کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درگیری شورای رقابت با خودروسازان


کد خبر : ۲۲۱۸یکشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۹:۰۰۳۳۳۰ بازدید

رییس انجمن خودروسازان : من معتقدم شورای رقابت با روندی که پیش گرفته کمر به نابودی صنعت خودرو بسته است.

حدود یک هفته پیش بود که آخرین جلسه شورای رقابت با خودروسازان بدون حصول نتیجه‌ای خاص به پایان رسید. این درحالی بود که خودروسازان مکررا با ارایه دلایل مختلف خواستار اعمال افزایش قیمت‌ها بوده و از سوی دیگر تلاش می‌کردند تا با رسانه‌ای کردن موضوع انحصاری نبودن تولید خودرو در ایران به هر نوعی که شده خود را از زیر چتر شورای رقابت خارج کرده و به عبارتی به دامن سازمان حمایت و تصمیمات دولتی باز گردانند. 

البته در این بین هم شواری رقابت با زدن دست رد به سینه خودروسازان عملا تمامی رشته‌های آن‌ها را پنبه کرده و بار‌ها اعلام کرده بود که خودروسازان ملزم به رعایت بخشنامه‌های صادر شده از سوی این شورا هستند.  به هر حال ماجرای شورای رقابت و خودروسازان به همین جا ختم نشده و علی رغم اینکه در ظاهر فضای صنعت خودرو آفتابی است اما اقدامات برخی از خودروسازان خبر از پشت پرده‌ای تماما ابری را داشته به گونه‌ای که  خودروسازان با تکیه بر دلیل زیان بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان در یک سال گذشته آخرین تیر ترکش آن‌ها بود تا به هر طریقی شده به مسئولان بقبولانند که صنعت خودروسازی در صورت عدم تغییر در قیمت‌ها در اینده نزدیک زمینگیر خواهد شد. البته به نظر می‌رسد شورای رقابت با تمامی این تفاسیر قصد ندارد عقب نشینی کند تا جاییکه رییس این شورا تمامی این اقدامات را بهانه‌ای بیش نمی‌داند. 

انحصار بهانه است

در رابطه با اتفاقات اخیر صنعت خودرو جمشید پژویان رییس شورای رقابت به افکار نیوز می‌گوید: من معتقدم اینکه خودروسازان مکرراً زیان انباشته خود را در یک سال گذشته مطرح کرده و دلیل آن را عدم اعمال افزایش قیمت‌ها می‌دانند بهانه‌ای بیش نیست و با قیمتهای اعلام شده از سوی شورای رقابت که بر اساس فرمول‌های کار‌شناسی است خودروسازان می‌توانند باز هم به تولید و حیات خود ادامه دهند. وی در پاسخ به اینکه خودروسازان معتقدند تولید خودرو در کشور انحصاری نیست و به همین جهت نباید تحت پوششش این شورا قرار گیرند و سازمان حمایت را متولی قیمت گذاری در حوزه خودرو می‌دانند گفت: به کار بردن لفظ انحصار بهانه‌ای بیش نیست و از آنجاییکه که خودروسازی در کشور ما همواره دولتی بوده و از حمایتهای دولت بهره برده لذا خودروسازان تصور می‌کنند با سازمان حمایت راحت‌تر می‌توانند کنار آمده و قیمتهای مورد نظر خود را تحمیل کنند. وی افزود: این در حالیست که خودروسازان می‌توانند با کنترل تولید هزینه‌های خود را کاهش دهند. رییس شواری رقابت با عنوان اینکه این اقدام خودروسازان مصداق قدرت طلبی است می‌گوید: بر اساس دستور العملی که شورا صادر کرده خودروسازان ملزم به رعایت قیمت‌ها هستند و هر گونه تغییر قیمتی باید با دستور العمل این شورا صورت گیرد. پژویان با عنوان اینکه هم اکنون شورای رقابت سازمانی شناخته شده در تمامی کشور‌ها است گفت: شورای رقابت جایگاهی است که در دنیا جا افتاده و از آنجاکه بخشی خارج از بدنه دولت است به دنبال کسب قدرت و سهم خواهی نیست به همین جهت همواره منافع مصرف کنندگان را مد نظر دارد رییس شورای رقابت همچنین می‌گوید: متاسفانه در شرایط کنونی به نظر می‌رسد خودروسازان به دنبال راه فراری می‌گردند تا خود را به بدنه دولت متصل کنند تا بار دیگر بتوانند از حمایتهای دولتی بهره گیرند. 

زیان خودروسازان واقعی است

در حالیکه رییس شورای رقابت اظهار نظرات و اقدامات اخیر خودروسازان را راهی برای کسب حمایتهای دولتی همچون گذشته دانسته و معتقد است خودروسازان بهانه جویی می‌کنند احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان نظر دیگری داشته و معتقد است فرمول قیمتی ارایه شده از سوی این شورا ایراد داشته و خودروسازان را با مشکلات عدیده‌ای در زمینه نقدینگی مواجه کرده است. وی در این رابطه می‌گوید: فرمولی که شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو در نظر گرفته است ایرادات فراوانی دارد. چون در آن برای محاسبه قیمتهای جدید نرخ پایه فروردین سال ۹۱ را در نظر گرفته است که در آن زمان هم ۱۴ درصد کمتر از قیمت تمام شده خودرو‌ها بود. 

او ادامه می‌دهد: «در سال ۹۰ و اوایل سال ۹۱ دولت دهم معتقد بود خودرو نباید گران شود. چون گرانی خودرو تورم را به جامعه تحمیل خواهدکرد. لذا سال گذشته با توجه به اینکه قیمت‌ها واقعی نبود خودروسازان بیش از ۴ هزار میلیارد تومان ضرر کردند.» نعمت بخش با اشاره به اینکه سایپا و ایران خودرو در بورس حضور دارند؛ گفت: این دو خودروساز در سال گذشته سود ۵۰ تومانی را برای هر سهم در نظر گرفته بودند که نه تنها این اتفاق صورت نگرفت بلکه هر سهم زیان ۵۰ تومانی را نیز متحمل شد. به همین جهت قیمت‌ها باید تصحیح شوند. وی افزود: از سوی دیگر رییس شورای رقابت را دولت مشخص می‌کند و سازمان حمایت نیز زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است این در حالیست که شورای رقابت حتی به خود زحمت نمی‌دهد از سازمان حمایت در رابطه با بحث قیمتگذاری مشورت بگیرد

ضرر ۴۵۰ و ۲۷۳ میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا

نعمت بخش همچنین در بخش دیگری از سخنان خود عدم احتساب تورم بخشی در فرمول قیمت گذاری شورای رقابت را از دیگر ایرادات این قیمت گذاری دانسته و می‌گوید: شورای رقابت حتی تورم بخشی را هم در نظر نمی‌گیرد. و این درحالیست که علی رغم درخواست خودروسازان برای احتساب تورم سه ماهه ابتدای سال این شورا تورم شش ماهه سال را در نظر می‌گیرد. 

همچنین د رحالی که خودروسازان هیچگونه ارز مبادله‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند و تمامی هزینه‌های کالاهای وارداتی آن‌ها از طریق ارز آزاد ۳ هزار تومانی است. شورای رقابت در محاسبات خود مبنای ارز را دلار ۲۲۵۰ تومانی تعیین کرده است به همین خاطر امسال هم. ایران خودرو ۶ ماه اول سال ۴۵۰ میلیارد تومان و سایپا ۲۷۳ میلیارد تومان زیان را در پی داشته‌اند. رییس انجمن خودروسازان با عنوان اینکه بیش از ۴۰ هزار خودروی ساخته شده ناقص وجود دارد گفت: بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از توان مالی خودروسازان کاسته شده و هم اکنون خودروسازان برای تامین قطعات موردنیاز با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند به گونه‌ای که بیش از ۴۰ هزار خودروی ناقص در صف تامین قطعات برای واگذاری به مصرف کنندگان قرار دارند. وی تاکید کرد: من معتقدم شورای رقابت با روندی که پیش گرفته کمر به نابودی صنعت خودرو بسته است.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها