کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زنگ بی‌آبی در مرکز ایران / سد زاینده‌رود خالی شد


کد خبر : ۲۱۹۴۱پنجشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳:۴۷۴۴۱۹ بازدید

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه شرایط تامین آب در اصفهان سخت شد گفت: حدود 80 درصد سد زاینده رود ...
زنگ بی‌آبی در مرکز ایران / سد زاینده‌رود خالی شدزنگ بی‌آبی در مرکز ایران / سد زاینده‌رود خالی شد

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه شرایط تامین آب در اصفهان سخت شد گفت: حدود 80 درصد سد زاینده رود خالی است.

به گزارش ایران جیب به نقل از مهر، مهرزاد احسانی با اعلام اینکه حدود 80 درصد سد "زاينده‌رود" خالي است گفت: هم‌ اکنون 1450 میلیون مترمکعب سد زاینده‌رود خالی است و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از وضعیت بارش و میزان آب ورودی به سد زاینده‌رود و از طرف دیگر مصارف شرب، کشاورزی، محیط زیست و صنعت، استان‌های ذی‌نفع طی ماه‌های باقی مانده تا پایان سال آبی، شرایط سختی را در این حوضه، پیش‌رو دارند.

مديرکل دفتر مديريت به هم پيوسته منابع آب حوضه آبريز فلات مرکزي ايران اظهارداشت: حدود ۸۶ میلیون مترمکعب از مصارف آب سد زاینده‌رود، برای اهداف و مصارف زیست محیطی در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به اینکه، حوضه زاینده‌رود براساس بارش‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شود افزود: در حوضه بالادست سد زاینده‌رود، بارش‌ها و روان آب‌ها وارد سد زاینده‌رود می‌شود ولی در حوضه پایین دست سد که به قسمت شرق و غرب اصفهان و تالاب گاوخونی مربوط می‌شود وضعیت بارش‌ها به مراتب بدتر از حوضه بالا دست است.

احسانی میزان بارش‌ها را از ابتدای سال آبی تا پایان فروردین ۹۵ در ایستگاه "چلگرد" به عنوان ایستگاه شاخص ۱۱۸۴ میلی‌متر ذکر کرد و یادآور شد: نسبت به دوره مشابه در سال آبی قبل حدود ۲۲ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۹ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

وی افزود: در قسمت پایین دست سد زاینده‌رود شرایط خوبی حاکم نیست و در اصفهان و شرق این استان وضعیت بارش‌ها بسیار نامناسب است، به‌ طوری که در ایستگاه "ورزنه" در نزدیکی تالاب گاوخونی حدود ۱۸ میلی‌متر و در ایستگاه شرق اصفهان حدود ۴۰ میلی‌متر بارش داشتیم که کاهش‌ها در ورزنه نسبت به متوسط بلندمدت به ۷۴ درصد نیز رسیده است.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران با بیان اینکه این شرایط باعث شده ضمن کاهش رطوبت خاک، بخشی از کشت‌های منطقه که در زمستان و اوایل بهار بایستی از طریق بارندگی تأمین آب می‌شدند، انجام نشود گفت: با این توصیف، همه نیاز آبی محصولات زراعی باید از طریق آب سد زاینده‌رود تأمین شود.

وی با اشاره به این مطلب که در حوضه زاینده‌رود در طول سال آبی یک دوره طلایی چهار ماهه (اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد) را داریم گفت: تقریبا ۶۵ درصد کل آوردهای زاینده‌رود در این چهار ماه و ۳۵ درصد مابقی در ۸ ماه باقی مانده سال اتفاق می‌افتد.

احسانی افزود: برای ارزیابی دقیق میزان حجم آب سد زاینده‌رود باید منتظر چهار ماه کلیدی یاد شده باشیم، ولی در حال حاضر با توجه به سپری شدن دو ماه از این چهار ماه، حدود ۸۰ درصد مخزن سد زاینده‌رود تا انتهای فروردین ۹۵ خالی است که امیدواریم باران‌های دو ماه باقیمانده از چهار ماه کلیدی بتواند شرایط بهتری را نصیب زاینده‌رود کند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص تغییرات آب تخصیصی این سد گفت: در میزان تخصیص مصارف آب شرب برای اصفهان ۳۱۵ میلیون و برای یزد ۶۵ میلیون متر مکعب آب تخصیص داده‌ایم. مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران با بیان اینکه در شرایط سخت کمبود آب، حجم معینی برای محیط زیست حوضه اختصاص داده شده گفت: سد زاینده‌رود از جمله سدهایی است که برای آن ردیف مصارف زیست محیطی پیش بینی شده و حدود ۸۶ میلیون مترمکعب از مصارف آب سد زاینده‌رود، برای اهداف و مصارف زیست محیطی در نظر گرفته شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها