کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

30 سال حمایت از صنعت خودرو: نقطه سر خط!


کد خبر : ۲۲۳۳یکشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹:۰۴۴۸۷۵ بازدید

خودروسازی ایران درحال حاضر به کودکی می ماند که علیرغم حمایت هایی با سابقه بیش از 30 سال، نه تنها بزرگ نشده است بلکه راه رفتن را نیز نیاموخته است.
30 سال حمایت از صنعت خودرو: نقطه سر خط!30 سال حمایت از صنعت خودرو: نقطه سر خط!

خودروسازان ایرانی با تهدیدات هرروزه افزایش قیمت خودروهای خود بدون هیچگونه افزایش کیفیتی امان مصرف کنندگان را بریده اند و دست متقاضیان خودرو نیز به جایی بند نیست.

 پاتریک پلن، رییس انجمن قطعه سازان جهان با حضور در برنامه دو نیم ساعته شبکه خبر سیما مواردی را مطرح کرد که برای خودروسازان ایران مانند لطیفه های خنده دار و برای مصرف کنندگان ایرانی رویایی ۳۰ساله است. او به خودروسازان گوشزد کرد که باید در نظرداشته باشند، مصرف کننده وقتی هر صبح از خواب بلند می شود، نیازهای جدیدی دارد و خودروساز باید بداند این نیازها چیست و خود را با آن هماهنگ کند.پاتریک پلن در حالی این سخنان را می گفت که چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت از مردم خواسته بود با صبر و شکیبایی بر همین خودروهای بی کیفیت داخلی سوار شوند تا خودروسازان پیشرفت کنند! البته حمایت های بی دریغ جناب وزیر تنها به این مورد ختم نشد و در دفعه بعدی، نعمت زاده به خودروسازان ضمانت افزایش قیمت محصولاتشان را داد. برای بار سوم، نعمت زاده خیلی صریح حمایت دولت از خودروسازان ایرانی را اعلام کرد.

نعمت زاده در حالی بر حمایت از خودروسازان ایرانی تاکید می کند که مصرف کنندگان و مردم ناراضی ایران کمتر سهمی از حمایت های آقای وزیر دارند. خودروسازی ایران درحال حاضر به کودکی می ماند که علیرغم حمایت هایی با سابقه بیش از ۳۰سال، نه تنها بزرگ نشده است بلکه راه رفتن را نیز نیاموخته است. با وجود حمایت های همه جانبه دولت ها از خودروسازان، سال گذشته آنها تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفتند. گرچه رنو، پژو و سیتروئن فرانسه در صنعت خودروسازی ایران دارای خط تولید بودند، اما سرانجام نتیجه آن چیزی جز توقف خط تولید نداشتند! بگذریم از این نکته که محصولاتی هم که در ایران تولید می شد محصولات قدیمی این کارخانجات بود.اما آیا دوره ای بوده است که دولت ها از خودروسازان ایرانی حمایت نکرده باشند؟ «دولت جنگ»، «دولت سازندگی»، «دولت اصلاحات» و «دولت احمدی‌نژاد» همگی دردوران خود به خودروسازی اهمیت می دادند و ازآنها هیچ حمایتی رادریغ نمی کردند. به همین دلیل است که بزرگترین بنگاه  صنعت کشور بیش از آنکه اقتصادی باشد به بنگاه های سیاسی تبدیل شده است. 

دولت سازندگی؛ حمایت بی چون و چرا 

اکبر‌هاشمی رفسنجانی رییس دولت سازندگی، بیشتر حواسش به صنایعی مانند پتروشیمی بود و مستقیما به خودروسازی توجه نمی کرد. در دوران وی قانون خودرو به تصویب رسید؛ ، قانونی که کمک کرد خودروسازی ایران چارچوبی مشخص پیدا کند و هم خودروساز و هم واردکننده خودرو تکلیف خود را بدانند. طبق این قانون، واردات خودرو آزاد شد تا صنعت خودرو ایران بتواند با رقبای جهانی‌اش رقابت کند و ادامه حیات بدهد.

قرار بود که با ابزار تعرفه به صنعت خودرو فرصت داده شود تا بتواند خود را بالا بکشد و مشکلاتش را حل کند. صنعت خودرو هفت سال وقت داشت با تعرفه بالا حمایت شود و پس از آن باید مطابق با برنامه‌ای که سازمان تجارت جهانی برای کشورهای ضعیف به لحاظ صنعتی تدوین کرده بود، پیش برود. تا حدود یک سال و نیم این قانون اجرا شد، اما به دلیل گران شدن ارز و افزایش قیمت خودرو، دولت سازندگی بهانه خوبی برای توقف واردات پیدا کرد. دولت معتقد بود قیمت خودرو و همچنین ارز به دلیل آزاد شدن واردات بالا رفته و به همین دلیل سعی کردند هر طور شده جلوی واردات خودرو را بگیرند. از همینجا کلید استارت حمایت های بی چون و چرا از خودروسازان زده شد. گرچه دولت جنگ تمایل داشت تا کارخانه های خودروسازی را به گندمزار تبدیل کند اما دولت سازندگی حمایت از خودروسازان داخلی را با ممنوعیت واردات اجرایی کرد.

حساب ویژه مرد عبا شکلاتی بر صنعت خودرو

اصلاح طلبان نیز حساب ویژه ای را بر خودروسازان باز کرده بودند. سید اصلاحات گرچه سخنرانی مستقیمی در زمینه خودرو نداشت اما فعالیت های این دوران نیز نشان می دهد خودروسازان در زمان اصلاحات از حمایت های دولت بی دریغ نمانده اند. 

تولید خودرو ملی و احداث سایت‌های تولیدی در شهرستان‌ها و خارج از کشور را باید بزرگ‌ترین حمایت های خودرویی اصلاح طلبان از صنعت خودرو دانست. سمند به عنوان اولین خودرو ملی ایران در اوایل دهه ۸۰ رونمایی شد و خاتمی رییس‌جمهور وقت نیز در مراسم آن حضور یافت تا مشخص شود دولت اصلاحات نیز روی صنعت خودرو حساب باز کرده و علاقه‌مند به آن است. احداث سایت‌های تولیدی در شهرستان‌ها و خارج از کشور یکی دیگر از سیاست های حمایتی دولت سید محمد خاتمی از خودروسازان ایران بود. با تمامی این حمایت ها با وجود گذشت ۱۲سال از رونمایی سمند تغییر خاصی در طراحی اتاق و امکانات آن رخ نداده است و سایت های شهرستان و خارج از کشور نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

یک بام و دو هوای دولت مهرورز در خودروسازی

احمدی نژاد در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم ایران خودرو خراسان، تابستان ۸۷ گفته بود: «خودروسازی ایران باید در عرض پنج سال به رتبه اول در آسیا برسد و در عرض ۱۰ سال برترین خودروساز دنیا شود.» همین بهانه ای بود تا او هیچگاه پشت خودروسازان را خالی نکند. گرچه در اسفند ۹۱ بود که او از قیمت ها به شدت انتقاد کرد ولی این انتقاد او نیز باعث کاهش قیمت ها نشد. تصویب وام دو هزار میلیاردی برای خودروسازان و ادامه سیاست دولت اصلاحات درتاسیس سایت ها شهرستان از اقدامات حمایتی دولت مهرورز بود. تشدید تحریم ها و وداع خودروسازان خارجی با بازار ایران مهر دولت قبل را به بی مهری تبدیل کرد و خودروسازان به چالش های فراوانی گرفتار شدند. درحال حاضر نیز دولت خیلی واضح حمایت خود را از خودروسازان اعلام کرده است.گویی قرار است گره حلقه خودروسازان بر دور گردن مردم سفت تر شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها