کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یک چینی دیگر در راه به ایران


کد خبر : ۲۱۳۱سه شنبه، ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲:۰۹۱۲۹۹۰ بازدید

کرمان موتوری‌ها از یک شاسی‌بلند دیگر پرده‌برداری کردند. یک JAC دیگر. یک چینی دیگر. در نمایشگاه تبریز بود که این خودرو رونمایی شد. قیافه‌اش به هیچ‌یک از تولیدات قبلی جک و یا خود کرمان‌ موتور شبیه نیست.
یک چینی دیگر در راه به ایرانیک چینی دیگر در راه به ایران

از آنهوی تا کرمان

شرکت خودروسازی ژینگهوای که به صورت مخفف JAC خوانده می‌شود، حالا دیگر یک غریبه نیست. شاید تا چند سال پیش کسی سراغ دفتر مرکزی‌اش در شهرهفی استان آنهوی نمی‌رفت ولی این روزها جک و دیگر هم‌وطنانش بیش از محصولات داخلی در بازار دیده می‌شوند. کاری به درست و غلطش نداریم ولی شک نکنید این روند بیشتر هم می‌شود. این شرکت با 445 هزار خودرویی که سال پیش تولید کرد حالا حالاها برای بازاری مثل ایران برنامه دارد. ما پیش‌تر نام جک را به همراه شرکت رخش خودرو دیزل با انواع کامیون و کامیونت‌ها شنیده بودیم. حالا می‌بینیم که توسط کرمان موتور با توجوی و J5 پای به ایران گذاشته است.


شاسی‌بلند متفاوت

یک زمانی هرکس یک چینی را از فاصله دو سال نوری هم می‌دید، می‌فهمید که این خودرو ساخت کدام کشور است. چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره‌های برجسته ویژگی‌ اصلی طراحی‌ خودروهای چینی بودند. اتفاقی که روی خودروهای بزرگ و به خصوص شاسی‌بلندها بیشتر حس می‌شد. شاید این روند طی چند سال اخیر بهتر شده باشد ولی باز هم می‌شود حس و حال تخیلی و فانتزی چینی‌ها را در طراحی خودروهایشان دید. ولی انصافاً S5 چیز دیگری است.حالا کاری به این نداریم که قیافه‌اش شبیه چیزی شده یا از چیزی تقلید کرده. مهم این است که به عنوان یک چینی، چهره قابل قبولی دارد. اما شاید ایراد اصلی‌ آن جلوپنجره‌اش باشد. کمی کوچک‌تر از حد طبیعی خود طراحی شده است. ولی در عوض با طرح هواکش‌های روی سپر جبران کرده است. مه‌ شکن‌ها هم در هماهنگی خوبی با چراغ‌های اصلی شکل گرفته‌اند. از قسمت انتهایی‌اش نمی‌شود به راحتی گذشت. جایی که اگر کمی خودروباز باشید به خوبی می‌فهمید که آئودی Q5 را یادتان می‌اندازد. نمی‌گوییم کپی است ولی این را هم نمی‌گوییم که تقلید نیست. داخل کابین اوضاع به مراتب بهتر است. اول از همه فرم پشت آمپر و درجه‌ها است که جلب توجه می‌کند. از چینی‌ها چنین چیزی واقعاً بعید بود. دکمه‌ها و پیچ‌ها آنقدری هستند که بگویید سوار خودروی معمولی نشده‌اید. اگرچه این خودرو هنوز تست میدانی نشده ولی پیش‌بینی می‌شود راننده کمی از محل قرارگیری ترمزدستی و دسته دنده‌اش ناراضی باشد. شرکت جک برای این خودرو چند نوع پیشرانه در نظر گرفته است. 1.5،1.8 و 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر شده. خوشبختانه برای بازار ایران نسخه آخری (2 لیتری) در نظر گرفته شده است.
 

gtjlv5f57zkogsz4xknh.jpg


خوشبختانه از این بابت که به طرز هوشمندانه‌ای نمونه ضعیف 1.5 و 1.8 لیتری انتخاب نشده. البته این را هم در نظر بگیرید که مدل‌های حجیم‌تر طبیعتاً مصرف سوخت بیشتری نسبت به تنفس طبیعی‌ها دارند. برای این خودرو یک جعبه‌دنده 5 سرعته در نظر گرفته شده در حالی که نمونه‌های دیگر آن در بازارهای خارجی با جعبه‌دنده 6 سرعته نیز به فروش می‌رسند. طبیعی است بین این دو مدل، نسخه 6 سرعته قابلیت بهتری دارد. کاهش ضریب دنده‌ها و کوتاه شدن‌ آن‌ها هم سرعت را بالا می‌برد و هم اینکه در پیمایش‌های دشوار مانند سربالایی و تپه‌نوردی، کنترل را افزایش می‌دهد. تقریباً مانند 90 درصد چینی‌های دیگر سیستم تعلیق آن در محور جلو مک‌فرسون است. بنا بر این از نظر نرمی خوشا به حالتان ولی از نظر سر و صدا بدا به حالتان. در محور عقب شاهد فنربندی چند پیونده هستیم. البته کار شاقی نیست که مفصل‌های عقب به صورت مستقل باشند. حتی جیپ ویلیز هم این‌طوری است. این چینی‌ها آنقدر سطح توقع ما را پایین آورده‌‌اند که وقتی می‌بینیم برای چنین خودرویی ترمزهای دیسکی برای همه چرخ‌ها تعبیه شده، کلی ذوق می‌کنیم.گفته می‌شود که برای این شاسی‌بلند پیشرانه‌ای با استاندارد یورو 5 طراحی شده است. با توجه به ارتفاع 210 میلی‌متری‌اش از سطح زمین یکی دو هوا از هم‌کلاسانش بالاتر به چشم می‌آید. در قسمت انتهایی کابین به اندازه صندوق سمند (500 لیتر) فضا برای قرار دادن وسایل وجود دارد. این فضا با خواباندن صندلی‌های عقب به 1100 لیتر نیز افزایش می‌یابد. شاید باور نکنید ولی روی S5 می‌توان سیستم‌های EBA (ترمز کمکی اضطراری کمکی)، HAS (پیمایش روی سربالایی) و HDC (پیمایش روی سرپایینی) را دید. بیایید اعتراف کنیم که برای مشتری ایرانی سان‌روف مهم‌تر از کولر است. خبر خوش اینکه جک S5‌ یک سان‌روف برقی دارد.


امکانات

آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن، روشن شدن خودکار چراغ‌های جلو، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ ترمز سوم، چراغ‌های عقب LED، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو برقی، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، پوشش چرمی فرمان، کاور موتور، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و کمک راننده در چهار جهت، سیستم ضد سرقت، ترمزهای ABS، EBD، EBA، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی HDC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، دو کیسه هوا، اخطار دهنده باد چرخ‌ها، فرمان الکتریکی، تنظیم فرمان در دو جهت، تهویه مطبوع، سنسور دنده عقب، سیستم صوتی MP3 با خروجی AUX، iPod، USB، بلوتوث، 6 بلندگو، آنتن شیشه‌ای، قفل ایمنی کودک با سیستم ایمنی سیستم ISOFIX.


yw0bhifgtxqbkbc8ngf.jpg


در بازار داخل


راستش زمانی که جک S5 در تبریز رونمایی شد کسی یا مسئولی درباره قیمتش صحبت نکرد. اما خودمان می‌توانیم یک سری حدس بزنیم. مخاطبان شاخ به شاخ تصدیق می‌کنند که اغلب پیش‌بینی‌هایمان درست از آب درآمده است.خُب می‌دانیم که جک S6 از دیگر شاسی‌بلند شرکت کرمان خودرو یک سر و گردن مدرن‌تر و طبیعتاً قوی‌تر است. بنابراین بیراه نیست که بگوییم S5 از X60 گران‌تر خواهد بود. راستش را بخواهید چشم بسته غیب هم نگفتیم. قیمت این دو در بازار خارج نیز با هم اختلاف دارد. الان لیفان X60 با پیشرانه 1.8 لیتری حدود 65 میلیون تومان می‌ارزد. این را از ما مطمئن باشید که قیمت جک S5 با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ شده چیزی حدود 80 میلیون تومان خواهد بود. غیرممکن است با این پول شاسی‌بلندی با چنین قدرت و امکاناتی گیر نمی‌آورید.در بین شاسی‌بلندهای چینی می‌توان به وینگل‌های دیار خودرو اشاره کرد. خودروهایی که با پیشرانه 2.4 لیتری‌اشان زیر 140 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کنند. اکنون در بازار وینگل 3 دو کابین 58 میلیون و وینگل 5 دو کابین 62 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. عده‌ای دیگر می‌گویند با این پول چرا نرویم پاژن بخریم؟ شاید پیشرانه آن 3 لیتری شش سیلندر باشد ولی قدرتش 160 اسب‌بخار است. تازه این در حالی است که باید از خیر استهلاک و مصرف سوخت وحشتناکش بگذرید. چری تیگو (ام‌وی‌ام X33) هم 140 اسب‌بخار از پیشرانه 2 لیتری‌اش بیرون می‌کشد. این‌ها را گفتیم یک وقت فکر نکنید S5 برای خودش یک‌ پا پورشه کاین است!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها