کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازگشت دوباره تنظیم بازار روغن به دولت


کد خبر : ۲۲۶۷۷شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰:۴۷۴۵۲ بازدید

بازار روغن نباتی که سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین سال های خود را از قیمت تا تنظیم بازار دولتی و خصوصی گذراند، به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی مجدادا ...

بازار روغن نباتی که سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین سال های خود را از قیمت تا تنظیم بازار دولتی و خصوصی گذراند، به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی مجدادا به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد تا ضمن افزایش 60 درصدی ضریب خودکفایی این محصول، خیال کشاورزان از تنظیم بازار محصولشان راحت باشد و دولت هم مشوق‌های بسیاری برای تولید دانه های روغنی در نظر گرفته است.

به گزارش ایران جیب به نقل از ایسنا ایسنا، علیرضا مهاجر - مدیر کل دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی - در نشست خبری امروز در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: سالانه بیش از 90 درصد نیاز کشور به روغن، دانه و کنجاله وارد و میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شود در حالی که می توان ضمن افزایش عملکرد کمی و کیفی محصول استرتژیکی مانند گندم از طریق کاشت تناوبی دانه های روغنی، ضریب خودکفایی روغن در کشور را طی 10 سال آینده به کمتر از 30 درصد رساند.

وی با بیان اینکه طرح تولید و افزایش عملکرد دانه های روغنی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: برای افزایش تولید دانه های روغنی در کشور دولت مشوق‌های بسیاری در نظر گرفته که می‌توان به اعتبار حدود 300 میلیارد تومانی این بخش اشاره کرد که از سوی مجلس تصویب شده است و ضمن افزایش سطح زیر کشت کلزا و دیگر دانه های روغنی کشور، عملکرد این محصول را در مزارع آبی از حدود دو تن به سه تن و در مزارع دیم از حدود 1.5 تن به دو تن افزایش دهیم و در این راستا از کارشناسان خارجی در کنار متخصصان و کشاورزان ایرانی نیز استفاده خواهیم کرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از دلایلی که کشاورزان تمایلی برای کشت دانه های روغنی طی سال‌های گذشته نداشته‌اند، بازار نامناسبی بوده که برای محصولشان وجود داشته است بنابراین دولت ضمن افزایش نرخ خرید تضمینی دانه های روغنی به ویژه کلزا درصدد است تا خود مسئولیت خرید و تنظیم بازار آن را بر عهده بگیرد تا محصولی روی دست کشاورزاننماند و آن‌ها خیال‌شان از تولید محصول خود راحت باشد.

مهاجر با بیان اینکه توسعه کشت دیگر دانه های روغنی مانند سویا، آفتابگردان، گلرنگ و ... نیز در دستور کار این طرح قرار دارد، تصریح کرد: برداشت کلزا از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده و تا کنون 15000 تن این محصول خریداری شده و 70 در صد بهای آن به کشاورزان پرداخت شده است و از این به بعد نیز به دستور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده شرکت بازرگانی دولتی کلزا را در کنار گندم به قیمت تضمینی کیلویی 2530 از کشاورزان خریداری کند و بهای آن را به موقع به کشاروزان پرداخت کند.

 

مشوق‌های دولتی برای افزایش تولید روغن

وی گفت: برای ترغیب کشاورزان مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم به وعده خود در تولید بیشتر و افزایش ضریب خودکفایی این محصول استراتژیک عمل کنیم که می‌توان به اعتبار 300 میلیارد تومانی برای طرح دانه‌های روغنی اشاره کرد که مقرر شده به خرید تجهیزات و ادوات تخصصی کشاورزی اختصاص پیدا کند به‌گونه‌ای که 50 درصد آن را دولت یارانه پرداخت می‌کند و 50 درصد به صورت تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیرکل دانه‌های روغنی وزارت کشاورزی اضافه کرد: همچنین سهم بیمه کشاورزان تولیدکننده دانه‌های روغنی برای امسال وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می‌کند تا در صورت ایجاد هرگونه خسارت به محصول آنها، کشاورزان بتوانند غرامت خود را از صندوق بیمه کشاورزی دریافت کنند.

مهاجر با بیان اینکه بذر برای تولید دانه‌های روغنی به ویژه کلزا تامین شده و تا 80 درصد بهای آن را وزارت جهاد کشاورزی به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کند، گفت: برای جابه‌جایی کمباین اعتباری از محل طرح در نظر گرفته شده تا به صورت یارانه به کشاورزان داده شود همچنین بابت کشت دانه‌های روغنی در هر هکتار دو و نیم میلیون تومان وام به کشاورزان با بهره 12 درصد داده می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های کشاورزان که تمایل آنها را به کشت دانه‌های روغنی کمتر می‌کند مساله بازار این محصول است چراکه هر وقت قیمت جهانی بالاتر از قیمت محصول داخلی بوده صنایع روغن نباتی به سرعت محصول کشاورزان را خریداری کرده و بهای آن را نیز به موقع داده‌اند. اما وقتی که قیمت‌های جهانی از قیمت داخلی دانه‌های روغنی پایین‌تر آمده است محصول تولید داخل را نخریده‌اند و همواره بر واردات اصرار داشته‌اند. این در حالی است که امسال دولت در راستای طرح تولید دانه‌های روغنی و افزایش ضریب خودکفایی آن ضمن حمایت از کشاورزان و خرید دانه روغنی تولید داخل برای تبدیل آن به روغن سیاست‌گذاری‌های تعرفه‌ای و مشوق‌های مناسبی برای صنایع در نظر گرفته است تا آنها در این راستا با دولت همکاری کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حداقل تا سه، چهار سال آینده خرید دانه‌های روغنی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می‌شود، گفت: درصددیم تا طی 10 سال آینده ضمن افزایش ضریب خودکفایی تولید دانه‌های روغنی میزان وابستگی خود به واردات روغن خام را نیز کاهش دهیم چراکه روغنی که از هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای ما به کشور ما می‌آید با طی این مسیر طولانی کیفیتش کاهش پیدا می‌کند و مسلماً تولید این محصول در داخل کشور می‌تواند در ارتقاء سلامت مصرف‌کنندگان نیز موثر باشد.

مهاجر تصریح کرد: بخشی از روغن خام وارداتی از طریق کشورهایی مانند برزیل و آرژانتین تامین می‌شود و بخشی از آن از طریق آسیای جنوب شرقی وارد می‌شود که همان روغن پالم است که ترانس بالایی دارد و در بهداشت سلامت فردی مشکلاتی ایجاد می‌کند و باید برای آن محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود که امیدواریم در آینده هیچ محصول صنایع غذایی از روغن گیاهی در تولیدش استفاده نکند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها