌های خانواده Note کرده است. همچنین پشتیبانی این تم از قابلیت Multi-Windows یا باز کردن چندین پنجره به شکل همزمان که در بسیاری از گوشی‌های خانواده Galaxy به کار گرفته شده، این امکان را به کاربر می‌دهد که چندین برنامه را‌ همزمان اجرا کرده و از فضای صفحه نمایش به شکل حداکثری استفاده کند. 

‌Motorola ـ کنترل غیر لمسی و پیام‌های (Notifications) فعال: شاید باید گفت که تم اندرویدی موتورولا کمتر از سایر رقبایش سر و صدا کرده است. اما این شرکت به تازگی تلاش‌هایی ‌در راستای افزایش کارایی تم خود صورت داده است؛ برای نمونه، مفهوم و برنامه کنترل غیر لمسی در این تم، این امکان را به کاربر می‌دهد که تنها با استفاده از فرامین صوتی و بدون لمس صفحه نمایش گوشی را کنترل کرده و به آن دستور دهد. همچنین مفهوم Active Notification قابلیت‌های جالبی ‌به کاربر می‌دهد از جمله: اطلاع از پیام‌هایی که در راه گوشی شما هستند، دسترسی سریع و مستقیم به یک برنامه و یا روشن شدن صفحه نمایش گوشی به محض در دست گرفتن آن. 

هرچند بسیاری از این ابزار و امکانات به شکل انحصاری در دست سازندگان گوشی‌های هوشمند است، ‌می‌توان گفت که تقریبا کارایی اصلی و هدف کلی همه گوشی‌های هوشمند و به خصوص اندرویدی مشخص و تعریف شده و یکسان است. اما اگر نیازمند یک ابزار خاص در تم گوشی جدید خود هستید، بهتر است نگاهی به امکانات موجود در تم‌های سازندگان ‌بیندازید. این امر به آسانی و با یک جستجوی ساده امکان پذیر است، زیرا امروزه حرارت تبلیغات برند‌ها بر سر امکانات نرم‌افزاری‌شان، بالاست. همچنین حتی اگر از تم اصلی گوشی خود رضایت ندارید، همواره این امکان برای شما هست که با Root کردن گوشی خود، اقدام به نصب تم و پوسته دلخواه خود یا رام‌های کوک شده بر روی آن کنید، که البته پیش از آن، نیازمند کمی اطلاعات در این باب هستید.


بروز رسانی سیستم عامل 
 

گوشی جدید من، چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟



این روز‌ها، ‌قابلیت و امکان بروز شدن سیستم عامل گوشی هوشمند، به ویژه در خصوص اندروید، به یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در انتخاب گوشی جدید تبدیل شده است. این امر به ویژه در خصوص پشتیبانی از نرم افزار‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. 

برای نمونه، اندروید نسخه Jelly Bean (۴.‌۱) و بالا‌تر از آن تقریبا تمامی امکانات جدید و جذاب Google Now را در خود دارد، در حالی که نسخه Ice Cream Sandwich بیش از همه در قابلیتش به عنوان مخرج مشترکی برای پشتیبانی از اجرای برنامه‌ها شناخته می‌شود. البته گوشی‌های هوشمند اپل با سیستم عامل iOS به شکل پیش فرض از موهبت بروز‌رسانی سیستم عامل برخوردار هستند و با هر بار انتشار نسخه جدید، ‌‌رایگان قادر به بروزرسانی سیستم عامل خود هستند، اما این موضوع در ‌همه اندرویدی‌ها صدق نمی‌کند. باید گفت که این روز‌ها با حضور ابزار‌ها و نرم افزارهایی نظیر Play Services در اندروید که هدف آن‌ها سازگاری سیستم عامل برای اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف است، موضوع بروز رسانی سیستم تا حد زیادی حل شده است. 

اما این همه به چه معناست؟ ‌باید گفت ‌اگر در این باب سختگیر هستید و می‌خواهید اطمینان داشته باشید‌ که گوشی جدید شما از نرم‌افزارهای مختلف و به ویژه جدید، با به روز رسانی‌های مداوم سیستم عامل پشتیبانی صد در صد دارد، باید به دنبال سه دسته از گوشی‌ها باشید: گوشی‌های Nexus و نسخه‌های Google Play Edition و همچنین آن دسته از گوشی‌هایی که به شکل حداقلی تغییراتی در نسخه‌های فعلی اندروید ایجاد کرده‌اند، مانند برخی از گوشی‌های موتورولا. 

در حالی که دو نمونه نخست از بروزرسانی‌های به هنگام پشتیبانی می‌کنند، نوع سوم ـ که اکنون از سوی خود گوگل طراحی و روانه بازار می‌شوند ـ سایر رقبا را با امکان بروز رسانی گوشی‌هایش به نسخه KitKat شوکه کرده است، حتی پیش از آنکه گوشی هوشمندی با این سیستم عامل روانه بازار شود. 

در پایان اینکه پیش از خرید گوشی، ‌اگر در مورد بروز رسانی سیستم عامل آن حساسیت دارید، حتما با کسب اطلاع مطمئن شوید که گوشی مورد نظر شما از بروز رسانی سیستم عامل پشتیبانی می‌کند. همان گونه که گفته شد، سه دسته نامبرده همواره‌ بروز رسانی‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر نیز هستند که بروز رسانی برای یک یا دو نسخه بالا‌تر از سیستم عامل فعلی خود را نیز پشتیبانی می‌کنند. 

همچنین باید اشاره کرد که امروزه تنوع گوشی‌های هوشمند از لحاظ امکانات و بها، به حدی است که انتخاب اشتباه تقریبا یک گزینه محال و غیر ممکن است. بعد از همه این‌ها، توصیه پایانی این است که برای انتخاب گوشی جدید خود، ابتدا ارجحیت و اولویت سلیقه‌ای خود، سپس نیاز‌ها و توقعات خود از گوشی جدید و در ‌‌نهایت بودجه خود را مورد نظر قرار دهید. غیر از این سه مورد، باقی کار را باید به اطلاعات جانبی از گوشی مورد نظر سپارید که خوشبختانه وب‌سایتهای داخلی و خارجی زیادی در این باب فعالیت می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها