کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا بازار خودرو کاهش قیمت‌ را تجربه می کند؟


کد خبر : ۲۱۷۶پنجشنبه، ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱:۱۶۱۴۱۶۳ بازدید

معاون امور صنايع و اقتصادي وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص لغو تحریم‌ها گفت: با حفظ منابع مشترک و افزايش انگيزه‌ ايران و شرکت‌هاي خودروسازي خارجی، روند مثبتي برای صنعت خودروسازی ایران در پيش خواهد بود.

 درست ژوییه 2013 ( تیر 92 ) بود که صنعت خودروسازی ایران از سوی دولت آمریکا تحت تحریم خصمانه‌ای قرار گرفت و دور جدیدی از تحریم‌ها آغاز شد، به طوری که تمام صنايع خودرو در بخش مواد اوليه، قطعات، خدمات فني و مهندسي و خدمات پس از فروش را شامل مي‌شد.بر اساس تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه صنعت خودرو ایران اعمال شد، کشورها و شرکت‌های طرف قرارداد با خودروسازان ایرانی، در صورت هرگونه خرید، تامین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودروسازی ایران، با برخورد شدید دولت آمریکا مواجه می‌شدند.

تحریم ایران شرکت‌های بزرگ خودروسازی را متضرر کرد

اما زمان زیادی نگذشت که تحریم ایران اثرات خود را برای شرکت‌های طرف قرارداد نشان داد. قطع ارتباط با ایران و رکود اقتصادی اروپا دست به دست یکدیگر دادند تا شرکت‌های مطرح خودروسازی به رکود و ورشکستگی نزریک شوند.در طول این مدت و بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت‌های خودورسازی خارجی، این شرکت‌ها به دلیل کاهش و قطع رابطه با ایران متحمل ضرر شدند و حتی برخی از کارخانه‌های آن‌ها تعطیل شد.

"پژو" و "رنو" دو شرکت بزرگ خودروسازی جهان هستند که با کاهش رابطه با ایران، مشکلات زیادی برای آن‌ها بوجود آمد.

بر اساس گزارش پایگاه تحلیلی Global Reaserch، تحریم‌های ایران، ۱۱ هزار شهروند فرانسوی را از کار بیکار و باعث تعطیلی یکی از کارخانه‌های این شرکت شد. این اتفاق زمانی رخ داد که شرکت فرانسوی پژو به دلیل تحریم‌های آمریکا، صادرات قطعات خودرو به ایران را قطع کرد؛ چرا که به گفته مسئولان پژو، ۱۰ درصد از محصولات این شرکت به بازار ایران اختصاص دارد.همچنین بر اساس گزارش Reuters، شرکت خودروسازی "رنو فرانسه" اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های اعمالی علیه ایران، درآمد این شرکت در ۳ ماهه سوم سال جاری میلادی ۲۶۰ میلیون یورو و در نیمه نخست سال ۲۰۱۳، معادل ۵۱۲ میلیون یورو ضرر کرده است.بالاخره، خسارات وارده به حدی بود که این شرکت‌های خودروسازی در همان زمان تحریم‌ها به از سرگیری همکاری‌های خود با ایران اذعان کردند.

غول‌های خودروسازی جهان به سمت ایران سرازیر می‌شوند

حدود یک ماه پیش بود که خبر "همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران" منتشر شد که بر اساس آن از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان از جمله "مرسدس بنز"، "جنرال ‌موتورز"، "فورد"، "کرایسلر"، "فولکس واگن"، "فیات" و "تویوتا" برای حضور در این همایش دعوت شد تا دور تازه‌ای از روابط ایران با سایر کشورها برقرار شود.در حال حاضر نیز براساس گزارش‌هایی که تا کنون منتشر شده، تمام کشورها به استثنای آمریکا برای حضور در این همایش تمایل نشان داده‌اند، تا جایی که چندی پیش نیز مطلع شدیم که رییس انجمن جهانی خودروسازان نیز برای حضور در همایش مذکور به ایران می‌آید.

مسئولان داخلی نسبت به لغو تحریم صنعت خودرو چه می‌گویند؟/ آیا کاهش قیمت‌ها در راه است؟

در همین خصوص غلام‌ محمد زارعي عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين که کاهش تحريم‌ها، گره‌ها و مشکلات خودرو را از بين خواهد برد اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم با اين فرصت بدست آمده به شکوفايي و نتايج مطلوبي از نظر توليد، کيفيت و کاهش قيمت‌ها برسيم.وي با اشاره به اين که فرصت موجود بهانه‌اي است تا بخشي از مشکلات خودرو کم‌رنگ شود، افزود: متوليان صنعت خودروسازي که برخي از افزايش قيمت‌ها، عدم عرضه مناسب خودرو و پايين بودن تيراژ توليد را نتيجه تحريم عنوان مي‌کردند، با لغو اين محدوديت ديگر بهانه‌اي براي ادامه روند فعلي خود ندارند.

محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در خصوص لغو تحریم‌های ایران گفت: به‌طور کلي تحريم خودرو در واقع در کنار ساير حوز‌ه‌هاي تحريم ايران، تحريمی مضاعف محسوب مي‌شد و لغو تحریم صنعت خودروسازی قطعا در معاملات بين‌المللي و انعقاد قراردادهاي کشور تاثير بسزايي خواهد گذاشت.وی همچنین تصریح کرد: رفع کامل تحریم‌هاي خودروسازی ایران، نیازمند رفع تحریم‌های بانکی و انتقال پول است.

صالحي‌نيا يادآور شد: با حفظ منابع مشترک و افزايش انگيزه‌ هر دو طرف (ايران و شرکت‌هاي خودروسازي خارجی) روند مثبتي برای آینده صنعت خودروسازی در پیش خواهد بود.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان كشور با بيان اين كه در صنعت خودرو با چالش‌هاي متعددي مواجه هستيم، ‌گفت: ۳۰ درصد مشكلات ما در حوزه خودرو ناشي از اعمال تحريم‌ها است كه پس از نفت دومين صنعت اختصاصي كشور در تحريم‌ها بود.نعمت‌بخش با اشاره به زيان بيش از ۵هزار ميليارد توماني خودروسازان از سال ۹۱ تاكنون، تصريح كرد: اگر در كنار لغو تحريم‌ها ساير مشكلات داخلي نيز مرتفع شوند قطعا رونق به بازار خودرو بازمي‌گردد.

وي همچنین در خصوص تاثیر لغو تحریم‌ها بر قیمت خودرو، تصريح كرد: لغو تحريم‌ها تنها باعث كاهش زيان‌دهي خودروسازان مي‌‌شود و تاثيري در کاهش قيمت‌ها نمي‌گذارد؛ چرا كه قيمت خودرو در مقايسه با ساير اقلام تشكيل‌دهنده اين محصول افزايش چنداني نيافته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها