کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا جمعه مشکی در ایران هرگز رخ نمی دهد؟


کد خبر : ۲۱۹۷شنبه، ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴:۱۹۴۹۰۰ بازدید

جمعه بعد از روز شکرگزاری در امریکا را Black Friday یا بلک فرای.دی می گویند.
چرا جمعه مشکی در ایران هرگز رخ نمی دهد؟چرا جمعه مشکی در ایران هرگز رخ نمی دهد؟

نام "جمعه مشکی" بهتر از نام "جمعه سیاه" است (در ادبیات ما سیاه بار معنایی منفی و غم دارد اما مشگی می تواند بار کمتری داشته باشد و یا معنای دیگری بدهد).

اما امریکایی ها هر سال آرزوی رسیدن روز "جمعه مشکی" را دارند، چرا که خرده فروشان آن را آغاز خریدهای کریسمس دانسته و اجناس خود را از 10 و 20 تا 70 درصد تخفیف به مشتری می دهند.مردم ساعتها قبل از باز شدن فروشگاههای خرده فروش عمده، مثل وال مارت و ... صف کشیده و هنگام باز شدن در، واقعا به شکل مغولی فروشگاهها را غارت می کنند.

اصطلاح "جمعه مشکی" داستان مفصلی دارد اما آنچه الان گفته می شود با داستان فروش محصولات در فروشگاهها از اول ژانویه تا نوامبر و گذراندن خط قرمز فروش و رسیدن به سود و ورود به خط مشگی گره خورده و در یک کلام بدین معناست که فروشگاهها و خرده فروش ها تا نوامبر فروش کرده و حالا وارد سود خالص خود می شوند و به همین خاطر اجناس را با تخفیف های عمده به دست مشتریان می رساند و بعضا پاین تر از قیمت خرید و واقعی می فروشند چرا که در 11 ماه گذشته دغدغه فروش را پشت سر گذاشته اند و حالا تا شب کریسمس فقط سود خالص به جیب می زنند.(روز تعطیل "باکسین دی" جامعه مشترک المنافع و انگلیس نیز در تعطیلات آخر هفته بعد از کریسمس یا روز بعد از کریسمس از همین دست تخفیف های رویایی از سوی فروشندگان به خریداران در کانادا و انگلیس و نیوزیلند و استرالیا و ... است)

هر چند رفتارهای غیر انسانی و حمله به فروشگاهها نکوهیده است (بیشتر افراد تنومند می توانند اولین خریداران بعد از باز شدن درب فروشگاهها باشند) و برخی نیز زیر دست و پا له شده و راهی بیمارستان هم می شوند، اما آنچه به داستان ما مربوط می شود تخفیف دادن های تا 70 درصد از سوی خرده فروشان و فروشگاهها است که انجام می شود.

"خرده فروش ها اجناس را با تخفیف 70 درصد به مشتریان می دهند"

خوب اگر این جمله را به مغازه دارهای ایرانی و خرده فروشهای ایرانی بگویید ممکن است به خاطر چنین پیشنهادی چک و لگد هم بخورید، یعنی در حد تصورشان نیز نمی گنجد که جنس مرغوب و نو (نه جنس زده و خراب و بدرد نخور) را با تحفیف های زیاد به مشتری بدهند.(این داستان تخفیف با حراج یا sales فرق دارد البته)

خدایا چرا ژن "جمعه مشکی" را در بدن فروشندگان و مغازه دارهای ایرانی قرار ندادی؟

حالا غیر از این "جمعه مشکی" شب کریسمس برای خالی کردن انبار و رساندن موجودی به صفر نیز تخفیف های 70 درصدی و بلکه بیشتر را نیز از سوی خرده فروشان و فروشگاهها شاهد هستیم.شما شب عید نوروز غیر از دست فروشهایی که بنجل چینی به مشتری می اندازند، اغلب فروشندگان را در ایران می یابید که روی جنس شان می کشند و گرانتر هم می کنند.

خدایا ژن گران فروشی، دلالیسم و بقالیسم را از بدن فروشندگان و واسطه ها remove کن و به جای آن کمی وجدان از نوع "مشکی" را وارد بدن های آن ها کن!

برای عاشقان لپ تاپ فقط قیمتهای آمازون را در روز "جمعه مشکی" ببینید  لپ تاپ 1650 دلاری فقط 1000 دلار؛ و ...

انتظار می رود امسال بیش از 140 میلیون امریکایی روز "جمعه مشکی" خرید کنند که در مقایسه با سال گذشته انتظار می رود 4 درصد در آمار خریداران رشد دیده شود. سال گذشته مردم 60 میلیارد دلار در روز "جمعه مشکی" خرید کردند که 40 درصد آن آنلاین انجام شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها