کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

در بازار ارز و طلا چه خبر است؟


کد خبر : ۲۱۳۶سه شنبه، ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵:۵۷۷۴۷۲ بازدید

یک روز پس از توافقات هسته‌ای ایران با 1+5 در ژنو، بازار ایران هنوز مبهوت است! بورس همچنان رکورد می‌شکند، مردم هم برای فروش دلار و سکه به بازار هجوم آوردند. حتی به باور کار‌شناسان تقاضا برای فروش آن قدر زیاد است که ارزان‌تر از نرخ واقعی به فروش می‌رسد.

تابناک : شاخص کل بورس در آخرین دقایق معاملات دیروز با بیش از هزار واحد رشد روبه‌رو شد و با عبور از کانال ۸۰ هزار واحدی، بازدهی ۱۱۰ درصدی را نصیب سهامداران کرد. در این میان صنایع بانکی، خودرویی و پتروشیمی بیشترین اقبال بازار را از آن خود کرده است و از بیشترین صف‌های خرید برخوردار شدند، به گونه‌ای که در بازار دیروز، بانک تجارت با ۱۸۹ میلیون و ایران خودرو با ۱۲۱ میلیون صف خرید روبه‌رو شد و در صدر جدول این گروه قرار گرفت.

در بازار خریدار نیست

هرچند هنوز قیمت‌های واقعی بازار طلا مشخص نشده، هم‌اکنون فروشنده در بازار بیشتر از خریدار شده است. در بازار ارز نیز همین رویه حاکم بوده و بیشتر مراجعان در ترس و نگرانی از ارزان‌تر ‌شدن قیمت‌ها به دنبال فروش ارزهای انباری خود هستند. جالب آنکه بیشتر صرافی‌ها میل به کار ندارند و هر کسی را به مغازه خود راه نمی‌دهند و برخی دیگر قیمت روز را روی تابلوی اعلام قیمت خود نمایش نمی‌دهند. از سوی دیگر، دلالان در میدان سکه به دنبال شرکت در معاملات صوری خود هستند. آخرین قیمت دریافتی از خرید و فروش دلار ۲۹۱۰ تومان است؛ افزون بر این، مردم منتظرند تا فردی ارز خود را به فروش برساند یا قیمت‌ها تغییر کند تا تصمیم‌گیری نهایی خود را انجام دهند. 


نمایندگان دیدگاه دیگری دارند

اما در این میان، بیشتر نمایندگان اقتصادی مجلس نظر دیگری دارند و حتی برخی از آن‌ها بر این باورند‌ که توافقات صورت گرفته در ژنو، آنچنان زیاد نبوده تا بتواند بازار را خیلی تحت تأثیر قرار دهد. این نمایندگان می‌گویند: نباید در میان مردم این توقع به وجود بیاید که حالا که توافق ‌شده، پس همه مشکلات حل شده است؛ بنابراین، نباید این انتظار پیش آید که به یکباره همه مشکلات اقتصادی کشور مرتفع می‌شود. 

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌ گفت: همان گونه که اقتصاد کشور تحت تأثیر تحولات سیاسی و تحت تأثیر تحریم و تهدید دچار نوسان می‌شود، به گشایش و فرصت‌سازی در عرصه سیاسی نیز واکنش نشان می‌دهد، ولی نباید این فکر اشتباه را داشته باشیم که فضای سیاسی مشکل اقتصادی ما را حل کند. نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد ما درست است که سیاست زده است؛ اما حل مشکلات تابع برنامه‌های منظم اقتصادی است. دولت فضای سیاسی بین‌الملل را که ‌تهدیدی برای حوزه اقتصادی بود، کاهش داده است اما از این به بعد شرایط اقتصادی بسته به نوع سیاست‌هایی که دولت برای رونق اقتصادی، رفاه عمومی، رونق تولید و کاهش تورم در حوزه سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه انتخاب می‌کند، تغییر خواهد کرد. پس عامل تهدید و فشار کاهش پیدا کرده و برنامه‌ها می‌تواند با دغدغه کمتری به مرحله اجرا درآید. باید منتظر ماند تا برنامه‌های دولت را در مرحله اجرا برای رشد اقتصادی و اجتماعی شاهد باشیم.

وی در مورد نحوه مدیریت بار روانی حاکم بر بازار پس از توافق صورت گرفته با غرب برای اینکه اقتصاد کشور با مشکلات گذشته مواجه نشود، گفت: بار روانی این تحولات مثبت است و تأثیر منفی ندارد. شرایط موجود طوری خواهد بود که تقاضای کاذب و همچنین تورم کاهش می‌یابد و این امکان پدید خواهد آمد تا فضای کسب و کار بهتر شود. همچنین به ایجاد فرصت‌های جدید منجر خواهد شد که همه این موارد تسهیل کننده است و تهدیدی برای دولت و جامعه به شمار نمی‌رود.نماینده مسجد سلیمان در پایان تأکید کرد: تغییر قیمت چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد بلکه نوسانات کاهش پیدا می‌کند. رویکردهای احساسی تبدیل به رویکردهای منطقی می‌شود و همین موضوع که بدانید تهدیدات کمتر است، تقاضا مدیریت می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها