کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هیجان بازار معکوس شد، تابلو صرافان خاموش


کد خبر : ۲۱۶۸پنجشنبه، ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵:۵۴۳۸۸۸ بازدید

کاهش قیمت‌ها دیری نپایید و این بار نگاه تحلیلگرانی که افت قیمت را هیجانی توصیف می‌کردند غلبه کرد. روز گذشته از نیمه ظهر به بعد تابلو برخی صرافان خاموش شد. فاصله قیمتی برای ارزهای مختلف بالا بود. این فاصله در یورو و پوند به طور واضحی خود را نشان داد.

برخی صرافان بازه قیمتی بین 4 هزار  و5 تومان تا 4 هزار و50 تومان را برای یورو اعلام می‌کردند. پوند نیز قیمت‌های متفاوتی از 4 هزار و 750 تومان تا 4 هزار و 850 تومان را برای خود ثبت کرده بود. دلار هم گرچه در افزایش قیمت شتاب داشت، اما نتوانست کانال قیمتی را بشکند. سقف سه هزار در برابر قیمت دلار مقاومت کرد تا دلار روز چهارشنبه را در کانال 2900 سپری کند. البته صرافان از لفظی بودن قیمت‌ها سخن گفتند. به گفته آنان هیچ خرید و فروشی در قیمت‌های بالا نشد حتی آنان که نیاز داشتند ترجیح دادند، خرید را به وقت دیگر موکول کنند تا مسابقه افزایش قیمت تمام شود. برخی فعالان در توصیف شرایط دیروز بازار مدعی بودند:قیمت دیروز ارز‌ها در بازار قیمت معاملاتی نبود و یک زمینه‌سازی بود تا دلالان ارزهای ارزان خریداری شده را با قیمت بالاتر به‌فروش رسانند. هر چه بازار ارز متلاطم بود بهای سکه نرم نرمک رو به افزایش نهاد و کاهش‌های گذشته را جبران کرد. قیمت سکه بهار آزادی که ابتدا، به واسطه افت قیمت طلای جهانی و سپس به خاطر نتایج مثبت مذاکرات، افت شدیدی را ثبت کرده بود، دیروز نیز همانند روز سه‌شنبه بالا آمد. طلای جهانی نیز در ابتدای روز نسبت به آخرین ساعات کاری روز سه‌شنبه، دو دلار افزایش قیمت ثبت کرد. همراه شدن افزایش قیمت طلا با بالا رفتن نرخ دلار، سکه را نیز به جلو پیش راند. 

خروج از شوک 

با وجود کاهش نرخ دلار بعد از توافق هسته‌ای در مذاکرات ژنو، از صبح دیروز قیمت‌ها در بازار صعودی شده و طبق گفته صرافان، بازار از شوک اخبار سیاسی و هسته‌ای بیرون آمده است. چرا که پیش از آن، کاهش شدید قیمت‌ها باعث شده بود مبادلات واقعی به حداقل رسیده و حتی برخی صرافی‌ها خرید و فروش ارز را به طور رسمی متوقف کنند. بازار ارز در ایران همواره یکی از بازارهای اقتصادی بوده که بیشتر از سایر بخش‌ها تحت‌تاثیر جریانات و اخبار سیاسی قرار می‌گرفت. 

بعد از توافق هسته‌ای در مذاکرات ژنو قیمت دلار و سکه در بازار داخلی با کاهش همراه شد و در پایین‌ترین سطح، نرخ دلار به 2890 تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به 820 هزار تومان هم رسید. 
اما از صبح دیروز و با آغاز معاملات بازار آزاد قیمت‌ها در بازار، نسبت به قبل صعودی شد. به نحوی که  نرخ دلار در تابلو صرافی‌ها در نخستین ساعات معاملات 2925 تومان ثبت شد گرچه در ادامه قیمت 2990 را نیز تجربه کرد. روند هفتگی تغییرات نرخ دلار و سکه نیز نشان می‌دهد، قیمت‌ها در شروع هفته، کار خود را با کاهش شروع کرده و در میانه‌های کار، به حداقل مقدار خود در هفته رسیدند، اما در ادامه با پی گرفتن روند صعودی، حدودا به ارقام اول هفته بازگشتند. 

مساله دیگری که دیروز در بازار جلب توجه می‌کرد افزایش قابل‌توجه قیمت پوند و یورو بود. چنان چه گفته شده بود، عده ای از دلالان با فرض اینکه کاهش نرخ دلار، این ارزها را پایین کشیده است و قیمت پوند و یورو به زودی بالا خواهد رفت، اقدام به خرید این ارزهای اروپایی یا مبادله آن با دلارهایی کردند که در دست داشتند. به گفته برخی فعالان بازار افزایش قیمت این ارزها نشان می‌دهد که آنها بازیگر اول افزایش قیمت بوده‌اند، تا با تفاوت در خرید و فروش کسب سود کنند. البته کسانی که به امید بازگشت پذیری قیمت دلار دست به خرید و فروش زده بودند، هم ضرر نکردند؛ چرا که قیمت دلار آمریکا نیز دیروز افزایش یافت. بر این اساس نوسان قیمت‌ها در بازار به نفع دلالان تمام شد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها