کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سهم مالیات از نرخ نهایی بنزین چقدر است؟


کد خبر : ۲۱۰۹۶یکشنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲:۳۰۷۸۵ بازدید

بخشی از پول بنزین در کشورهای مختلف بابت مالیاتی است که دولت‌ها از مصرف کنندگان می‌گیرند، این مالیات در برخی کشورها گاه ...

بخشی از پول بنزین در کشورهای مختلف بابت مالیاتی است که دولت‌ها از مصرف کنندگان می‌گیرند، این مالیات در برخی کشورها گاه نیمی از بهای بنزین را شامل می‌شود.

در ایران سهم مالیات از ارزش افزوده از نرخ نهایی بنزین 30 درصد است، میزانی که از سال 1387 تا کنون تغییر نکرده است، اگرچه افزایش نرخ بنزین طی این سال‌ها رقم نهایی مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده است. با این حال همان‌طور که نرخ بنزین بر اساس قیمت جهانی آن، کیفیت و البته سود تولیدکننده متفاوت است، درآمد دولت‌ها نیز از مصرف بنزین در کشورها مختلف تفاوت‌هایی دارد.

در انگلستان مصرف‌کنندگان از بیش از دو دلاری که برای هر لیتر بنزین می‌پردازند، 1.27 دلار را بابت مالیات مصرف به دولت می‌دهند، به این ترتیب بیش از 60 درصد از قیمت نهایی بنزین برای مصرف‌کننده در این کشور مالیات بر ارزش افزوده، حدود 30 درصد آن یعنی 0.63 سنت قیمت نفت‌خام و بقیه سود شرکت تولیدکننده است.

در ایتالیا نیز شرایط مشابه است،‌ دولت این کشور هم سهمی 57 درصدی از قیمت بیش از دو دلاری هر لیتر بنزین دارد و از فروش هر لیتر بنزین 1.23 دلار درآمد کسب می‌کند، 30 درصد قیمت نفت خام به‌علاوه سود صنعت بقیه هزینه مصرف بنزین در این کشور را تشکیل می‌دهد.

در آلمان اما این سهم در حدود 50 درصد است، به این ترتیب 95 سنت سهم دولت آلمان از هر لیتر بنزین در این کشور است و سهم نفت خام نیز مانند کشورهای قبل از این میزان حدود 30 درصد است.

فرانسه اگرچه بنزین را نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر یعنی کمی بیش از1.5 دلار می‌فروشد، اما سهم دولت از مصرف بنزین همان 50 درصد بوده و بنابراین مشتریان سوخت در فرانسه بابت هر لیتر بنزینی که خریداری می‌کنند، 0.89 سنت به دولت می‌پردازند.

قیمت هر لیتر بنزین در ژاپن کمتر 1.5 دلار است که 46 سنت آن را خریداران بابت مصرف به عنوان مالیات به دولت خود می‌دهند، از طرف دیگر قیمت تمام شده نفت خام نیز در ژاپن بالاتر است، به طوریکه حدود 48 درصد یعنی 66 سنت از قیمت نهایی بنزین را قیمت نفت تشکیل می‌دهد.

ارزش هر لیتر بنزین در کانادا در حدود یک دلار است و به این ترتیب سهم 30 درصدی دولت این کشور از فروش هر لیتر بنزین 34 سنت می‌شود، بیش از نیمی از ارزش بنزین در این کشور را نیز قیمت نفت خام تشکیل می‌دهد که به 62 سنت می‌رسد.

دولت آمریکا اما نسبت به سایرین کمترین مالیات بر مصرف را از مصرف‌کنندگان بنزین می‌گیرد، به طوری که این کشور کمتر از 15 درصد یعنی تنها در حدود 14 سنت مالیات بر ارزش افزوده از بنزین دریافت می‌کند. 60 درصد دیگر قیمت بنزین در این کشور نیز سهم ارزش نفت خام است که به 56 سنت می‌رسد و درصد باقی مانده نیز سهم سود صنعت نفت در این کشور است.

اطلاعات این گزارش بر اساس جداول اوپک از تفاوت سهم مالیات بر مصرف دولت‌ها در سال 2014 تهیه شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها